Hej!

Ska fästa bärande stolpar 45x70 till loftstaket (fallskydd).
Balken i loftgolvet som stolparna fästs i är 45x145

Jag experimenterade och testade att sätta dit en stolpe med 4 st 6x120 mm skruv, lite för långa, men jag hade hemma.

Stolpen blev stabil åt ena hållet, men det gick att rucka på den i sidled, se pilar på bilden.

Varför blir den inte stabil i alla riktingar?
Vad behöver jag göra för att stabilisera?
Är skruv rätt väg att gå, eller ska jag testa med något annat (typ, limma in gänghylsor i balken etc)?

Illustration av stolpfäste med skruvar, stolpens sidledsinstabilitet visad med pilar, och en skiss av hur det skulle se ut under loftgolvet.

Magnus E K
Löses inte stabiliteten i sidled sen när allt är monterat? Att en ensam stolpe blir ostadig i den ledden är naturligt.

Tack för svar! Jo man hoppas ju på det. Men det enda som ska monteras förutom stolpar är själva spjälorna med 100 mm mellanrum samt en överliggare som fästs i både stolpar och spjälor. Så det är bara stolparna som är bärande. Enligt BBR så bör jag inte sätta något horisontellt förutom överliggaren så att barn inte blir frestade att klättra.

E Ekliptikan skrev:
Tack för svar! Jo man hoppas ju på det. Men det enda som ska monteras förutom stolpar är själva spjälorna med 100 mm mellanrum samt en överliggare som fästs i både stolpar och spjälor. Så det är bara stolparna som är bärande. Enligt BBR så bör jag inte sätta något horisontellt förutom överliggaren så att barn inte blir frestade att klättra.
Och tänk på att 100 mm mellan, är ett stort mellanrum, där leksaker och annat kan kastas ner, på någon nedanför, eller skada golvet. Normalt ska alla mellanrum på en balkong vara så litet att en ölburk inte kan komma igenom.

Magnus E K
J jonaserik skrev:
Och tänk på att 100 mm mellan, är ett stort mellanrum, där leksaker och annat kan kastas ner, på någon nedanför, eller skada golvet. Normalt ska alla mellanrum på en balkong vara så litet att en ölburk inte kan komma igenom.
Skulle behövas ännu mindre mellanrum dock. När jag var liten (typ tre) kissade jag från en balkong ner i håret på nån förbipasserande kärring.

J jonaserik skrev:
Jag följer BBRs rekommendationer, men visst du har en poäng, grejor kan trilla ner

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.