kinglolle - arbetar du på SP? Vet du isåfall vad som gäller när det kommer till att identifiera de olika systemen? Går det att få fram?

Nej jag arbetar hos ett annat bolag och vi var beställare(och finansierare) av testet. Tyvärr var en utav våra utsatta regler just att deltagarnas identitet hålls dold så jag har inte rätt att släppa resultatet.

Däremot vet jag att flera tillverkare lagt ut testet på sina hemsidor med hänvisning till vilket som är deras system
Det är nog enda sättet tyvärr

T
Tja, test D torde vara Lip med tanke på att dom använder 2komp.

Men på bilderna så ser alla tätskikt likadana ut (rollad grå massa) ganska konstigt.........

tank77 skrev:
Tja, test D torde vara Lip med tanke på att dom använder 2komp.

Men på bilderna så ser alla tätskikt likadana ut (rollad grå massa) ganska konstigt.........
Tycker också det är lite märkligt att alla tätskikten ser likadana ut?

Har möjligtvis kinglolle någon insideinfo om varför? Är det fixat i efterhand just för att man inte ska kunna se vilket täskikt som är vilket?

RobZombie skrev:
Tycker också det är lite märkligt att alla tätskikten ser likadana ut?

Har möjligtvis kinglolle någon insideinfo om varför? Är det fixat i efterhand just för att man inte ska kunna se vilket täskikt som är vilket?
Nej jag vet faktiskt inte heller. Jag var med i beställningsskedet men har sen varit lite off pga föräldraledighet o semester mm. Just den biten var aldrig något som togs upp(att bilderna skulle redigeras) utan kommer nog isf från SP själva. Kan vara som ni säger - det låter rimligt - men jag vet faktiskt inte ens själv

jag har för mig att det stod någonstans att tätskiktsbilderna var fixade efteråt just för att maskera vilka tillverkarna var, i rapporten kanske?

nino skrev:
Locke: återkom gärna med vad du fick för svar
SP's rapport får tala för sig själv men då jag tänkt använda Kiilto som vad jag förstår bygger på skarvning med gummimassa så fäste jag stort avseende på vad som sägs på sidan 9, andra stycket, andra meningen ff.
"Gummimassa mellan två täta skikt har läckt på flera platser även om torktiden varit mycket lång. Således är skarvning med gummimassa inte att rekommendera, speciellt inte om torktiden minskas jämfört med den torktid man haft vid dessa provningar."

Har nu talat med en man på Kiilto's tekniska support, vi kan kalla honom J. Samtalet varade omkring 10 minuter. Av någon anledning så kändes det som om vi talade förbi varandra en aning. Det kan ju förstås bero på min totala okunnighet när det gäller på marknaden förekommande tätskiktssystem.

J anser inte att testet är relevant förrän efter nyår eftersom deras nya system som är godkänt enligt den nya standarden (ETAG 022 Annex A-F) släpps först då. Jag menade då på att det tätskikt jag nu kommer att lägga kommer att ligga där efter nyår också.

Jag frågade om systemet var tryggt att använda, J kontrade med att berätta att Kiilto är en av Sveriges 4-5 största tillverkare av tätskikt. Han menade att om deras system inte skulle vara ett system som fungerar så skulle de has så mycket reklamationer att de inte skulle finnas på marknaden längre. Kiiltos system har funnits på marknaden sedan 1989.

Vidare var J's åsikt att det inte är ett relevant provningsförfarande att spola 90 gradigt vatten mot en skarv.

J menar vidare att jag missat vissa bitar och måste läsa på mer innan jag drar några slutsatser.

På ännu en rak fråga om det var tryggt att använda systemet trots att det är gummibaserat fick jag följande ordagranna svar:
" - Alltså, jag vet inte du, hör du inte själv hur konstig frågan låter?"
" - Nej, jag tycker inte att det låter konstigt."
" - Vi är en av marknadsledarna och har sålt tätsystem sedan -89 och du frågar om ditt badrum kommer att spricka?"
" - Nej, det var inte riktigt det jag frågade, alltså det som står i SP rapporten är att de konstaterar att gummimassa inte fungerar, jag tror att det står ordagrant i rapporten i inledningen där."
" - Eh, ja det står det som skäl till läckage på dom här bitarna ja ... så att mycket riktigt att det system som vi kommer ha som är anpassat till ETAG senast nyårsafton kommer nog eller kommer att ha en alternativ lösning."

Slutligen skall jag poängtera att när det gäller tätskiktssystem så kan jag ingenting mer än det jag lyckats läsa mig till den senaste tiden. Samtalet med J gjorde mig tyvärr inte klokare.

Imorgon skall jag ringa Lip, de hade stängt när jag provade idag.

Vore fint om fler vill hjälpa till att försöka identifiera de olika systemen. Ni som jobbar med det vet säkert eftersom det står en del om hur de monteras i rapporten. Jag har mina aningar men har inte torrt på fötterna för att börja gissa.

En del limmar folien med kakelfix som brinner fast ordentligt. Tydligen enligt några proffs jag snackat med.

T
Det är inte relevant att testa tätskikten direkt på en spånskiva och sedan spola 90 gradigt vatten varvat med 10 gradigt vatten. Detta medför kraftiga rörelser i den träbaserade spånskivan.

Men en sak som rapporten har rätt i är just Gummimassa mellan två täta skikt har läckt på flera platser även om torktiden varit mycket lång. Således är skarvning med gummimassa inte att rekommendera, speciellt inte om torktiden minskas jämfört med den torktid man haft vid dessa provningar. och flera tillverkare kommer säkerligen att komma med uppdateringar och andra lösningar för överlappningarna.

T
LAINE skrev:
En del limmar folien med kakelfix som brinner fast ordentligt. Tydligen enligt några proffs jag snackat med.
Fast det löser inte problemet med överlappningarna. Enda säkra sättet är egentligen att inte låta våderna överlappa varandra utan bara gå mot varandra och sedan sätter man en självhäftande remsa utav samma material som brunnsmanchetten över skarven så att det vulkar samman.

med ardex tricomsystem med s1k så läggs våderna kant i kant och sen remsar man över med en remsa som inte är ångtät.

Var det K du pratade med på Kiilto? :)
Inte har kiiltos nuvarande system funits på marknaden sen 1989... möjligen att dom sålt tätsystem sen dess men inte med folie

tank77 skrev:
Fast det löser inte problemet med överlappningarna. Enda säkra sättet är egentligen att inte låta våderna överlappa varandra utan bara gå mot varandra och sedan sätter man en självhäftande remsa utav samma material som brunnsmanchetten över skarven så att det vulkar samman.
Man kan ju sätta våderna med fix och överlapp sedan dra gummi över överlappningar. Borde bli helt tät.

LAINE:
Vilka limmar folien med kakelfix, isåfall vilken och på vilket system då?

Kakelfixen är väl allt annat än tät? Om inte annat måste väl ända alla avsteg från monteringsanvisningarna vara fel. Alltid. Det står väl uttryckligen att leverantörens anvisningar skall följas?

Redigerat:
Locke skrev:
LAINE:
Vilka limmar folien med kakelfix, isåfall vilken och på vilket system då?

Kakelfixen är väl allt annat än tät? Om inte annat måste väl ända alla avsteg från monteringsanvisningarna vara fel. Alltid. Det står väl uttryckligen att leverantörens anvisningar skall följas?
Har för mig att både PCI och Sopros dukar går att limma med fix. Skarvarna tätas med någon massa på tub som klarar att härda mellan 2 täta skikt ( i alla fall PCI).

Fixen behöver väl inte vara tät? Det är duken som är tätskiktet, fixet/bruket/gummit bara limmar.

tank77 skrev:
Det är inte relevant att testa tätskikten direkt på en spånskiva och sedan spola 90 gradigt vatten varvat med 10 gradigt vatten. Detta medför kraftiga rörelser i den träbaserade spånskivan.

Men en sak som rapporten har rätt i är just Gummimassa mellan två täta skikt har läckt på flera platser även om torktiden varit mycket lång. Således är skarvning med gummimassa inte att rekommendera, speciellt inte om torktiden minskas jämfört med den torktid man haft vid dessa provningar. och flera tillverkare kommer säkerligen att komma med uppdateringar och andra lösningar för överlappningarna.
Det var nog det som var syftet med just det testet, att prova vidhäftning och täthet när underlaget rör sig på ett kontrollerat sätt.

Ett system som klarar det testet är mer tolerant mot underlagsrörelser.

Kom ihåg, meningen med testet är att fastställa hur mycket våld det behövs för att framkalla läckage.
Det ska också vara möjligt att göra om testet och få liknande resultat.

Ett riktigt badrum kommer inte att utsättas för just dessa påkänningar, men med åren kommer nog liknande krafter att uppstå.

Det här testet säger inte att det sämsta tätskiktet kommer att börja läcka i alla, eller ens de flesta badrum, däremot, har de tätskikt med bättre resultat större marginaler att motstå läckage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.