Någon som vet något om batterilagring från solpanelerna. Det är nu ett investeringsbidrag på 60%
Har 86 paneler ger max 26,7 kwp. Förbrukar ca 28.000 kw per år. Har ju överskott dagtid som jag nu säljer. Är det lönsamt att lagra dagtid och ta ut från batteri på natten. Vilken typ av batteri är lämpligt. Har Solar Edge 25 kw 3 fas växellikriktare. Vad behövs mer än batteri?

Nej, det är inte lönsamt.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte lönsamt.
Kan du utveckla lite varför det inte är lönsamt. Jag är okunnig på området så det är bra med bakgrundsinformation

Det är bara att räkna på det.

Enkelt förklarat så är det mycket "billigare" att använda energin när den finns.
dvs låta ac, vvb, elbilen. mm använda strömmen när den finns.
Nästa steg är att räkna på att lagra den.
Ska du isåfall ha kvar elledningen så blir ekvationen väldigt dålig.
Räknar du däremot att ta bort inkommande el så kanske det går att räkna hem. men då får du anpassa dig under vintern också..
Vill du ha bättre svar så får du komma med mycket mer info tex, vad du har för hus, hur stort, hobby, säkringsstorlek och 100 frågor till.

tommib
Du räknar på det genom att jämföra vad det kostar att lagra en kWh i batterilager jämfört med att köpa den från elnätet.

Multiplicera med antalet kWh du vill lagra varje dygn (hela din förbrukning eller delar av den).

Du måste också beräkna kostnaden för att byta ut batterilagret med jämna mellanrum. Exakt hur långa intervaller man måste byta med kan variera med driftmiljö och urladdningsgrad.

Det korta svaret är det du fick av Daniel, det lönar sig inte. Inte ens med 60% bidrag.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du räknar på det genom att jämföra vad det kostar att lagra en kWh i batterilager jämfört med att köpa den från elnätet.

Multiplicera med antalet kWh du vill lagra varje dygn (hela din förbrukning eller delar av den).

Du måste också beräkna kostnaden för att byta ut batterilagret med jämna mellanrum. Exakt hur långa intervaller man måste byta med kan variera med driftmiljö och urladdningsgrad.

Det korta svaret är det du fick av Daniel, det lönar sig inte. Inte ens med 60% bidrag.
Så bra är det väl inte!?
(kostnad köpa 1 kW - inkomst sälja 1 kW) * antal kW
Så länge man får 60 öre skatterabatt och bra betalt så lönar det sig aldrig
Utan skatterabatt samt dåligt betalt mitt på dagen, då blir det en annan affär. Men även då svårt att få ihop.
https://www.solcellskollen.se/blogg/ar-det-lonsamt-att-lagra-solel-i-sverige

tommib
Jag sa ingenting om när man köpte sin kilowattimme och det var väldigt förenklat. Det blir givetvis ännu sämre när man räknar med att man behöver lagra de dyraste timmarna istället för att sälja dem ut till nätet och använda dem när det är som billigast att köpa från nätet (natt). Man kan skruva rätt mycket på de olika parametrarna men till slut blir det ändå inte försvarbart för ett hushåll att syssla med batterilagring om man ändå har en nätanslutning.

Som jag redan sagt, några ggr, försök få anläggningen du har att funka bättre, både få ut mer energi på nätet, samt försök att använda/lagra energin dagtid istället, tex ladda elbil, Värma Spabad/pool, Tekniktank för att värma Vv och golvvärme, batterier är dött..( om du inte elbil som du laddar) alldels för dyra, samt tar stor plats, och skall hålla 20gr hela året runt för bäst livslängd.

• Gilla
matsfaxer1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.