Hej!
Jag håller på att bygga en friggebod som ska agera lekstuga. På ena kortsidan har jag tänkt att bygga ett sovloft/myshörna på 230x95 cm och funderar på dimensionering och infästning. Jag vill såklart behålla största möjliga takhöjd. För att vara på säkra sidan tänker jag mig att den bör hålla och vara stabil för iaf upp till 150 kg.
Dimensionering: Räcker det att bygga en ram av 95-reglar? Båda kortsidorna och en långsida kommer att fästas i vägg. En långsida blir frihängande. Jag tänker mig kortlingar cc 30 eller 45 och en plywood eller mdf-skiva på ca 12 mm på toppen. Om nödvändigt kanske jag kan komplettera med ett stödben i samband med en stege till loftet, men jag undviker helst detta...
Infästning: Väggen byggs av 95-reglar+OSB+gips. Räcker det att fästa reglarna i OSB-skivan eller bör jag ha en extra väggregel anpassad för att fästa ramen till sovloftet?
Jag håller på att bygga en friggebod som ska agera lekstuga. På ena kortsidan har jag tänkt att bygga ett sovloft/myshörna på 230x95 cm och funderar på dimensionering och infästning. Jag vill såklart behålla största möjliga takhöjd. För att vara på säkra sidan tänker jag mig att den bör hålla och vara stabil för iaf upp till 150 kg.
Dimensionering: Räcker det att bygga en ram av 95-reglar? Båda kortsidorna och en långsida kommer att fästas i vägg. En långsida blir frihängande. Jag tänker mig kortlingar cc 30 eller 45 och en plywood eller mdf-skiva på ca 12 mm på toppen. Om nödvändigt kanske jag kan komplettera med ett stödben i samband med en stege till loftet, men jag undviker helst detta...
Infästning: Väggen byggs av 95-reglar+OSB+gips. Räcker det att fästa reglarna i OSB-skivan eller bör jag ha en extra väggregel anpassad för att fästa ramen till sovloftet?
Ja, jag kanske ska fälla in en extra regel att fästa i även om det innebär en extra vända till brädgården innan jag kan stänga väggen...C Chiippe skrev:
Vad tror du om att bygga det av 95-virke? Är det för klent?
Det vågar jag inte svara på.T Tobias Bohlin skrev:
Lägg upp en 95 regel med ett spann på 230cm och känn hur mycket den sviktar när du ställer dig på den.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man tänker sig att 150 kg fördelas lika mellan den regel som är fäst i kortväggen och den som är helt fri (230 cm lång) så räcker det med 45x95 C 24. 45x120 C 24 på just den fria sidan kommer dock att ge en lite stummare och trevligare känsla.
Jag ”tillverkade” en regel/sida innan montage så att säga. Där jag längs ena kanten på en 150x2000 plyfa limmade och skruvade en 2000 mm 45-regel. 45 regeln var urtagen i hörnen för att kunna ligga halvt-i-halvt på kortsidesreglarna.
I tvärsnitt såg det ut som ett L, där den vertikala delen var 150 mm och den horisontella 15+45 mm.
Infästning gjordes även med vinkeljärn både uppe och nere. (Jag hade gjort övriga sängsidor med samma konstruktion, men det är inte nödvändigt om man bygger i nisch och skruvar tätt in i väggen).
Jag la sedan en ribbotten på 45-reglarna. Därefter doldes madrassen av plyfan så att säga.
Fulskiss på telefonen:
I tvärsnitt såg det ut som ett L, där den vertikala delen var 150 mm och den horisontella 15+45 mm.
Infästning gjordes även med vinkeljärn både uppe och nere. (Jag hade gjort övriga sängsidor med samma konstruktion, men det är inte nödvändigt om man bygger i nisch och skruvar tätt in i väggen).
Jag la sedan en ribbotten på 45-reglarna. Därefter doldes madrassen av plyfan så att säga.
Fulskiss på telefonen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hållfasthetsmässigt är det kombinationen av plywood och limskruvad 45x45 regel som gör tricket. På 2,3 meters spännvidd ger det ungefär samma effekt som en 45x95, men det är naturligtvis mer funktionellt.
Klicka här för att svara