Hej!
Ska sätta in en keddy kassett i vår befintliga öppna spis.

Spjället borttaget och öppnar upp för varmluft i kåpan.

Planen är att köra med oisolerat rökrör upp till precis över gallret, men frågan är om vi så måste ha en sotlucka?

Hade gärna undvikit detta men kommer man få den godkänd på besiktning utan?

• Öppen spis med stenmur, verktyg och tegelstenar i eldstaden, samt ventilationsgaller ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sotigt rökkanalutrymme med synlig tegelstruktur inuti en skorsten, relaterat till installation av keddy kassett och frågor om sotlucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
T Troycino skrev:
frågan är om vi så måste ha en sotlucka?
Det enkla svaret är att kolla med ditt lokala sotningsdistrikt, det är dom som kommer att inspektera installationen. Maila så har du svaret skriftligt den dagen inspektionen sker.

T Troycino skrev:
Hej!

Planen är att köra med oisolerat rökrör upp till precis över gallret, men frågan är om vi så måste ha en sotlucka?

När du murar fast röret som går ner till kamin så murar du som en tratt så sotet rinner ner i kamin. De ska inte kunna bli sot liggande på nån hylla. Då är de lugnt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man måste alltså mura? Enligt keddys monteringsanvisning så klär man röret med stenull och trycker upp i skorstenen.

T Troycino skrev:
Hej!

Enligt min sotare har många ingen sotningslucka men han är glad att jag har det då min skorsten går åt sidan precis över gallret som du har. Så när din skorsten som ser ut att gå rakt upp behövs det ingen sotningslucka som jag förstår.
De tar ju ut plattorna i insatsen så de kommer åt skorstenen.

T Troycino skrev:
Man måste alltså mura? Enligt keddys monteringsanvisning så klär man röret med stenull och trycker upp i skorstenen.
Ja du kan klä röret med isolering. Men de blir inte bra! Snart börjar isoleringen röra på sig och de läcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.