Har fått en begagnad Stiga motorsåg som är eldriven (230v) men tycker den bara strular med kedjan.
Sågen har någon slags snabbspänning för kedjan och nu har jag kommit fram till att jag nog saknar någon del för att kedjespänningen ska fungera som tänkt.
Jag gissar att det det är en bult som ska sitta bakom den rostfria plåten och spänna svärdet med ratten på skyddet.
Är det någon som har en liknande och kan visa hur delen ska se ut, eller kan hjälpa mig med vad för reservdel jag behöver.
Modellen är Stiga SE182 Q, som verkar lite ovanlig, men gissar att den är rätt lik SE180 Q som verkar vanligare.

• Elektrisk motorsåg Stiga SE182 Q med gul kropp och svart snabbspänningsratt för kedja, placerad på ett bord med träflis runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Stiga motorsåg med avtagna skydd; kedjespänningsmekanismen synlig. Sökes del för kedjespänning.
    Skapa konto
  • Närbild av en Stiga motorsåg SE182 Q med snabbspänning för kedjan, där en metallplåt och flera bultar syns framför svärdet.
    Skapa konto
Har du en ratt, nr 12 i högra figuren, eller en skruv, nr 4 i vänstra figuren?

Rätt figur visar en ratt märkt med nr 12, vänster figur visar en skruv med nr 4 och en skruvmejsel vid en kedja.
Skapa konto

Varken ratt eller skruv, men kanske att det suttit en skruv där?

• Närbild av en motorsåg med en kedja och en beskrivning av ett möjligt skruvhål. Kedjan är smutsig och där finns möjlig plats för en skruv.
    Skapa konto
  • En närbild av en gul och svart Stiga SE182Q motorsåg, med fokus på en knapp och kedja.
    Skapa konto
  • Bild på en motorsåg med synlig kedja och svärd, där en möjlig skruvplats markeras med smuts på kroppen av sågen.
    Skapa konto
Cheesen
P pjkw skrev:
Har du en bild på insidan av kåpan?

Cheesen
Spännare och gängad skruv på en mekanisk del, spännaren bör synas om den inte är dold i kåpan.
Skapa konto

Spännaren borde sticka fram här om den inte sitter i kåpan.

P pjkw skrev:
Ja, är det ingen ratt i den gula kåpan så ska det vara en skruv framtill.

Det är ju två vred som sitter på samma ställe på kåpan, det svarta vredet som sätter fast kåpan och den gula yttre ringen, som på baksidan har en spiralformad kant som jag antar ska haka i en pinne som går genom svärdet, likt sylen på sista bilden.
Första och andra bilden fick olika rotation,.men ville visa att kanten gör att spåret blir mindre när man snurrar på det

• Gult plastvred med spiralformad kant, fastsatt på grön yta med metallstav igenom, visar mekanismen som minskar spåret vid rotation.
    Skapa konto
  • Gult verktygsfäste med spiralformad kant och metallspets som pekar på en komponent, liggande på grön yta med spår av smuts.
    Skapa konto
  • Verktyg pekar på en spiralformad kant med en skruv i ett metallsvärd på en motorsåg, grönt underlag.
    Skapa konto
Cheesen
P pjkw skrev:
Det är ju två vred som sitter på samma ställe på kåpan, det svarta vredet som sätter fast kåpan och den gula yttre ringen, som på baksidan har en spiralformad kant som jag antar ska haka i en pinne som går genom svärdet, likt sylen på sista bilden.
Första och andra bilden fick olika rotation,.men ville visa att kanten gör att spåret blir mindre när man snurrar på det
Ser onekligen ut som om det fattas något.. på Stihl med snabbspänning så har man ett hjul som är fastskruvat i svärdet, vet ej hur stiga löst det. Men du har så inget som tar tag i svärdet på någon bild.

För övrigt så har du en oerhört slö kedja så du kommer då inte att kunna såga något ändå även om du får ordning på spänningen.

Cheesen Cheesen skrev:
Ser onekligen ut som om det fattas något.. på Stihl med snabbspänning så har man ett hjul som är fastskruvat i svärdet, vet ej hur stiga löst det. Men du har så inget som tar tag i svärdet på någon bild.

För övrigt så har du en oerhört slö kedja så du kommer då inte att kunna såga något ändå även om du får ordning på spänningen.
Är medveten om att kedjan är slö, men innan jag får ordning på spänningen så känns det inte värt att göra något med kedjan.

Cheesen
P pjkw skrev:
Är medveten om att kedjan är slö, men innan jag får ordning på spänningen så känns det inte värt att göra något med kedjan.
Tror nog det blir svårt att få ordning på den sågen, den enda informationen jag hittar på din såg är från 2008... Stiga verkar inte hålla några reservdelar. Oljepumpen finns på amazon.de men det hjälper inte dig.

Cheesen
P pjkw skrev:
Hittade denna, tror jag chansar och beställer
[länk]
tror inte den passar, om jag förstått det rätt ska du söka på delar till Stiga SE 200Q den ska ha samma anordning... 180Q är 10 år nyare modell

P pjkw skrev:
Är inte kedjan också åt fel håll?

Enklast att spänna kedjan kanske är att sätta en skruvmejsel i det ovala spåret och bända mot barktänderna (eller vad det heter) med en hand (från ljuddämparsidan) och sen skruva fast svärdet med den andra?

O oleufven skrev:
Är inte kedjan också åt fel håll?

Enklast att spänna kedjan kanske är att sätta en skruvmejsel i det ovala spåret och bända mot barktänderna (eller vad det heter) med en hand (från ljuddämparsidan) och sen skruva fast svärdet med den andra?
Kedjan är säkert åt fel håll, jag har inte brytt mig om det i detta nu.. tror inte det går att spänna utan piggen, finns inget som då håller den från att tappa spänningen, skruven som håller svärdet är inte tillräcklig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.