Hej! Jag är förstagångsköpare av villa, har letat ett tag nu och känner mig fortfarande ganska överväldigad. Jag tittar just nu på en villa från 1951 med källare som innehåller badrum, bastu, tvättstuga, kök och ett sovrum (delvis använd som separat enhet).
Ur besiktningsprotokollet:
Hur allvarligt låter detta enligt er? Jag försöker avgöra om det här är ett ganska normalt och hanterbart renoveringsfall, eller något som lätt kan bli ett större och dyrt projekt.
Vad skulle något sådant här realistiskt kosta i Stockholmsområdet idag? Jag har frågat chatgpt och fått uppskattningar på cirka 300 000 upp till 600 000–700 000 kr, låter det rimligt?
Tar gärna emot input eller erfarenheter. Tack!
Ur besiktningsprotokollet:
- “Avvikande lukt” noterad i nedre plan
- Typisk riskkonstruktion från 50-talet (organiskt material mot betong)
- Tecken på fukt i källarkonstruktionen
- Rekommendation om fördjupad undersökning
- Även några mindre anmärkningar kring vind/ventilation samt tak/skorsten
Hur allvarligt låter detta enligt er? Jag försöker avgöra om det här är ett ganska normalt och hanterbart renoveringsfall, eller något som lätt kan bli ett större och dyrt projekt.
Vad skulle något sådant här realistiskt kosta i Stockholmsområdet idag? Jag har frågat chatgpt och fått uppskattningar på cirka 300 000 upp till 600 000–700 000 kr, låter det rimligt?
Tar gärna emot input eller erfarenheter. Tack!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 326 inlägg
Tycker det låter som ett ganska normalt hus och inget man bör vara överdrivet orolig över.
Att ha hus innebär att man bör ha koll. Bara att börja sätta sig in i saker med tiden
Att ha hus innebär att man bör ha koll. Bara att börja sätta sig in i saker med tiden
Normalt idag på många äldre hus.
Huset hade gissningsvis från början en förbrännande panna i källaren, den skapade ventilation genom självdrag, det är förbränning av olja, ved eller koks som skapar självdrag.
Har huset idag ingen förbränna de panna uppstår dessa problem med fukt i källaren och på vinden om inte riktig ventilation, mekanisk eller FTX tillförs.
Huset hade gissningsvis från början en förbrännande panna i källaren, den skapade ventilation genom självdrag, det är förbränning av olja, ved eller koks som skapar självdrag.
Har huset idag ingen förbränna de panna uppstår dessa problem med fukt i källaren och på vinden om inte riktig ventilation, mekanisk eller FTX tillförs.
Tack för svaren! Min största fundering gäller källaren. Jag är lite orolig att lukten kan tyda på mögel eller skador i golvkonstruktionen, vilket i så fall kan innebära dränering och att man behöver göra om delar av golvet.
Låter det som en rimlig risk i ett sånt här fall, eller tänker jag för mycket?
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Känner du lukten själv?mysigt hus skrev:
Tack för svaren! Min största fundering gäller källaren. Jag är lite orolig att lukten kan tyda på mögel eller skador i golvkonstruktionen, vilket i så fall kan innebära dränering och att man behöver göra om delar av golvet.
Med "nedre plan" menas källare, är det rätt?
Är det uppreglat golv i hela källarplan?
Vad är det gör golv i tvättstuga/badrum/kök?
Om det har använts som uthyrningsdel misstänker jag at någon ville motverka kalla fötter och har lagt isolering och ett förhöjt golv. Kanske inte så lämpligt.
Jag märkte ingen stark eller ovanlig lukt, bara en typisk gammal källarlukt.T Thomas_Blekinge skrev:Känner du lukten själv?
Med "nedre plan" menas källare, är det rätt?
Är det uppreglat golv i hela källarplan?
Vad är det gör golv i tvättstuga/badrum/kök?
Om det har använts som uthyrningsdel misstänker jag at någon ville motverka kalla fötter och har lagt isolering och ett förhöjt golv. Kanske inte så lämpligt.
Samtidigt nämner besiktningsrapporten “avvikande lukt” efter att man borrat ett hål, så det gör mig fortfarande lite osäker.
Källaren är ganska utbyggd (kök, badrum, sovrum), så jag skulle inte bli förvånad om det finns någon form av upphöjt/isolerat golv.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 326 inlägg
Det kan vara så att besiktningsmannen bara syftar på källarlukten.
Klicka här för att svara