Vi har byggt om och har nu ett nytt utrymme på 2a plan som vi tänkt bygga badrum i, det är ca 9-10m2. Vi behöver en uppskattad kostnad för planeringen och eftersom byggaren först kunde kolla på det om 2 veckor vill jag få er input om det. Jag har även andra funderingar jag hoppas få hjälp med:

- Rakt under grönt markering finns en liten toa som vi tänkt ta bort, då kan man använda det avloppet och ev. vattenledningarna. Detta vill vi att byggaren även ordnar på ett snyggt sätt på 1a plan.
- Utrymmet har ett överhäng på ca 0,9m över bärande undre vägg. Behöver man stabilisera/förstärka det på något sätt? huset är från -73 och väggen byggdes som bärande, men det har aldrig existerat ett kaklat badrum där innan.
- Det är snedtak i halva utrymmet (nedre halvan) där takfönsterna är och i övre delen är det 2,4m i tak, i den delen finns det ett fast fönster till vänster.
- Kakel + klinkers. Där några väggar möjligen enbart blir målade.
- Bifogat är min dröm på planlösning inkl bastu (2 pers) genom att montera en glasvägg+glasdörr tvärs över, men tror ni det blir för trångt med badkaret och kommoden då? Alternativet är att strunta i bastu och ställa badkaret där istället. En ev. bastus konstruktion kommer inte skilja sig mot resten av badrummet, men medför ett extra golvavlopp.
- Dusch, även här en dröm om enbart en glasvägg, men den blir inte så djup och då kanske man får problem med vattenstänk? Finns det i sådana fall något annat förslag än vanlig duschhörna med glasdörrar?

- Hur brukar man göra, köra löpande eller fastpris? Inkl inredning och kakel eller exkl och köpa in det själv?
- Vad tror ni om kostnadsposterna ifall man bryter ner det i avlopp/rör, snickeri, fall/tätskikt, kakling/klinkers, el (inkl golvvärme), och montering av inredning.
- Jag har inte tummen mitt i handen så jag kan göra saker själv om det är värt det, däremot som småbarnsförälder är tiden en faktor.

- Så vad tror ni jag får räkna med? Det är i Göteborg.

• Råbyggd vindsvåning med snedtak och takfönster, vita byggsäckar och icke färdigställda väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av föreslagen badrumsplanlösning med mått och markerat blivande avlopp.
    Skapa konto
  • Ritning av ett planerat badrum med bastu, badkar, toalett och dusch, samt förslag på installation och rumsutformning.
    Skapa konto
Ingen som har någon input om kostnad eller på någon av punkterna ovan?

BirgitS
Det ser väldigt trångt ut mellan toaletten och kommoden, en halvmeters passage är inte mycket.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser väldigt trångt ut mellan toaletten och kommoden, en halvmeters passage är inte mycket.
Det var det jag var rädd för också ja. Då ryker nog bastun och badkaret får hamna där istället. Alternativt om det finns någon fördel att ha kvar badkaren och istället ha tvättstället på en av väggarna där bastun är?

Vad kan man räkna med för pris för allt jobb exkl inredningen?

• Gilla
Drgrfg
  • Laddar…
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag har läst båda, hur tror ni förutsättningarna påverkar priset, 26.000kr/m2 som det står i artikeln är ju ett medelvärde. Ex. hur tror ni en badrumsbyggare ser på mina förutsättningar? Rimligen borde de spara tid eftersom de inte behöver riva något, samtidigt behöver de dra fram vatten och avlopp.

Vad tror ni om badkarsplaceringen, där det står nu och flytta kommoden till bastun, eller flytta badkaret till bastun?

BirgitS
4 4väggarochtak skrev:
Alternativt om det finns någon fördel att ha kvar badkaren och istället ha tvättstället på en av väggarna där bastun är?
Det är praktiskt om toalett och kommod är nära varandra samt helst nära den dörr som används mest.
4 4väggarochtak skrev:
Då ryker nog bastun och badkaret får hamna där istället.
Det blir enklare med fallet på golvet om badkarets golvbrunn inte är närmast dörren.

Du skulle kunna provrita med att ha toaletten mittemot nedre dörren, en mindre kommod ovanför den och så badkaret från duschväggen och nedåt. Grund förvaring skulle då kunna få plats där toaletten är inritad nu. Svårt att uppskatta om både toalett och kommod får plats innan badkaret börjar på det sättet.
4 4väggarochtak skrev:
Vad kan man räkna med för pris för allt jobb exkl inredningen?
Normalt badrum med kakel och klinker brukar ta kring 4 veckor och utifrån andra trådar kosta från 150 000 kr + allt material som är synligt. Nu vill du ju ha lite extra gjort i våningen under, rör dras fram och bjälklagret kanske behöver stabiliseras så det kan ju bli mer.

Om fast eller löpande pris blir billigast beror väl på om man har tur och allt går som man hoppas eller om man är kunden med otur och det blir en massa strul som tar tid.

Jättebra input, tack! Ska fundera på placeringen, bra tanke där med dörren.

@justusandersson vågar du uttala dig om hållfastheten med den extra tyngden ett badrum ger, samt överhänget som blir?

Varför har ni två dörrar? Ni borde vinna en kvadratmeter golvyta på att ta bort en. För som sagt... Vid handfatet är det alldeles för trångt.

Och min egen åsikt: Fy sjutton vad jobbigt med två dörrar i ett badrum. Tänk att komma inrusande med en annalkande kris och se räddningen och samtidigt upptäcka att man måste stänga den andra dörren först. Eller när man tror att man låst in sig i godan ro varvid den andra dörren öppnas.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Behöver du ett golvavlopp i bastun? Annars kan du spara in några slantar där.

Jag är inte med riktigt på taklutningen inser jag. Var är det inte ståhöjd?

V
Ser lite knepigt ut att lösa, men det går nog på nått sätt eller annat. Markera var på planen det är full takhöjd (säg minst 2,1). Även vad är den lägsta höjd på snedtaket? Det är svårt att se från bilden, men det ser ganska lågt ut. Så se till att ta dit en stol och testsitt.

Reglerna för min-mått vid nyproduktion för wc och handfat mitt emot varandra är 2,3 m, så 1,7 känns tyvärr för trångt.

E efred skrev:
Jag är inte med riktigt på taklutningen inser jag. Var är det inte ståhöjd?
Det är ståhöjd på 210cm i taket där takfönstret börjar, ca 200cm rakt under takfönstret o ca 120-130cm på lägsta delen av fönstret där det möter väggen. 32graders lutning. I den andra delen av badrummet som inte har snedtak är det 240cm.

230cm var bra input, visste inte det, tack. Toalett kommer inte vara några problem att ställa under fönstret vad gäller takhöjden, men då kanske man får ställa den förskjuten gentemot tvättstället, alternativt bredvid tvättstället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.