6 414 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Spånskiva i fasadmätarskåp
Jag förde ingen argumentation gentemot Vattenfall utan det gjorde min elinstallatör som också gjorde säkerhetsbedömningen. Något gammalt skåp fanns inte utan det handlade om nyinköp av Garoskåp. Vattenfall accepterade inte det mindre skåpet som ofta används på stolpe utan krävde det större.GK100 skrev:
Ok jag fattade det som att du bytte skåp för stugan. Hade du ett befintligt skulle du fått ha det kvar vad gäller Vattenfall i princip oberoende skick. Men det faller ju då tillbaka på dig som innehavare och din installatör att hantera. Tyvärr vid byte kan byråkratin komma in och föreskriva pss som vid servisändringar och mätartavlor inne mm. Inte omöjligt att få avsteg men kanske inget för gemene man och inte utan lätt masochistisk läggning.
Idag pratade jag med surgubbens yngre kollega. Den initiala reaktionen var densamma fast betydligt vänligare och i alls lika överlägset. Den här killen gick att prata med. Tio minuter senare hade jag skickat över en bild, förklarat vad jag vill göra, varför och dessutom fått några goda råd på vägen och en rövarhistoria eller två om surgubben. Eftersom han själv även jobbade ute på fältet så var han väl bekant med den typ av skåp jag hade och höll med om att det skulle bli en klar förbättring för alla inblandade. Så nu skall jag bara tillverka lådan och beställa en omläggning av servisledningen så kommer han ut och fixar det eller skickar en gubbe att göra det. Ibland är det fördel att ha en liten lokal nätägare och turen att hitta rätt gubbe.
De flesta nätägare kräver idag de breda skåpen enligt någon modernare "Svensk standard".
Dessa har ju bland annat den fantastiska fördelen att de även har plats för inkommande telefonledning, och överspänningsskydd för denna.
Ingen har reagerat på att Telia jobbar 110% + övertid på att AVLÄGSNA alla telekablar de bara kan få avbitaren i.
Och att någon skulle installera fiber genom elskåpet, det vore roligare än Helan och Halvan i 5-pack! Med överspänningsskydd... (Förklaring: Optofiber leder inte ström, det krävs mer än Nobelpris för att få överspänning i en fiber...)
Dessutom har de moderna, elektroniska elmätarna bara blivit mindre och mindre, de behöver bara bytas med tillsyn en gång var 10:e år, inte läsas av varje år...
Faktum är att elektroniken i mätarna, och noggrannheten i mätningen borde må betydligt bättre om de fick sitta inne, i uppvärmda och torra lokaler!
Och så är det jättebra att det finns plats för minst 12 automatsäkringar i elskåpet så att det går att göra egna ledningar därifrån till både Garage, Attefallsstuga, Utebelysningen, Motorvärmaren, Elbilsladdaren och lite till... Undrar hur många installationer som utnyttjar detta? Något mindre tokigt är det dock med plats för sk. Grovskydd om man bor på landet och i slutet av ledningen, så det är viktigt att ALLA elskåp i hela landet klarar det, speciellt i stadsmiljö...
Anm. Varnar för att viss ironi kan skönjas i några formuleringar...
Standard är bra, med hänvisning till den kan behovet av förstånd undanröjas konsekvent!
Fantastiskt nog förvånas utredare och andra "lärda" över varför olika system och lösningar är betydligt billigare i andra länder, dvs varför Sverige inte kan konkurrera på en fria marknaden, utan i princip är dödsdömt.
Missuppfatta mig inte nu: Jag är inte mot vettig reglering, vettiga säkerhetsregler etc, men väl emot tvingande överstandard när behov egentligen inte kan påvisas.
Vi har haft de smala mätarskåpen sedan 70-talet, kan någon redovisa faktiska risker/olyckor med dessa som inträffat som inte skulle kunna ha inträffat likadant om det varit ett bredare skåp på platsen, såsom numera krävs "enligt standard".
OBS att "utförande enligt Svensk standard" inte är något krav för att uppfylla elinstallationsreglerna. Vid annat utförande skall dock en dokumenterad riskanalys genomföras (mao ett papper i en pärm). Någon CE-märkning krävs inte så länge man inte tänker sälja sina tillverkade elskåp. CE-märkning stadgar annars att det finns en tillverkare eller importör inom EU-området som har en pärm som beskriver produkten i förhållande till relevanta tekniska direktiv inom EU / intygar att direktiven i fråga är uppfyllda.
Nätägaren kan ha sina egna regler, men om dessa är orimliga är det väl Energimarknadsinspektionen man får vända sig till med klagomål. Detta organ har ju en historia av att faktiskt jobba för att nätägare inte får ta betalt för "överlösningar", ibland kanske till och med lite väl militant...
Dessa har ju bland annat den fantastiska fördelen att de även har plats för inkommande telefonledning, och överspänningsskydd för denna.
Ingen har reagerat på att Telia jobbar 110% + övertid på att AVLÄGSNA alla telekablar de bara kan få avbitaren i.
Och att någon skulle installera fiber genom elskåpet, det vore roligare än Helan och Halvan i 5-pack! Med överspänningsskydd... (Förklaring: Optofiber leder inte ström, det krävs mer än Nobelpris för att få överspänning i en fiber...)
Dessutom har de moderna, elektroniska elmätarna bara blivit mindre och mindre, de behöver bara bytas med tillsyn en gång var 10:e år, inte läsas av varje år...
Faktum är att elektroniken i mätarna, och noggrannheten i mätningen borde må betydligt bättre om de fick sitta inne, i uppvärmda och torra lokaler!
Och så är det jättebra att det finns plats för minst 12 automatsäkringar i elskåpet så att det går att göra egna ledningar därifrån till både Garage, Attefallsstuga, Utebelysningen, Motorvärmaren, Elbilsladdaren och lite till... Undrar hur många installationer som utnyttjar detta? Något mindre tokigt är det dock med plats för sk. Grovskydd om man bor på landet och i slutet av ledningen, så det är viktigt att ALLA elskåp i hela landet klarar det, speciellt i stadsmiljö...
Anm. Varnar för att viss ironi kan skönjas i några formuleringar...
Standard är bra, med hänvisning till den kan behovet av förstånd undanröjas konsekvent!
Fantastiskt nog förvånas utredare och andra "lärda" över varför olika system och lösningar är betydligt billigare i andra länder, dvs varför Sverige inte kan konkurrera på en fria marknaden, utan i princip är dödsdömt.
Missuppfatta mig inte nu: Jag är inte mot vettig reglering, vettiga säkerhetsregler etc, men väl emot tvingande överstandard när behov egentligen inte kan påvisas.
Vi har haft de smala mätarskåpen sedan 70-talet, kan någon redovisa faktiska risker/olyckor med dessa som inträffat som inte skulle kunna ha inträffat likadant om det varit ett bredare skåp på platsen, såsom numera krävs "enligt standard".
OBS att "utförande enligt Svensk standard" inte är något krav för att uppfylla elinstallationsreglerna. Vid annat utförande skall dock en dokumenterad riskanalys genomföras (mao ett papper i en pärm). Någon CE-märkning krävs inte så länge man inte tänker sälja sina tillverkade elskåp. CE-märkning stadgar annars att det finns en tillverkare eller importör inom EU-området som har en pärm som beskriver produkten i förhållande till relevanta tekniska direktiv inom EU / intygar att direktiven i fråga är uppfyllda.
Nätägaren kan ha sina egna regler, men om dessa är orimliga är det väl Energimarknadsinspektionen man får vända sig till med klagomål. Detta organ har ju en historia av att faktiskt jobba för att nätägare inte får ta betalt för "överlösningar", ibland kanske till och med lite väl militant...
Tänk att man är roligare än helan och halvan, sist jag installerade en villa drog jag optofibern just genom fasadmätarskåpet exakt efter den ritning som fabrikanten levererat, dessutom har jag tidigare gjort exakt samma sak på alla villor jag gjort under dom senaste 20 -30 åren. Det finns faktiskt en tanke med att dra in allt på samma ställe för även om det ofta kommer data med fiber så är det stora områden som fortfarande har mycket långt till fiber. Alla bor inte i större samhällen även om vissa tror det.
Bara att gratullera!E elmont skrev:Tänk att man är roligare än helan och halvan, sist jag installerade en villa drog jag optofibern just genom fasadmätarskåpet exakt efter den ritning som fabrikanten levererat, dessutom har jag tidigare gjort exakt samma sak på alla villor jag gjort under dom senaste 20 -30 åren. Det finns faktiskt en tanke med att dra in allt på samma ställe för även om det ofta kommer data med fiber så är det stora områden som fortfarande har mycket långt till fiber. Alla bor inte i större samhällen även om vissa tror det.
De fiberinstallationer jag sett till har alla utförts strikt enligt fibernätägarens anvisningar, av dennes entreprenör.
Det är stenhårt: via sockel/fasad och rakt in i huset - helt utan prutmån.
Jag förstår dock inte argumentet: "Bra att ta den i fasadskåpet, för det är stora delar av landet som inte har fiber." Dessa två saker hänger inte ihop för mig.
Vad är det som sätts i fasadskåpet? En kopplingsdosa där inkommandefiber kontakteras och sedan kopplas vidare med en fabrikskontakterad korskopplingsfiber in i huset, eller monteras det någon aktiv utrustning i skåpet? Eller lägger Du blåskanal in i huset för att blåsa och kontaktera en gång till?
Eftersom man bygger nya hus på samma sätt oavsett vilken typ av bredband man kommer att ha så drar man allt till mätarskåpet, därifrån lägger man rör/slang till mediacentralen. Att man drar allt till mätarskåpet beror på att man vill samla alla inkommande ledningar på samma ställe och det för att slippa potentialskillnader. Och som sagt genom att göra så är man oberoende av vilken typ av tex bredband man kommer att få. När det gäller fiber så dras den rakt igenom skåpet i det rör som leder till mediacentralen. Så har man byggt husunder rätt många år nu.
Orsaken till att man ändrade normen för mätarskåp var just den att man skulle samla alla inkommande ledningar på ett ställe,
Ps
Det är faktiskt så att inte ens dom så mäktiga fiberleverantörerna råder över hur hus byggs.
Orsaken till att man ändrade normen för mätarskåp var just den att man skulle samla alla inkommande ledningar på ett ställe,
Ps
Det är faktiskt så att inte ens dom så mäktiga fiberleverantörerna råder över hur hus byggs.
Dras inga nya nät med något annat än fiber i dag.
Nja, någon enstaka telefonledning där det inte finns optofiber har faktiskt tillkommit i grannbyarna i mina krokar. Men eftersom normerna för mätarskåp fungerar oavsett tele,fiber mm så kommer man knappast att ha så bråttom att ändra dom.
På de flesta håll får man ju inte ens behålla de teleledningar som finns, så nya måste vara tänligen unikt.
Det är väl så att där man har teleledningar av god kvalitet och dom är nergrävda så kommer man att behålla dom så länge dom fungerar. Och det kan ju innebära många många år till, Dom "moderna" "tele mark kablar" som legat i marken i 50 år är fortfarande som nya och det är stora delar av telenätet som är i bra skick och dom skrotar man inte i förtid.. Demontering av telenätet sker i första hand där man har luftledningar samt långa sträckor med få kunder. I byarna i min närhet finns det ingen fiber så här gäller ADSL och dom som bygger nya villor ansluter sig till Telia.
Ps
Det gäller inte bara någon enstaka by utan är rätt vanligt runt om på landsbygden i länet.
Ps
Det gäller inte bara någon enstaka by utan är rätt vanligt runt om på landsbygden i länet.
Jag bor verkligen "mitt i stan" - 2,5 km från Götaplatsen i Göteborg.E elmont skrev:Det är väl så att där man har teleledningar av god kvalitet och dom är nergrävda så kommer man att behålla dom så länge dom fungerar. Och det kan ju innebära många många år till, Dom "moderna" "tele mark kablar" som legat i marken i 50 år är fortfarande som nya och det är stora delar av telenätet som är i bra skick och dom skrotar man inte i förtid.. Demontering av telenätet sker i första hand där man har luftledningar samt långa sträckor med få kunder. I byarna i min närhet finns det ingen fiber så här gäller ADSL och dom som bygger nya villor ansluter sig till Telia.
Ps
Tele till huset (äldre villa) via stolpe på bakgården.
För 2 år sedan visade det sig att stolpen var rutten. EN stolpe.
Telias bud: Telefon upphör. Det finns fiber i området.
Men Göteborg ränas nog till "byarna på landet" i vissa ögon ...
Jag skulle tro (vet) att även en sådan avkrok som Göteborg till största delen har relativt moderna teletrådar. Och just med telestolpar och luftledningar så kan väl nästan all äldre bebyggelse inne i tätorterna räknas på samma sätt som äldre bebyggelse utanför tätorten.
Man får konstatera att senare skriverierna kring den sk medielådan inte har med TS att göra öht. Det är ett tillval och hör inte ihop med ett ok utförande av mätarskåp. Och som sagt i nutid av mindre vikt utan koppar för tele.