33 888 läst ·
8 svar
34k läst
8 svar
spänning i telefonjacket
Hej,
har problem med fasta telefonen, ingen kopplingston och ringer man upp går signaler fram men det ringer inte. Bredbandet fungerar...!?
Jag har inga larm eller annan utrustning, bredband o telefon sitter i samma jack, inget har ändrats och plötsligt en dag slutade telefonen fungera.
Mätte spänning i första jacket efter all utrustning var urkopplad. Hittade 24V i en av fyra trådar. Jag tänkte gå upp på vinden och kolla så att det verkligen är den kablen som kommer in från fasaden också.
Men jag undrar om det inte ska vara spänning i fler av kablarna?? Kommer det fyra trådar utifrån så är det väl förberett för 2 linjer (vilket låter osannolikt, därför som mitt besök på vinden känns angeläget), Men ska det inte vara spänning i båda trådarna (då det är två trådar utifrån)?
mvh
har problem med fasta telefonen, ingen kopplingston och ringer man upp går signaler fram men det ringer inte. Bredbandet fungerar...!?
Jag har inga larm eller annan utrustning, bredband o telefon sitter i samma jack, inget har ändrats och plötsligt en dag slutade telefonen fungera.
Mätte spänning i första jacket efter all utrustning var urkopplad. Hittade 24V i en av fyra trådar. Jag tänkte gå upp på vinden och kolla så att det verkligen är den kablen som kommer in från fasaden också.
Men jag undrar om det inte ska vara spänning i fler av kablarna?? Kommer det fyra trådar utifrån så är det väl förberett för 2 linjer (vilket låter osannolikt, därför som mitt besök på vinden känns angeläget), Men ska det inte vara spänning i båda trådarna (då det är två trådar utifrån)?
mvh
Utan någonting anslutet tror jag att du ska ha ungefär 50 volt. Spänningen sjunker om du ansluter något.
Det är två inkommande trådar och två utgående (förutsatt att det inte är sista uttaget i slingan, då är det ju bara två inkommande)
Om du inte trycker in något i hålet i mitten av uttaget så ska de övre hålen vara sammankopplade med de undre och du borde alltså mäta upp exakt samma spänning mellan de två övre och de två undre. Om du inte gör det kan du kolla så att man inte kopplat alla kablarna på de två undre stiften, för då är uttaget parallellkopplat vilket det inte ska vara.
Det är två inkommande trådar och två utgående (förutsatt att det inte är sista uttaget i slingan, då är det ju bara två inkommande)
Om du inte trycker in något i hålet i mitten av uttaget så ska de övre hålen vara sammankopplade med de undre och du borde alltså mäta upp exakt samma spänning mellan de två övre och de två undre. Om du inte gör det kan du kolla så att man inte kopplat alla kablarna på de två undre stiften, för då är uttaget parallellkopplat vilket det inte ska vara.
Det är inte parallellkopplat, jag har mätt spänningen direkt på trådarna, mot jord på elnätet. 24V på en av trådarna, borde det inte vara spänning på en till?
Jacket inkopplat ger alltså spänning på ena sidan, övre och undre på höger sida.
Jacket inkopplat ger alltså spänning på ena sidan, övre och undre på höger sida.
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Du ska mäta mellan två ledare i samma par. Dvs, mellan de två nedre skruvarna.
Det kommer ofta två par utifrån. Men har du, som de flesta, bara abonnemang på 1 linje så är det andra paret inte anslutet i telestationen. Så det är normalt att det bara är spänning på det ena paret.
Det kommer ofta två par utifrån. Men har du, som de flesta, bara abonnemang på 1 linje så är det andra paret inte anslutet i telestationen. Så det är normalt att det bara är spänning på det ena paret.
Redigerat:
Du har avbrott på en ledare. Du måste leta upp den första kopplingspunkten i huset och mäta mellan ledarna i det par som används. Har du inte 48V där så är felet utanför din kontroll, och du måste anmäla det till din leverantör.
/Hasse
EDIT:
Det är normalt att bredbandet kan fungera trots avbrott på en ledare.
/Hasse
EDIT:
Det är normalt att bredbandet kan fungera trots avbrott på en ledare.
Tack för alla svar, och tack till b_hasse speciellt som klargjorde allt för mig...ska kolla upp första kopplingspunkten och mäta där, förhoppningsvis är det på leverantörssidan så jag slipper lösa problemet själv...
mvh
mvh
Ring till Telia och be dem komma ut. De kan kolla din ledning medan du pratar med dem, då från annan telefon. Skulle tro att du har ett överslag mellan ledarna någonstans fram till ditt hus. Spänningen ska ligga mellan 38-42 volt i första uttaget, beror även lite på avståndet till telestationen. Leta upp blå och vit ledare och mät mellan dessa. Du kan även ha ett fel i splittern som delar bredband och telefon, är ett vanligt fel.
Klicka här för att svara