8 747 läst ·
56 svar
9k läst
56 svar
Spännande badrum! Kostnad och lösningar?
tack! …och den första frågan, har du något tips även där hur man hanterar rimlig prissättning på material som köps in av hantverkaren?BirgitS skrev:
När det gäller avtal så är Hantverkarformuläret avsett för denna typ av tjänster.
Man kan skriva att jobbet ska avslutas inom 550 timmar delat med 40 timmar/vecka och att varje påbörjad förseningsvecka medför ett vitesbelopp på några tusenlappar.
Om hantverkarna förstör din egendom ska de laga eller ersätta den.
När det gäller förseningar pga. dig så riskerar det att bli dyrt för dig. Kolla om det står något i den finstilta delen av Hantverkarformuläret. Men om det gäller just toastolen så är det något av det sista som görs, något du i princip skulle kunna göra själv och även något som inte kostar så mycket att ta in en hantverkare för separat.
Funderar på det här med duschväggarna/dörrar. Vi vill ha så stor dusch som möjligt och gärna en öppen, det är Ok om det skvätter lite utanför. Men kan inte riktigt bestämma oss vilken storlek, hur jag än vänder och vrider på det så blir duschen antingen "för liten" eller så blir det troligtvis för trångt att gå förbi mellan dusch och snedtaket (den röda pilen). Där ni ser det blåstreckade är snedtaket med takfönsterna, det lodräta streckade blå visar vart det övergår från snedtak till plant, tak. Det är lite missvisande men takfönsterna sitter som byggda på en sarg, så det är full ståhöjd även på mitten av takfönsterna.
Nu är då mitt förslag kanske att ta 70x70 duschdörrar, gärna IFÖ Stella: https://www.byggmax.se/duschdörr-stella-ifö-p6719912#1239=54792&1323=55302 och montera som på bilden. Då kan de fällas in om man vill (vi tycker de är snygga så vi vill helst ha dem utfällda. Vad tror ni? Eller skulle ni kört på ex. en duschdörr på 100cm, vilken vägg i sådana fall? Jag tyckte att jag ritade det här utrymmet perfekt för en stor "walk-in"-dusch, men det får nog bli i nästa hus...
Nu är då mitt förslag kanske att ta 70x70 duschdörrar, gärna IFÖ Stella: https://www.byggmax.se/duschdörr-stella-ifö-p6719912#1239=54792&1323=55302 och montera som på bilden. Då kan de fällas in om man vill (vi tycker de är snygga så vi vill helst ha dem utfällda. Vad tror ni? Eller skulle ni kört på ex. en duschdörr på 100cm, vilken vägg i sådana fall? Jag tyckte att jag ritade det här utrymmet perfekt för en stor "walk-in"-dusch, men det får nog bli i nästa hus...
500 timmar är horribelt! Leta upp en annan firma.4 4väggarochtak skrev:Nu börjar det hända grejer här! Kakel/klinkers och badrumsinredning är på gång att bestämmas och beställas och vi är i kontakt med några hantverkare. Några frågor kring ev. kontrakt med dem:
- Jag har tidigare bränt mig där jag fick "listpriset" hos grossisten som hantverkaren köpte från. Kan man i kontraktet få någon bra skrivelse som motverkar att jag får oskäligt pris (alltså ett pris som är mycket större än vad jag själv skulle kunna köpa grejerna för)?
- Alla hantverkare vill köra löpande eftersom det är svårt att uppskatta tidsåtgången, vilket jag är helt Ok med. Men jag har bett dem om en ungefärlig kostnad genom timpris och antal timmar. Nu har en återkommit och sagt 500h och till timpris 650kr/h med reservation för +/-10%. Men innebär det då att de ska hålla sig inom de 10% eller skulle det kunna innebära ytterligare de vanliga skäliga 15% avvikelse, alltså som mest 411'kr (500*650*1,1*1,15)?
- Jag vill också försäkra mig om att de börjar inom en viss tid men att de då även avslutar inom rimlig tid så det inte blir ett jobb som sprids ut över fler dagar än nödvändigt. Vad kan man skriva där?
- Tips på kontraktmall?
- Jag kommer nog köpa en del inredning själv på nätet eftersom vissa av de produkterna inte går att få tag på i Sverige. Finns det andra nackdelar förutom sämre produktgarantier? Det ger såklart en viss trygghet, men det mesta kan man byta ut själv om det mot förmodan skulle gå sönder. Men något förutom byggmaterial, rör/el-relaterat eller kakel/klinkers som kan vara bra att hantverkaren ordnar? Vad händer om hantverkaren slår av en flisa på min toastol jag köpt men som de installerar? Vad händer om arbetet stoppar pga att min privatinköpta toastol inte levereras i tid?
Nu tror jag att det här säkert kommer gå jättebra, men jag är hellre påläst innan än efterklok.
Vad brukar ett vanligt badrum ta, ”lådformat”? Det här blir nog det dubbla pga L-form, snedtak och andra små vinklar o detaljer som tar tid.
jo jag är i kontakt med några olika, men de flesta verkar vilja köra fastpris utom någon enstaka. Men eftersom det är mycket detaljarbete och möjligen att det skulle bli ändringar under arbetets gång, verkar de ändå vilja köra med fastpris. Men jag misstänker att de då räknat med en ganska bra buffert.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
När vi lät renovera ett badrum för 10 år sen var det tre personer som jobbade där, elektrikern, rörmokaren och plattsättaren som även gjorde allt snickarjobb. Elektrikern och rörmokaren var där samtidigt vid tre tillfällen (½ - 1 dag åt gången). Alla andra dagar var plattsättaren där och då ensam. Tid 4 veckor och det är 4-5 veckor som är det vanliga enligt andra forumtrådar.4 4väggarochtak skrev:
Nu är vi nära beslut med hantverkare och har i alla fall beställt marmormosaik för golvet. Men vi har inte riktigt kommit i mål med planlösningen. Tidigare planlösning med badkaret vid fönstret har några klara nackdelar och det är att det skvätter vatten på fönsterkarmen men också mot sovrumsdörren och ev. in på parketten. Vi har lekt med tanken på att plocka bort den sovrumsdörren men det tar emot. Men då skulle vi istället sätta badkaret längs med den väggen och ha kvar duschen i hörnet.
Men ett alternativ som var uppe här tidigare och som vi nu ändå är rätt positiva är enligt bild. Alltså där tvättställ o toa är vid fönster (vi kommer ha gardin) och badkaret under takfönsterna. Det känns ganska rymligt och vi kan då ha kvar vår sovrumsdörr samt vissa fördelar med att de största avloppsrören blir lättdragna (förutom bad). Men fyra frågor återstår:
- Om man har 60-70cm mellan tvättställ och toa, känns det för litet om utrymmet i övrigt är väldigt luftigt?
- inbyggnadstoa i sovrumsvägg, kommer man dels höra vattnet genom väggen, och kommer man höra vad folk gör där eftersom dörren blir bredvid toan då? Uppvuxen i ett papphus är jag allergisk mot det. Därav har jag alla dörrar med isoleringslust.
- Det är vi och våra två små barn som kommer använda badrummet. Nu hamnar toa/tvättställ som man använder mest längst in. Kanske inte något jätteproblem, eller?
- Vatten/avlopp till tvättställ och vatten till badkar i yttervägg. Är det Ok så länge man håller sig på varma sidan om ångduken? Är inte avloppet för tjockt för de 45mm man då har?
Men ett alternativ som var uppe här tidigare och som vi nu ändå är rätt positiva är enligt bild. Alltså där tvättställ o toa är vid fönster (vi kommer ha gardin) och badkaret under takfönsterna. Det känns ganska rymligt och vi kan då ha kvar vår sovrumsdörr samt vissa fördelar med att de största avloppsrören blir lättdragna (förutom bad). Men fyra frågor återstår:
- Om man har 60-70cm mellan tvättställ och toa, känns det för litet om utrymmet i övrigt är väldigt luftigt?
- inbyggnadstoa i sovrumsvägg, kommer man dels höra vattnet genom väggen, och kommer man höra vad folk gör där eftersom dörren blir bredvid toan då? Uppvuxen i ett papphus är jag allergisk mot det. Därav har jag alla dörrar med isoleringslust.
- Det är vi och våra två små barn som kommer använda badrummet. Nu hamnar toa/tvättställ som man använder mest längst in. Kanske inte något jätteproblem, eller?
- Vatten/avlopp till tvättställ och vatten till badkar i yttervägg. Är det Ok så länge man håller sig på varma sidan om ångduken? Är inte avloppet för tjockt för de 45mm man då har?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vrida toaletten 90 grader?4 4väggarochtak skrev:
Beroende på fönstret kanske den inte kan vara vägghängd men det blir luftigare känsla när man sitter där och väggen mot sovrummet kan vara isolerad.
E efred skrev:
Ja nu är det hyfsat rätt. Säkert några cm åt ena eller andra hållet men inga 20cm som är fel. Eller menade du något annat med rätt mått mot vägg?E efred skrev:
Fönstret är dessvärre 60cm från golv så det kommer inte funka att ha toan framför. Men jag tror det kommer funka enligt ovan. Funderat över natten och det känns mer och mer som rätt beslut. Väggreglarna bakom toan är 95, och jag tror om man ska bygga in hela fixturen behöver man nog lägga på 45mm extra, men då får man göra det längs med hela väggen bort till duschen och rummet blir mindre och vi kanske får tänka på att ta en strl mindre på duschdörrarna. Samtidigt blir det nog bättre eftersom vi tänkt ha inbyggnadshylla i duschen så även den får ett bättre djup.BirgitS skrev:
Men, hur mycket kommer man höra toan från sovrummet som är vägg i vägg tror ni? Kommer ljudet gå mest igenom väggen (lite isolering+osb+gips), eller är Swedoor-dörren med integrerad list den svaga länken?
En annan fråga, vi kommer ha delar av väggarna halvt "kaklade" (troligtvis marmor i 30x60). Där kanske de nedre 120cm är kaklade (duschen helkaklad till tak) men ovan är det målat. Behöver jag se till så hantverkaren då tar in en person med MVK-certifiering, eller räcker det med BKR? I alla badrum målas ju taket ändå och för det krävs väl inte MVK-certifiering?


