Hej! Har en Zilmet-hydropress och djupborrad brunn. Pumpen slår på och av hela tiden, trycket pendlar mellan 2,5-5 bar väldigt snabbt.

Hydropressen har högt tryck.

Vad kan jag göra för att inte pumpen ska gå konstant?

Förra boendet hade en hydrofor som jag luftade en-två gånger om året, men det här med hydropress är nytt för mig. Hjälp uppskattas!

• Röd hydropress i ett rum med kopparrör och en tryckmätare, del av ett vattensystem kopplat till djupborrad brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd Zilmet-hydropress och grå trycktank installerade mot en träpanelvägg, kopplade med kopparrör och tryckmätare.
    Skapa konto
  • Man mäter trycket på en röd hydropress med hjälp av en tryckmätare, som visar cirka 3,6 bar.
    Skapa konto
  • Hydropress med manometer och rörledningar i ett pumprum. Manometern visar trycket och kopplingarna är av koppar och mässing.
    Skapa konto
  • Röd Zilmet-hydropress i närbild med tryck- och kapacitetsetiketter, installerad i ett träklätt rum, del av diskussion om högt tryck och pumpdilemma.
    Skapa konto
Kommer det luft ur bilventilen om du trycker in stiftet eller får du en dusch av vatten? Om vatten, trasig gummiblåsa i hydropressen.

Det kan ju vara läge att kolla och ställa in rätt förtryck i hydropressen.
Stäng av pumpen, bryt strömmen till den.
Öppna en vattenkran och töm hydropressen helt. Kommer det vatten nu förresten med pumpen avstängd?
När hydropressen är tom på vatten pumpar du upp den med luft till 0,2-0,3 bar under starttrycket.
Ser väl ut som du har ett starttryck på 2,5 bar och stopptryck på 5 bar om vi kan lita på manometern.

S SirKnasen skrev:
Kommer det luft ur bilventilen om du trycker in stiftet eller får du en dusch av vatten? Om vatten, trasig gummiblåsa i hydropressen.

Det kan ju vara läge att kolla och ställa in rätt förtryck i hydropressen.
Stäng av pumpen, bryt strömmen till den.
Öppna en vattenkran och töm hydropressen helt. Kommer det vatten nu förresten med pumpen avstängd?
När hydropressen är tom på vatten pumpar du upp den med luft till 0,2-0,3 bar under starttrycket.
Ser väl ut som du har ett starttryck på 2,5 bar och stopptryck på 5 bar om vi kan lita på manometern.
Tack för bra hjälp!

Stängde av strömmen till pumpen. Stängde av in till huset.
Provade att trycka på bilventilen - inget pös ut. Varken luft eller vatten.

Vred på ett svart vred och tömde ut det tryck som fanns i systemet, men det kan inte ha varit så värst många liter. Det brusade ut i ett rör som leds ned under byggnaden, det gick på ett par sekunder och blev sedan tyst.

Testade trycket i hydropressen via bilventilen, noll tryck. Körde i luft med kompressor tills det stod drygt 2 bar på manometern på röret.

Det verkar ha lugnat sig lite nu i alla fall, det verkar inte slå lika hysteriskt åtminstone.

Lite osäker på hur jag kan tömma hydropressen helt dock?

Ja det där känns ju tokigt.
Något förtryck kan du inte haft.
Det är ju luften i gummiblåsan (förtrycket) som pressar ut vattnet när inte pumpen går.

Jag tömde min hydropress härom veckan när jag bytte en kass manometer. Det tog ledigt ett par minuter att tömma den genom att öppna kranen vid tvätthon i tvättstugan intill min hydropress.
Jag lär förvisso haft lite förtryck min hydropress som hjälpte till att trycka ut vattnet.

Jag misstänker att du fortfarande har problem. Kanske har du punktering på din gummiblåsa.
Det tar iallafall bortåt en minut för min pump att gå från starttryck 1,8 bar upp till stopptryck 3,8 bar.
Och säkert något liknande att gå från 3,8 bar ner till start 1,8 bar när jag öppnar en kran.

En sak som många missa är att tappkranen skall fortfarande vara öppen när du fyller i luft i hydropressen till önskad tryck - är hydropressen väldigt full med vatten så kommer det fortsätt att skvala vatten en god stund under tiden du fyller hydropressen med luft, och börja det komma luft i tappvattenkran så är det nog risk att det är hål i blåsan.

I videosnutten där det hela tiden slog av och på, hade du vattenkran öppen samtidigt ?

Om inte och alla kranar stängda och det ändå står och pulsar upp och ned - så är backventilen i pumpen icke fungerande och så fort pumpen stannar så rusar vatten i hydropressen tillbaka genom pumpen nere i hålet.

om backventilen nere i pumpen är trasig så är det stort jobb att lyfta hela pumpen med slang och allt, då kan du prova att sätta en backventil på slangen från pumpen till där det kopplar in till hydropressen - vänd den rätt!

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Trasig backventil låter ju väldigt troligt om det gurglade till i hydropressen och vattnet rinner tillbaka ner i borrhålet när pumpen var avstängd och du öppnade en vattenkran. 😖

Tackar för svaren!

Hade två rörisar här som bytte varmvattenberedare och grejade idag (som av en ren slump ringde de och frågade om de kunde ta det idag). De kikade på hydropressen också och justerade lite. Den verkar lira bättre nu, men jag skulle hålla lite koll på den. Den är ändå från 1984, så det är inte orimligt att den behöver bytas ut snart.

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.