Det började nyligen att kännas lite konstigt när jag skulle duscha. Kan se att där kommer lite spänning när jag mäter.

Är inte något som vi har upplevt förr och samtidigt har vi inte gjort något runt eller i badrummet. Visst jag bytte lampa i en spot men det gick så lätt att jag har svårt att se det skulle påverka något.

Har provat att skruva av duschstången och spänningen kommer från duschhandtagen/blandaren.

Hur orolig ska jag vara för att ta en dusch innan en elektriker har varit och felsökt?

• En nätverkstestare med röda lysdioder aktiva indikerar genomgång eller kortslutning i kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad mäter du mot för något?
(Vad håller du den andra mätproben mot?)

Är inkommande vattenledning plastslan (PEM) eller galvat rör?

Är det bara duschblandaren, eller är det spänning på alla tappkranar?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad mäter du mot för något?
(Vad håller du den andra mätproben mot?)

Är inkommande vattenledning plastslan (PEM) eller galvat rör?

Är det bara duschblandaren, eller är det spänning på alla tappkranar?
Har provat lite olika. Mot ett finger och mot golvbrunnen.

Det ska vara PEM rör. Jag lät vattnet rinna lite mer och fick lite mer spänning i den nu.

• En hand håller en laseravståndsmätare mot ett rör. Red light dots on pipe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be någon ta ut (släcka) en säkring i taget tills du ser att nåt händer. helt utan ström lär inte du få några utslag. En riktig voltmeter kanske kan ge bättre info. T.ex en gammal lampa med 'nätbrum' kan få din mätare att ge utslag, men ger små värden med voltmeter. Det räcker att en strömförande kabel går en bit parallell med vattenledning att överhörning ska ske. Börja lek lite med säkringarna så får du se. :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.