Har försökt söka mig fram utan större framgång så varför inte göra en första tråd här.

Så, vi har ett föredetta badrum i källaren där vi rivit ut all våtrumsmatta både på golv och väggar. Vi ska här inne göra tvättstuga är tanken men då lite andra prioriteringar har kommit upp så behöver vi en provisorisk lösning på golvet för att kunna flytta in tvättmaskin och tumlare för att göra nuvarande tvättstuga till kök och sedan i framtiden göra allt offentligt.

Problemet är att vi är osäkra på vad som är den billigaste vettiga lösningen att göra med golvet, finns lite små skador i flytspacklingen, men räcker det med att göra rent golvet ordentligt och sen spackla igen skadorna och sedan måla med lämplig färg som släpper igenom fukt? Eller är det att flytspackla på nytt som gäller?

Du kan laga i skadorna med ett handspackel avsett för golv. Du måste prima först för att öka vidhäftningen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan laga i skadorna med ett handspackel avsett för golv. Du måste prima först för att öka vidhäftningen
Vilka är avsedda för golv?

Jag har lagt ut 40 säckar Fidja 265, men det blev inget bra. Ojämt och fula skarvar.

Vilket spackel kan jag jämna ut med, och sedan kanske måla golvet (seprat enkel bastubyggnad med duschdel)

Mx

Finja 420 DR är ett alternativ

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
Visade sig vara original kakel från 40 talet i bra skick under som togs fram istället med stämjärn och hammare =P

Matti_75 Matti_75 skrev:
Finja 420 DR är ett alternativ
Tack för svar.

Ser att den klarar 0-30 mm, vilket gör den mkt intressant. Var det så du tänkte oxå?
265 vill väl ha minst 5 mm?

Klarar den både att var utspädd och flyta ut lätt, och tjockare för fallbygge?

Har du, eller någon annan, erfarenhet av att måla flytspacklet, och ha det som ytskikt? Jag hade först tänkt at bara ha spacklet, och slängde in olika färgpigment på den blöta ytan som ett experiment.

noerby89 noerby89 skrev:
Visade sig vara original kakel från 40 talet i bra skick under som togs fram istället med stämjärn och hammare =P
Grattis!

M maxman skrev:
Tack för svar.

Ser att den klarar 0-30 mm, vilket gör den mkt intressant. Var det så du tänkte oxå?
265 vill väl ha minst 5 mm?

Klarar den både att var utspädd och flyta ut lätt, och tjockare för fallbygge?

Har du, eller någon annan, erfarenhet av att måla flytspacklet, och ha det som ytskikt? Jag hade först tänkt at bara ha spacklet, och slängde in olika färgpigment på den blöta ytan som ett experiment.
Handspackel är inte flytande som flytspackel. Det är gjort för att handspackla och har rätt konspför detta och fallspackling. Att blanda i mer vatten än rekommenderat är inte bra.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Handspackel är inte flytande som flytspackel. Det är gjort för att handspackla och har rätt konspför detta och fallspackling. Att blanda i mer vatten än rekommenderat är inte bra.
Ok. Bra att förstå ;-)

jag har 12-13 kvm, uppdelat i bastu 5-6 kvm och resten är förrum med dusch

Det här är en separat skitbyggnad på landsbygden. Betongplattan hade sjunkit 17 cm i bakkant, och vi har jämnat ut det med ett lager EPS-CEMENT där det var som "djupast, och sedan 40 säckar 265.

Nu är vi lite olyckliga med "slutresultatet", som jag skrev, och lätt vilsna.

Finns det ngt flytspackel som klarar att gå mot noll mm, så vi kan jämna ut fuligheterna som är lite varstans?

Handspackla i det här läget blir svårt. Kanske skapa några fall efter att vi fått en snygg avjämning först ...

Jonis.F
M maxman skrev:
Vilka är avsedda för golv?

Jag har lagt ut 40 säckar Fidja 265, men det blev inget bra. Ojämt och fula skarvar.

Vilket spackel kan jag jämna ut med, och sedan kanske måla golvet (seprat enkel bastubyggnad med duschdel)

Mx
Tanken är att man ska tömma säckarnas innehåll i en hink och blanda med vatten innan man lägger ut det på golvet

Jonis.F Jonis.F skrev:
Tanken är att man ska tömma säckarnas innehåll i en hink och blanda med vatten innan man lägger ut det på golvet

Det här är en separat skitbyggnad på landsbygden. Betongplattan hade sjunkit 17 cm i bakkant, och vi har jämnat ut det med ett lager EPS-CEMENT där det var som "djupast, och sedan 40 säckar 265.

Finns det ngt flytspackel som klarar att gå mot noll mm, så vi kan jämna ut fuligheterna som är lite varstans?

Handspackla i det här läget blir svårt. Kanske skapa några fall efter att vi fått en snygg avjämning först ...

Jonis.F
M maxman skrev:
Ok. Bra att förstå ;-)

Kan rekomendera Alfix planemix 20. Klarar 1-20 mm

Beroende på hur illa det är så kan du slipa det med en abs slip

Matti_75 Matti_75 skrev:
Beroende på hur illa det är så kan du slipa det med en abs slip
Jag har en handmaskin bosch pex 125. Prövade med det papper jag hade, vilket väl i huvudsak är för trä. Det gick trögt. Annat papper?

Skall hyra en stor edge-skak-slip snart, för att slipa ett trägolv ... den kanske kan göra jobbet. Speciellt papper?

Tyvär har jag gropar oxå, sänkor. Så måste lägga på någonting, ngt som tål att ligga tunt.

Antingen ditt handspackel, fast hellre kanske ngt som flyter ut.

Finja 330 går ner till 2 mm

Andra har nämnt:

ALFIX PlaneMix 20. (Dyr, men klarar 0 mm).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.