O
För att återknyta diskussionen om medialådan till en av de saker jag ville lösa i mitt skåp, och som jag även upplever som ett problem i alla färdiga skåp, är deras undermåliga struktur.

Jag har problemet att servisledningen kommer in underifrån i skåpet vänsterkant. Därifrån går den tvärs igenom det enda kopplingsutrymme som finns för att ansluta till mätarsäkringarna som sitter längst upp till vänster i ett plomberat utrymme. Därifrån går det trådar tillbaks ned i kopplingsutrymmet och in till höger där mätartavlan finns. Från mätartavlan går det sedan till huvudbrytaren som sitter i samma utrymme som säkringarna. Från brytaren går huvudledningen det tillbaks ned genom kopplingsutrymmet. Resultatet: Kopplingsutrymmet är fullt i skräp och både huvudledning och huvudbrytare blir kidnappade av nätbolaget genom deras plombering.

Det jag ville uppnå var att byta ut den spånskiva som sitter till höger och där mätaren monterats mot en låda. Lådan skulle täcka hela högra sidan av skåpet och ha två skilda fack som går att plombera. Istället för det virvar att kopplingar som finns nu skulle det nedifrån och upp helt enkelt bli: Inkommande servis, ingående plintar, mätarsäkring, mätartavla, utgående plintar. Där skruvanslutningarna för utgående plintar är åtkomliga utan att bryta plomberingen. Resultatet är att alla nätägarens delar och deras plomberingar finns på ett ställe och är tydligt separerade från mina delar. Hela vänstersidan av skåpet, nedifrån och upp, blir då fritt och ett utmärkt kopplingsutrymme.

Sammanfattningsvis kan man säga att det jag värdesätter är att samla nätägaren plomberade utrymmen på ett ställe med total separation från min anläggning. Tyvärr är det inga standardskåp som uppfyller de kraven. Antingen så är de organiserade så att kopplingarna korsar varandra eller så består de till 80% av plomberade utrymmen för nätägaren med bara 20% kvar åt mig. Mediedelen av skåpet är en typisk sån sak som brukar hamna väldigt illa till.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
I dom mätarskåp (oftast GARO) som jag brukar montera så är den plomberade ytan ungefär en tredjedel av skåpets vänstra sida samt ungefär tre fjärdedel av den vänstra sidans höjd. Nästan exakt lika hos tex Hager, Malmberg med flera.

O
Så här ser ett skåp ut från Garo. Det som är rött är för mig oanvändbart utrymme som slösas bort genom en ogenomtänkt och klumpig struktur. Det som är grönt är för mig användbart utrymmet. Jag tycker inte det är acceptabelt
Ett öppet Garo-skåp med röda och gröna markerade områden som illustrerar oanvänt respektive använt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller pratar du om någon annan typ av skåp nu?

Edit: Sen är det inget märkligt att fasadmätarskåpen framför allt är utformade för elmontörer och nätägares behov. Tittar man på konsumenterna så är det enbart de som bygger hus eller av t.ex. behöver flytta ut sin mätare från källaren till fasaden som behöver fundera över saken. Det är oftast något man bara gör en gång i livet. Ser man det från andra sidan så hanterar även små nätbolag tusentals skåp och en elektriker eller elmontör hinner nog montera mer än ett par skåp under sin karriär. Men det hindrar ju inte att jag tycker skåpen är skit och måste gnälla lite, men jag förstå ju givetvis varför det ser ut som det gör! ;-)

Redigerat:
Nej, men vi tänker lite olika. Det område som är plomberat är det som sitter till vänster det som sitter under mätaren är för dina ändamål och inte nätägarens och mätartavlan är inte plomberad och du har ett visst utrymme under tavlan (dock bara någon cm) men mätartavlan är i stort fylld av mätaren men en viss del kan du använda bara mätaren får plats.
Men skåpet är ju byggt och anpassat för just elleveransen samt för vidareskarvning av ev tele samt utgående huvudledare. Tycker man att utrymmet skulle vara större får man bygga ett eget utrymme så stort att det man vill ha in får plats. Det är rätt vanligt på mindre hus med 4- 6 lägenheter. Man bygger helt enkelt en "holk" med dörrar där man sätter mätarblock och antennförstärkare, inkommande fiber, tele, svagström, naturligtvis helt efter behov.
Så om det var den typen av utrymme du menar med ett eget mätarskåp så får du naturligtvis ha ett sådant om du så önskar, även det ska naturligtvis fylla vissa krav.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
C
O Steamboy skrev:
Det som är grönt är för mig användbart utrymmet. Jag tycker inte det är acceptabelt
Fast poängen med ett mätarskåp är väl att det varken är kundens skåp eller avsett att användas för kundens egen utrustning?

Mätarskåpet är kundens skåp, och det är tänkt att användas både för kundens och nätägarens "grejer".

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Mätarskåpet är kundens skåp, och det är tänkt att användas både för kundens och nätägarens "grejer".
OK, ja då det är ju bara att hålla med om att de som konstruerar skåpen uppenbarligen inte tänker som det är tänkt :confused:

Jag tycker att dom fungerar bra för den uppgift dom är konstruerade för, att vara leveranspunkten för el till ett "hus".
Vill man ha ett skåp med en annan funktion ska man inte använda ett mätarskåp.
Man köper ju inte en cykel om man vill flyga.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
"Kunden" behöver troligen bara ordna med flyttning av mätarskåpet en gång".

Jo, det stämmer, och sedan skall han behöva se skrället på fasaden varenda eviga dag för all framtid, inklusive när fasaden behöver underhållas.

Det är inte alla som tycker att husets utsida kvittar "eftersom hus ändå bara en låda att äta och sova i..."

Alternativt skall det byggas in så att man får nästan 0,5 m² yta med avsevärt tunnare isolering, och i alla fall en del som avviker mot övrig fasad.

Jag är förvisso elmontör, men jag är väldigt negativ till dagens hysteriska mätarskåp som förfular många villor till mycket liten nytta. Jag har inte upplevt "de gamla smala" skåpen som besvärliga. Egentligen tycker jag mätarna borde kunna sitta inne, utan något skåp alls, ett antal tusenlappar därmed inbesparade för den som bygger/bygger om.

I industrisammanhang har jag monterat många fjärravlästa mätare (hög kvalitet och erkända märken) - stora som automatsäkringar, 4 - 7 moduler breda (7 - 12 cm). Men elnätsbolag begär att mätartillverkarna skall göra "stora blaffor" som passar på de gamla mätartavlorna, i stället för att låta kunderna komma undan med smidigare och billigare anläggning.

Men det är ju lätt för en nätägare att fatta beslut som ökar deras komfort/minskar behovet av planering eftersom "någon annan" tvingas stå för notan..

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Jag tycker att dom fungerar bra för den uppgift dom är konstruerade för, att vara leveranspunkten för el till ett "hus".
Vill man ha ett skåp med en annan funktion ska man inte använda ett mätarskåp.
Man köper ju inte en cykel om man vill flyga.
Du håller alltså med om att mätarskåpet inte är avsett för kundens "grejer" (om vi bortser från de "grejer" som av nödvändighet måste sitta där, men det är ju inte det diskussionen handlar om)?

E elmont skrev:
Eftersom man bygger nya hus på samma sätt oavsett vilken typ av bredband man kommer att ha så drar man allt till mätarskåpet, därifrån lägger man rör/slang till mediacentralen. Att man drar allt till mätarskåpet beror på att man vill samla alla inkommande ledningar på samma ställe och det för att slippa potentialskillnader. Och som sagt genom att göra så är man oberoende av vilken typ av tex bredband man kommer att få. När det gäller fiber så dras den rakt igenom skåpet i det rör som leder till mediacentralen. Så har man byggt husunder rätt många år nu.
Orsaken till att man ändrade normen för mätarskåp var just den att man skulle samla alla inkommande ledningar på ett ställe,
Ps
Det är faktiskt så att inte ens dom så mäktiga fiberleverantörerna råder över hur hus byggs.
Ja fast det här ifrågasätter jag. Om man skall dra "allt" via mätarskåpet oavsett om det kan potentialutjämnas eller inte, så varför inte dra vatten och avlopp den vägen också då? Med ännu större skåp som följd.

Det är ju faktiskt större ledningsförmåga på en PVC/PEX med vatten från vattenverket än det är på optofibern, så den förra har ju större berättigande i närheten av PUS-skenan. (Nej, det är inte stort, men iaf större.) För att inte tala om avloppet, där kan man nog få ännu bättre ledningaförmåga, särskilt om någon lagt en ordentlig kabel. ;) (Förlåt, kunde inte hålla mig. Jag skall gå och dra något gammal över mig, nu genast).

Jag skulle tvärtom säga att det är säkrare och bättre att dra fibern på annat ställe än via fasadmätarskåp. Ju längre avstånd till elmatningen desto mindre risk för olyckor vid underhållsarbeten.

(I mitt eget fall så kommer fibern iofs in genom ett skåp, men det är fjärrvärmeskåpet, eftersom den installerades ihop med fjärrvärmen. Det finns ingen el i det skåpet. För vad vore finnessen med det?)

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Du håller alltså med om att mätarskåpet inte är avsett för kundens "grejer" (om vi bortser från de "grejer" som av nödvändighet måste sitta där, men det är ju inte det diskussionen handlar om)?
I mitt fall är det precis det diskussionen handlar om. Jag håller inte på och krånglar för att sätta in "konstiga grejer". I mitt fall handlar det om att jag vill använda fasadmätarskåpet där strömmen kommer in som den centrala distributionspunkt för fastighetens olika byggnader. Det är knappast en konstig lösning. Möjligtvis så tycker folk i "branschen" att ja men då sätter man ytterligare ett stort fult skåp vid sidan av som tar ändå mer plats, och det funkar säker i industrier och kommersiella byggnader, men vem eftersträvar den där äkta "ställverkskänslan" hemma? ;-)

Du får ju "tolka" in vad du vill i "allt" men jag blir lite fundersam när du även inkluderar tex vatten i elrelaterade frågor. Normalt skall det dras rör/slangar för "tele" från mätarskåp till mediaskåpet i nya hus så att man får allt inkommande elrelaterat samlat på ett ställe. Då är det ju även smart att dra optofibern i nått av dom rören så att man får in fibern på rätt ställe på en gång. Och riskerna vid "underhållsarbete" med fibern i ett mätarskåp är inte större än risken någon annan stans i huset, troligen mindre då fibern i mätarskåpet bara är åtkomlig i utrymmen som är helt skiljt från starkström med normalt 2 skikt av jordad plåt eller ett skikt av plåt samt ett skikt av plas
Ps
Med "tele" syftar man på all olika svagström som kan förekomma.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Så här ser ett skåp ut från Garo. Det som är rött är för mig oanvändbart utrymme som slösas bort genom en ogenomtänkt och klumpig struktur. Det som är grönt är för mig användbart utrymmet. Jag tycker inte det är acceptabelt
[bild]
Eller pratar du om någon annan typ av skåp nu?

Edit: Sen är det inget märkligt att fasadmätarskåpen framför allt är utformade för elmontörer och nätägares behov. Tittar man på konsumenterna så är det enbart de som bygger hus eller av t.ex. behöver flytta ut sin mätare från källaren till fasaden som behöver fundera över saken. Det är oftast något man bara gör en gång i livet. Ser man det från andra sidan så hanterar även små nätbolag tusentals skåp och en elektriker eller elmontör hinner nog montera mer än ett par skåp under sin karriär. Men det hindrar ju inte att jag tycker skåpen är skit och måste gnälla lite, men jag förstå ju givetvis varför det ser ut som det gör! ;-)
Ja det är extremt taffligt och dåligt upplagt för utnyttjande av ytan. Det har inte fullt ut att göra med standarderna som nämnts tidigare men ytterst få avviker från något likt din bild oberoende tillverkare. Mycket är släpande från saker använda på 70-80 talet dvs då plats för olika tariffstyrningar med ur eller rundstyrning kom till. Samma med blaffan låda för tele.

Allt detta krävde plats och i det ljuset är ju inte skåpen helt fel, men numera sen ganska länge som sagt utdaterat. Trots det är det segt i normernas värld och särskilt elområdet, kommer något in stannar det kvar.

Att man korrekt enligt standard inte behöver så stora doningar och dessutom välanpassad anslutning visar markmätarskåpen. Men där kan man då istället råka i kamp med ryttarna gällande koncessionen och kablar från skåp på kundsidan.
Elcentral med energimätare, säkringar och kablar, ineffektivt utnyttjad utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Att man korrekt enligt standard inte behöver så stora doningar och dessutom välanpassad anslutning visar markmätarskåpen.
Å andra sidan ser det ut att bli knepigt att ansluta flera huvudledningar i det markskåpet, vilket var det @Steamboy var ute efter om jag förstod det rätt. I synnhet om de behöver vara avsäkrade i skåpet.
Vårt GARO-skåp är väldigt snarlikt skåpet på bilden som postades tidigare, och har två huvudledningar ut varav en avsäkrad. Grannen har tre eller fyra, utan några speciallösningar. Visst kan man diskutera huruvida utrymmet i detta rätt maffiga skåp är optimalt disponerat, men det funkar ju utmärkt för ändamålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.