Vi har en lägenhet i Spanien där hela lägenheten blir svart så fort vi belastar elen lite extra. Jag tycker inte att vi har så mycket saker, några spisplattor, några värmefläktar (de drar kanske en del) och några led lampor.
Ingen säkring löser ut men när jag vippar på den till längst till höger (C25) så kommer elen tillbaka. Enligt el abonnemanget står det att vi har upp till 3,45 kW.
Tacksam för tips.
Större bild: https://www.dropbox.com/s/ylyl7de1nammv05/Spanien.jpg?dl=0
Ingen säkring löser ut men när jag vippar på den till längst till höger (C25) så kommer elen tillbaka. Enligt el abonnemanget står det att vi har upp till 3,45 kW.
Tacksam för tips.
Större bild: https://www.dropbox.com/s/ylyl7de1nammv05/Spanien.jpg?dl=0
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
He he, kan vara lite kyligt på nätterna.
Googlade lite och fick 3,45 kW till 15A.
Kan det stämma? I så fall så är det fel säkrat med 25A, förklarar varför inte min säkring går utan istället någon huvudsäkring.
Det är två små fläktar typ kupévärmare.
Googlade lite och fick 3,45 kW till 15A.
Kan det stämma? I så fall så är det fel säkrat med 25A, förklarar varför inte min säkring går utan istället någon huvudsäkring.
Det är två små fläktar typ kupévärmare.
Är det någon av brytarna som "trillar ner" när det blir mörkt? På ditt första inlägg låter det som att det inte är det men det verkar konstigt.
Den mest rimliga saken är att "prylen" näst längst till höger, som är en jordfelsbrytare, löser ut. Jordfel i värmefläktar är inte ovanligt.
Kolla ordentligt vad som har hänt nästa gång det blir mörkt, så blir det lättare att ge dig ett svar.
Den mest rimliga saken är att "prylen" näst längst till höger, som är en jordfelsbrytare, löser ut. Jordfel i värmefläktar är inte ovanligt.
Kolla ordentligt vad som har hänt nästa gång det blir mörkt, så blir det lättare att ge dig ett svar.
Inget trillar ner. Ska vara observant nästa gång 
Min hypotes är att då vårat abonnemang är på 15A och säkringarna ser ut att vara för starka. Har vi last över 15A går någon sekundär säkring i huset för just min lägenhet. Hur jag lyckas återställa den från min central är ju dock lite mysko...
Min hypotes är att då vårat abonnemang är på 15A och säkringarna ser ut att vara för starka. Har vi last över 15A går någon sekundär säkring i huset för just min lägenhet. Hur jag lyckas återställa den från min central är ju dock lite mysko...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 600 inlägg
Ett uttag säkrat med 10A kan du belasta med 2300 watt om du har 230V i uttaget.
Går jordfelsbrytaren (den enkla märkt 30mA) tycker jag du ska kolla vad du har för gamla brödrostar inkopplade
, ihopslaget kan lite grejor bli 30mA i läckström och jordfelsbrytaren går, som den ska.
Går jordfelsbrytaren (den enkla märkt 30mA) tycker jag du ska kolla vad du har för gamla brödrostar inkopplade
Som tidigare påpekats har du glapp någonstans i centralen om du kan få tillbaka strömmen genom att "vippa" på prylarna. Om en säkring eller jordfelsbrytare löser ut åker armen/spaken/vippan ner och det krävs en hel del kraft för att få upp den till det övre läget igen.chr57 skrev:
Det är väl ett 1-fas abonnemang?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden