Jag hade en intressant diskussion men en riktig paragrafryttare till elinstallatör igår. En tvättäkta pappersvändare bakom ett skrivbord som i modern tid aldrig gjort något annat än att ansvara för regelefterlevnad och utövat översyn hos den lokala nätägare. Min fråga var ganska enkel: Kan jag istället för att byta hela fasadmätarskåpet uppdra åt en plåtslagare att vika ihop en ny passande mätartavla? Svaret var givetvis tvärstopp med hänvisning till allt ifrån ellagen till svenskt standard och CE-märkning. När han föreläst klart frågade jag lite försynt hur de resonerat runt den spånskiva de monterade när de installerade den fjärravlästa elmätaren! Uppfyller den alla de där kraven? Jag kanske inte behöver säga att gubben blev både svarslös och otrevlig efter det, men han såg inga problem med att låta spånskivan sitta kvar där den satt.
Så hur det egentligen:
- Hur skall man egentligen se på användandet av spånskiva som mätartavla?
- Hur är det rent generellt med användandet av eldfängda material i ett fasadmätarskåp?
- På vilket sätt skulle en plåtlåda ihopvikt av en plåtslagare utgöra en säkerhetsrisk? Jag sökte lite på standarderna för det här men jag är inte så nyfiken att jag betalar 600-700 kronor styck för små publikationer på mellan 9-18 sidor annars hade jag lätt kunnat utforma lådan baserat på standarden.
Så hur det egentligen:
- Hur skall man egentligen se på användandet av spånskiva som mätartavla?
- Hur är det rent generellt med användandet av eldfängda material i ett fasadmätarskåp?
- På vilket sätt skulle en plåtlåda ihopvikt av en plåtslagare utgöra en säkerhetsrisk? Jag sökte lite på standarderna för det här men jag är inte så nyfiken att jag betalar 600-700 kronor styck för små publikationer på mellan 9-18 sidor annars hade jag lätt kunnat utforma lådan baserat på standarden.
Redigerat:
Detta handlar nog inte så mycket om säkerhetsrisk som att din elleverantör uppskattar att så många av elmätarskåpen som möjligt hos kunderna ser lika dana ut.
Jag bytte skåp för Vattenfall på stugan för några år sedan. Det gick inte, inte, att använda ett mindre stolpskåp bara ett enormt fult Garoskåp var OK. Så nu har jag ett stort skåp med tre små säkringar och en liten nätt elmätare. Och en massa luft och onödig plåt.
Jag bytte skåp för Vattenfall på stugan för några år sedan. Det gick inte, inte, att använda ett mindre stolpskåp bara ett enormt fult Garoskåp var OK. Så nu har jag ett stort skåp med tre små säkringar och en liten nätt elmätare. Och en massa luft och onödig plåt.
Det är ju helt okej att montera mätare innomhus tex. Skåpet behövervad jag vet inte CE märkas. Inte spånskivan heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Spånskivan tillåten eller inte, är en sak. Men om du viker ihop ett skåp själv som skall vara en del av en elinstallation. Så måste du dels ta hänsyn till alla detaljregler som finns för elmaterial, och du måste bevisa att du gjort det. Du måste troligen skicka det till ett certifieringslabb.
Fast, klart om varenda trådstump i skåpet finns inom riktiga kopplingsdosor, då borde man i princip kunna ta ett IKEA skåp.
Fast, klart om varenda trådstump i skåpet finns inom riktiga kopplingsdosor, då borde man i princip kunna ta ett IKEA skåp.
Ta reda på vilka standarder som gäller och bygg skåpet efter det så är det knappast nått problem. Det finns ju "normer" på hur mätarskåp ska vara just för att slippa alla mer eller mindre bra lösningar. Sedan förstår jag inte riktigt vad "spånskivan" har med saken att göra, för har man blundat för en mindre bra lösning en gång betyder ju det inte att fältet är fritt för andra dåliga lösningar.
Det är väl så att en mätartavla är utförd på ett visst sätt efter norm ,och ska användas
i mätarskåp är den integrerad med skåpet eller inomhus , ( om dom godkänner det ),
allt ska var på utsidan numera i samband med nyanslutning eller ändring av servicens placering
I en del fall kan nätägaren tillstå annan placering som inomhus , men en mätartavla
ska finnas , så de plomberingar som dom sätter dit är på rätt ställe
Inte mycket att göra åt det nätägaren bestämmer , bara gilla läget
i mätarskåp är den integrerad med skåpet eller inomhus , ( om dom godkänner det ),
allt ska var på utsidan numera i samband med nyanslutning eller ändring av servicens placering
I en del fall kan nätägaren tillstå annan placering som inomhus , men en mätartavla
ska finnas , så de plomberingar som dom sätter dit är på rätt ställe
Inte mycket att göra åt det nätägaren bestämmer , bara gilla läget
Men de måste ju kunna hänvisa till rimliga krav. Ofta vet de hur man brukar göra, men de kan inte ge någon motivering om någon vill göra på ett annat sätt. Visst är det smidigt om alla har identiska skåp. Men de kan knappast kräva det.
Spånskivan får nog ses som ett tydligt exempel på hyckleri och dubbelmoral från nätägarens sida. När de själva byter ut några tusen elmätare ser de inga problem med att hetl sonika skruva upp de nya på en målad spånskiva. När jag sedan vill byta spånskivan mot en stålplåt med den i standarden fastslagna hålbilden samt tre diazedhållare så är det helt otänkbart. Det är lite som när Åsa Romson å ena sidan ville förbjuda giftig båtfärg och å andra sidan glatt målade sin egen båt med densamma.E elmont skrev:
De detaljregler du avser här på 9 respektiva 18 sidor och kostar 600-700 kronor styck. Lite magstarkt kan jag tycka, men givetvis är de de som gäller. Certifiering däremot ser jag som mycket tveksamt. De allra flesta produkter saknar helt krav på formel certifiering av tredje part. De allra flesta produkttyper faller istället under självcertifiering och då skriver man själv en CE-försäkran. De produkter jag varit med om som krävt tredje part har varit flygteknik, medicinteknik eller andra livsuppehållande system. Den tid då SEMKO faktiskt granskade saker innan fick sättas på marknaden är sedan länge förbi. Idag utövas nog den mesta kontrollen av elmaterial genom stickprover.H hempularen skrev:
Jag har skaffat en kopia av avtalet som gäller för anslutning. Där står att jag är ansvarig för mätarskåp och mätartavla. Det står att de måste komma åt skåpet och lite var och hur det får placeras. Det finns ingenting i avtalet som ger dem rätt att diktera märke och modell på skåpet. Men det är nog tyvärr så som du säger: De är så vana att folk antingen inte läst avtalet, inte bryr sig eller inte orkar bråka så att de i praktiken kan diktera precis vad de vill. De har ju även ett visst övertag. Får nog bli ett litet samtal till ESV på måndag för att höra vad de har att säga om saken.D Daniel 109 skrev:
Men, det enklaste är nog köpa och låta montera en ROT-tavla ifrån Garo. Det är det minst dåliga av alla dåliga alternativ.
Redigerat:
Och vad är "rimliga krav" ska var och en avgöra vad h*n behöver ha i och hur skåpet ska vara blir det ju rena vilda västern. Det finns normer att följa just för att det inte ska behövas debatteras om utförandet av skåpet varje gång samt att det ska uppfylla en miniminivå. Det finns ju alltid folk som tycker att dom vet och kan bättre och vem orkar ta debatten hela tiden.
Ps
Eftersom nätägaren har att förhålla sig till dom regler som finns ska, får eller vill dom naturligtvis inte börja lova kreti och pleti diverse mer eller mindre obskyra undantag
Ps
Eftersom nätägaren har att förhålla sig till dom regler som finns ska, får eller vill dom naturligtvis inte börja lova kreti och pleti diverse mer eller mindre obskyra undantag
Det var inte det att hon ville förbjuda den, den var redan föbjuden att använda på den båten. Att politiker gör det som är tillåtet måste vara okej även om de vill ändra reglerna. Men den gången var det inte tillåtet.
Hur menar du att det skulle spela någon roll om jag väljer ett fasadmätarskåp och/eller mätartavla från Garo, ABB, Eldon, Hager, Siemens, Malmbergs eller någon annan känd tillverkare? Samtliga lär uppflylla miniminivån och har väldigt svårt att se hur eller varför en nätägare över huvudet taget skall kunna lägga sig i ett sånt val.E elmont skrev:
Häng inte upp er på spånskivan den är helt ok. Och de rimliga kraven är givna i olika form i de standarder som anges i tekniska och administrativa föreskrifter från nätägaren. Det är inga märkvärdigheter där mest vilka utrymmen, ytor som ska finnas vilka areor möjliga ansluta, vad som ska kunna plomberas mm samt på senare tid ordningen säkringar, mätare, brytare osv samt plats för överspänningsskydd i förekommande fall osv.
Jag tror att du Steamboy kan lyckas få göra det du önskar om du går in med lämpliga faktapunkter. Nu kan det ju vara besvärligt finna dem men du ska inte behöva lämna WO mot ryttaren du träffat på. Finns nog rätt många såna i den typen jobb och vana från förr när de både rätt och orätt kunde "regera".
Jag tror att du Steamboy kan lyckas få göra det du önskar om du går in med lämpliga faktapunkter. Nu kan det ju vara besvärligt finna dem men du ska inte behöva lämna WO mot ryttaren du träffat på. Finns nog rätt många såna i den typen jobb och vana från förr när de både rätt och orätt kunde "regera".
Som jag skrev för några inlägg sedan, se till att skåpet uppfyller kraven så är det inga problem. Det är när man börjar hitta på egna lösningar som problemen kan uppstå. För nätägaren bryr sig knappast om vem som gjort skåpet bara det är "rätt" gjort.
Jag valde att följa tråden för att jag är intresserad i frågan. För min egen del skulle jag gärna byta ut min gamla mätartavla men alla som finns (förutom nämnda Garo ROT) är enorma. Det finns ingen anledning till att ha sådana stora mätartavlor. Jag förstår att elektrikern måste ha plats att koppla men det är för fasen tomt 10 cm upp och 5 cm åt sidorna från mätaren. Utrymmet för säkringarna är som en dansbana. Det är jobbigt för elektrikern att arbeta i ett litet utrymme ja, men det ska bara göras en gång medan jag ska ha skiten hemma i tid och evighet.
Således, jag är väldigt nyfiken på resultatet här.
Vilda västern ska det naturligtvis inte vara men det kunde gott komma lite bättre produkter (för konsumenten alltså).
Således, jag är väldigt nyfiken på resultatet här.
Vilda västern ska det naturligtvis inte vara men det kunde gott komma lite bättre produkter (för konsumenten alltså).
Visst både är och kan det vara säkerhetsaspekter bakom sånt. Jag ställer mig rätt eller fel frågande till dina förmågor att bedöma det i denna frågan. Hade du varit mer förfaren hade du säkert kunnat ha gamla skåpet kvar dvs fört en rimlig argumentation i ärendet.Claes Sörmland skrev:
Detta handlar nog inte så mycket om säkerhetsrisk som att din elleverantör uppskattar att så många av elmätarskåpen som möjligt hos kunderna ser lika dana ut.