Hej,
Jag har precis investerar i en solenergi-anläggning till min villa och denna ser ut att generera bra med energi.
När jag läser om möjligheten att sälja överskottselen kontra att spara denna i eget batteri så anger en del leverantörer (ex E-ON) att det inte lönar sig att spara energin. De anser det mest ekonomiskt att sälja denna direkt.

Men när jag tittar på SPOT-priserna så ser jag att dessa ligger på ca 10-25 öre/ kwh mellan 10-15 som är den tid jag skulle kunna sälja energi under. På kvällen då man lagar mat, bastar, laddar el-bilen mm så ligger spot-priset på ca 120-150 öre / kwh.

Rent spontant känns det som att man säljer billigt och köper dyrt och därför skulle vilja spara sin egen-producerade energi för användning när priset är högst. Är det så att batterier för att spara undan energi är så dyra att trots den låga intäkten vid direktförsäljning så det lönar sig inte att investera i batterier ?

Jag ser från tidigare år att variationerna i spot-priset inte är lika stora, kan det ligga bakom rekommendationerna att inte investera i eget batteri?

Hälsningar
Michael

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Hur mycket energi skulle du kunna producera som mest som behöver sparas?

En batterianläggning kostar ca 10000kr/kWh i investering, sen behöver batterierna bytas ut efter x antal år, hur länge batterierna håller beror på hur de används.

https://hemsol.se/blogg/solcellsbatteri/

För mig är den stora konsumtionen värme och varmvatten. Det är där kostnaden ligger. Inte matlagning.

Min VVB går på nätterna eller då priset är som lägst och solen lyser. Värmen försöker jag styra så gått det går till de lägre timpriserna.

Som det ser ut nu är elen dyr på dagen och billig på natten...
Du vill alltså spara dyr el mer eller mindre...
Sen är det inte hela sanningen men en bra bit på vägen

Det blir en dyr affär, batteripacket blir stort och dyrt. Elen är som billigast på natten och då skall man använda lagrad effekt. Det är lite Ebberöds bank, går aldrig ihop dig.
Många investeringar i solenergi tar så lång tid att tjäna in att så länge bor man nästan inte kvar på samma ställe idag.
Kalkylerna är oftast felaktiga. Att ha solceller till bilen är ingen lönsamhet alls.

Chr3
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Många investeringar i solenergi tar så lång tid att tjäna in att så länge bor man nästan inte kvar på samma ställe idag.
Hur lång tid handlar det om? Alla är vi olika, bor på ett ställe olika länge..

wildeside
Jag hinner troligtvis dö innan en investering i solceller går jämnt ut, om inte död så är det säkerligen så att jag flyttat till ett enklare boende iaf.

Chr3 Chr3 skrev:
Hur lång tid handlar det om? Alla är vi olika, bor på ett ställe olika länge..
Det hänger på vad du får när du säljer elen samt hur mycket el du behöver köpa. Min anläggning räknar jag med 9 års återbetalningstid på om dagens spotpriser ligger kvar. Minskar dom tar det lite längre tid och tvärtom. Batteri är svårt att få lönsamhet i.
De företag jag pratat med talar om en realistisk livslängd på 5- 7 år. Dom är dyra idag men om några år finns det kanske bättre grejor.

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket energi skulle du kunna producera som mest som behöver sparas?

En batterianläggning kostar ca 10000kr/kWh i investering, sen behöver batterierna bytas ut efter x antal år, hur länge batterierna håller beror på hur de används.

[länk]
10000/kwh är väl före bidrag antar jag? Sen har man ju 50% bidrag på det.

Jag tycker att det är svårt att se någon nytta med dem i huvud taget. Det är för dyrt per kwh för att kunna göra någon nytta. Vill man säkra upp för strömavbrott så är ett dieselaggregat bättre och billigare. Däremot så är väl ackumulatortankar kanske en bättre investering. Det är ju uppvärmning som är dyrt och sparar man energin som värme istället så bidrar det starkt till att minska på kostnaden. De håller länge och går att köpa begagnade.

Jag funderade på om man skulle kunna bygga om gamla oljetankar till ackumulatortank om man isolerar dem. Med 5-6 kubik varmvatten så borde man kunna spara in mycket.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag tycker att det är svårt att se någon nytta med dem i huvud taget. Det är för dyrt per kwh för att kunna göra någon nytta. Vill man säkra upp för strömavbrott så är ett dieselaggregat bättre och billigare. Däremot så är väl ackumulatortankar kanske en bättre investering. Det är ju uppvärmning som är dyrt och sparar man energin som värme istället så bidrar det starkt till att minska på kostnaden. De håller länge och går att köpa begagnade.

Jag funderade på om man skulle kunna bygga om gamla oljetankar till ackumulatortank om man isolerar dem. Med 5-6 kubik varmvatten så borde man kunna spara in mycket.
Oljetankar funkar utmärkt som accumulatortank.
Tänk på att fyrkantiga tankar tål inget tryck.
Runda tankar med platt gavel tål lågt tryck.
Därför krävs oftast någon form av modifiering innan de kan kopplas till ett vanligt trycksatt värmesystem.

Från boken "Solarwärme, Stiftung Warentest, Klaus Oberzig, 2:a utgåvan, 2014.

Säsongsvärmelagring(sidan 94)
Tumregel för kombianläggning(varmvatten + husuppvärmning) per 10 m2 uppvärmd bostadsyta:
-1,3 till 3 m2 flatkollektoryta eller 1 till 2 m2 vakuumrörkollektoryta.
-250 till 1000 Liter lagringsvolym per m2 kollektoryta.

Med vatten kan ca 60 kWh/m3 lagras. Termokemiskt med vatten och silikagel/zeolit kan ca 200 till 400 kWh/m3 värme lagras. Sid. 40. Från boken "Solare Wärme", 2015, Fraunhofer IRB Verlag.

Ska man värma ett enfamiljshus enbart med solvärme krävs god värmeisoleringsstandard motsvarande ett passivhus. En varmvattenlagringscistern på typiskt 30 till 50 m3 kan värme lagras för solfattiga vintermånader.
Detta gäller för Tyskland. Enligt sidan 108 i boken Regenerative Energiesysteme, 8:e utgåvan, Hanser Verlag, av Volker Quaschning, 2013.

Redigerat:

Beror väl mycket på elpriserna. Med en skillnad på 3 kr över dygnet som det ofta har varit på senare tid så tjänar man ju in ett batteri ganska snabbt. Med dom priserna så ser jag mer vinst i ett batteri än vad jag ser i solceller.

G gnilrub skrev:
Beror väl mycket på elpriserna. Med en skillnad på 3 kr över dygnet som det ofta har varit på senare tid så tjänar man ju in ett batteri ganska snabbt. Med dom priserna så ser jag mer vinst i ett batteri än vad jag ser i solceller.
Jag har sett priser på drygt 3kr/kWh hos batterileverantörer, så det är nog inte så snabbt intjänat ändå. Med 4000 laddcyklar och 4kh i kapacitet och 80% dod, då har du bara 12800 kWh i ett batteri för 40kkr.

Jag har sett priser på drygt 3kr/kWh hos batterileverantörer, så det är nog inte så snabbt intjänat ändå. Med 4000 laddcyklar och 4kh i kapacitet och 80% dod, då har du bara 12800 kWh i ett batteri för 40kkr.
Nej 40kkr för ett batteri på 4 kwh är för dyrt då går det inte ihop sig. Du får 15 kwh hos tex sollagret.se för 108kkr. Har du redan solceller så får du 50% bidrag av staten på material och arbete. 60kkr installerat och klart känns inte helt orimligt. Då har du 48000 kwh. Kan du spara 3 kr på varje kwh (det är högt räknat men kanske inte helt orimligt) så blir det 144kkr och en förtjänst på 84kkr. Grovt räknat, det finns ju annat att hänsyn till också förstås, ränta tex om man belånar sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.