37 072 läst ·
13 svar
37k läst
13 svar
Vad klarar mitt trädäck?
Jag har byggt ett trädäck som är 5 * 5,7. På 5,7 meter har jag 5 bärlinor i dimension 195 * 45. Golvreglarna är 170 * 45 med cc 60. Trall är lärkträ 120 * 28. Kan jag med god nattsömn ställa ett spa á 2 ton på detta? 
Bärlinorna är tätare (tre på drygt två meter) där själva spat ska vara. Bärlinorna i sig står på plintar med mindre än två meter mellan dem.
Om det är tveksamt var är den svaga länken i ovanstående. Någon som vet/kan?
Bärlinorna är tätare (tre på drygt två meter) där själva spat ska vara. Bärlinorna i sig står på plintar med mindre än två meter mellan dem.
Om det är tveksamt var är den svaga länken i ovanstående. Någon som vet/kan?
Den svaga länken är enkel. Belastningen på däcket är beroende av spaets (heter det så?) yta. Om man skall kunna räkna på det är detta en viktig parameter. Alltså hur många kg / m2 kommer det aktuella området att belastas med? Sedan får man lägga till vikten på de fiktiva maxantalet personer som skall vistas i spaet om man skall vara riktigt petnoga.
Spontant skulle jag dock säga att jag är tveksam till att det håller då ett trädäck med 2m mellan bärlinorna (med samma dimensioner) är dimensionerat för 250kg/m2.
Spontant skulle jag dock säga att jag är tveksam till att det håller då ett trädäck med 2m mellan bärlinorna (med samma dimensioner) är dimensionerat för 250kg/m2.
Det är alltså en meter mellan bärlinorna just där SPA:t ska stå. Enligt tillverkaren ska det vara dimensionerat för 115 lbs / squarefoot vilket borde motsvara ca 250 kg / kvm. Badet är ca 5 kvm (vilket jag då får till ca 400 kg /kvm men jag tänker kanske galet?)
Hmm, antagandet att 115 lbs/squarefoot motsvarar 250kg/kvm är nog inte riktigt rätt...
1 lbs = 0.45 kg (cirka)
1 foot = 0.3 meter (cirka)
1 squarefoot = 0.3*0.3 = 0.09 kvm
=> 1lbs/squarefoot = 0.45 / 0.09 = 5kg/kvm
=> 115 lbs/kvm = 115 * 0.45 / 0.09 = 575 kg/kvm
1 lbs = 0.45 kg (cirka)
1 foot = 0.3 meter (cirka)
1 squarefoot = 0.3*0.3 = 0.09 kvm
=> 1lbs/squarefoot = 0.45 / 0.09 = 5kg/kvm
=> 115 lbs/kvm = 115 * 0.45 / 0.09 = 575 kg/kvm
Ja, tyvärr stämmer detta med mina beräkningar också. För att hålla skall alltså trädäcket (enligt Din leverantör) vara dimensionerat för att klara 561,48 kg/kvm. Om man utgår från ett linjärt förhållande mellan hållfasthet och dimension (vilket förmodligen inte är helt riktigt) bör Du kunna använda en vanlig spännviddstabell och dividera alla avstånd (alltså inte virkesdimensioner) med 2,25 (561,5/250). Alternativt ge Dig på grövre virkesdimensioner med samma resonemang.
Men det är ett teoretiskt resonemang utan förankring i verkligheten.
Men det är ett teoretiskt resonemang utan förankring i verkligheten.
Tackar för snabb hjälp. Självklart har ni rätt. Jag har återigen gått igenom min konstruktion som inte följde min ursprungliga ritning helt. Jag har (där badet ska stå) tre bärlinor á 195 * 45 fördelat på 2,1 meter (dvs ca 1 meter mellan dem. Stödpunkter för dessa i form av plintar är avståndet 1,4 meter. I övrig är Golvreglarna 170 * 45 (cc60 osv...).
Jag har läst den ökända tabellen men fattar den inte (trög...) Nu ska jag ju dessutom vända på beräkningen. Men visst är väl ovanstående nära en fördubbling?
Jättetacksam om ni hjälper mig reda ut detta (innan altanen rasar...
)
Jag har läst den ökända tabellen men fattar den inte (trög...) Nu ska jag ju dessutom vända på beräkningen. Men visst är väl ovanstående nära en fördubbling?
Jättetacksam om ni hjälper mig reda ut detta (innan altanen rasar...
Bärlinorna klarar en spännvidd på 2,85 vid "normal" belastning. Eftersom Din belastning är 2,25 ggr så hög dividerar vi 2,85/2,25 = 1,26m. Där har Du ditt plintavstånd. Eftersom Du har Dina bärlinor såpass tätt ("ca 1 meter") bör alltså bärlinorna klara sig, trots att det är lite långt mellan plintarna. Maximal spännvidd för Dina golvreglar enligt tabellen är 2,70 som vi dividerar med 2,25 = 1,20m.
Om mitt antagande om linjärt förhållande stämmer, eller stämmer ungefär, kommer alltså Din konstruktion att hålla; den verkar till och med nästan optimerad....
Om Du vill vara riktigt säker skall Du nog bumpa tråden tills en byggnadsingenjör får syn på den och fattar intresse.
Om mitt antagande om linjärt förhållande stämmer, eller stämmer ungefär, kommer alltså Din konstruktion att hålla; den verkar till och med nästan optimerad....
Om Du vill vara riktigt säker skall Du nog bumpa tråden tills en byggnadsingenjör får syn på den och fattar intresse.
Tack för engagemanget. Jag vet att vi tänkte fördubbla allt men vi blev tvungna att ändra lite under bygget men det verkar ju som om det blev rätt i alla fall. Jag ska fundera på att förstärka där jag kan alternativt hitta en annan lösning,
tack för hjälpen!
M v h
Niklas
tack för hjälpen!
M v h
Niklas
Den svaga punkten har du rakt under punktlasten från karet. Dvs i princip mitt i karets yta. Men om du istället väljer fyra punkter i en tänkt fyrkant som nästan är lika med karets yttermått kommer du mer rätt. Då behöver du inte bry dig på reglar och bärlinor, utan sätt bara pinnar/plintar ner till mark där och du har löst problemet.
________________
Byggaren
________________
Byggaren
Been there, done that. 
Ni verkar ha blivit duktigare på att räkna sen jag frågade sist, då var det ingen som hade lust att räkna.
Kolla in den här tråden: http://forum.byggahus.se/altan-uteplats/7543-spabad-pa-traealtan.html
Hittills har det inte ramlat ihop iallafall.
Ni verkar ha blivit duktigare på att räkna sen jag frågade sist, då var det ingen som hade lust att räkna.
Kolla in den här tråden: http://forum.byggahus.se/altan-uteplats/7543-spabad-pa-traealtan.html
Hittills har det inte ramlat ihop iallafall.
Hej!
Varit inne på din tråd flera gånger för inspiration. Idag är jag glad att jag började fundera. Vi bestämde oss för att ställa den på en ny uteplats i sten. I lördags gjorde jag klar vår nya uteplats där jag tänker ställa badet. Den ligger i anslutning till altanen, vi har byggt en trappa ner till den. Altanens sida blev en vägg till "spa-området" i sten. Det vart väldigt lyckat. Idag är jag däremot helt slut och hoppas på leverans av badet denna vecka (det behövs nu!)
Summa summarum: En större altan och en ny uteplats i sten med ett bad på!
Varit inne på din tråd flera gånger för inspiration. Idag är jag glad att jag började fundera. Vi bestämde oss för att ställa den på en ny uteplats i sten. I lördags gjorde jag klar vår nya uteplats där jag tänker ställa badet. Den ligger i anslutning till altanen, vi har byggt en trappa ner till den. Altanens sida blev en vägg till "spa-området" i sten. Det vart väldigt lyckat. Idag är jag däremot helt slut och hoppas på leverans av badet denna vecka (det behövs nu!)
Summa summarum: En större altan och en ny uteplats i sten med ett bad på!
Klicka här för att svara