Nu har ju jag en Orlan men med samma problem, blev mycket bättre när jag monterade plåtar som styr ner primär luften så den inte blåser bakåt i pannan, nu vet inte jag hur det ser ut i din panna men jag lägger in en bild på min lösning.AndreasK skrev:
jag provade med en mindre eldfast sten som bara täppte för lite av den bakre slitsen i keramiken längst bak, det brann ändå upp först längst in i pannan, när jag tittade in när det bara var lite glöd kvar så såg jag att det är ett mellanrum mellan den undre keramiken och bakre väggen i pannan där lågan då smiter direkt bak till tubrören. först trodde jag att nedre keramiken inte var längs in men det verkade den vara- så där är förklaringen till att veden brinner ner "snett". konstruktionsfell eller kanske ska vara så, jag ska ringa och höra vad dom säger på trebema.
jag ringde trebema idag, tydligen har det gjorts en mindre serie med felaktiga undre keramikinsatser som ger en glipa- därav att veden brinner "snett". och naturligtvis så fick jag en av dom i min panna..
Men dom skulle skicka mej en ny keramik
Bra service och support!
enligt han jag pratade med nu så brinner v65 bäst med 180° röktemp, vid tidigare samtalet så skulle den ha minst 200°röktemp?någon som kommit fram till lämplig röktemp?
Men dom skulle skicka mej en ny keramik
enligt han jag pratade med nu så brinner v65 bäst med 180° röktemp, vid tidigare samtalet så skulle den ha minst 200°röktemp?någon som kommit fram till lämplig röktemp?
Nu har jag moddat min tubviska som var så trög att jag nästa fick banka ner den i tuben... slipade av borsten med en vinkelslip. tog en stund men nu går den fint i tuben. Perfekt passform.
Jag skall nog ta och ringa till Trebema om min snebränning också...
Jag skall nog ta och ringa till Trebema om min snebränning också...
Jag hade också problem med att det brann fortast i innekant på våran v33 i början men efter att jag börjat se till att när jag sotar ur pannan så använder jag en borste och borstar av kanterna som keramiken skall sitta emot så har problemet slutat.
När jag plockar ur keramiken så ligger det aska på kanten och jag kan tänka mig att det faller ned lite för man sedan in keramiken utan att ha borstat av anläggningsytan så blir det kanske en glipa som det läcker igenom.
Det blev lite konstigt formulerat men jag hoppas att ni förstår ändå.
MVH Johan
När jag plockar ur keramiken så ligger det aska på kanten och jag kan tänka mig att det faller ned lite för man sedan in keramiken utan att ha borstat av anläggningsytan så blir det kanske en glipa som det läcker igenom.
Det blev lite konstigt formulerat men jag hoppas att ni förstår ändå.
MVH Johan
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
180 grader är en temperatur jag känner igen från min anläggning när pannan brinner vid fullskaft, men det var innan jag satte en motdragslucka för att kunna styra undertrycket i skorstenen lite bättre. Nu när jag har av Trebema rekommenderat undertryck så är min uppfattning att rökgas temperaturen landar 15-25 grader under den tidigare tempen under den intensivaste eldningsfasen. Så det finns nog ett antal variabler som gör att temperaturen på rökgasen kan variera trots att pannan ligger på "brinner bäst" (vad nu det betyder).pellefant skrev:
glipan blev mindre men försvann inte helt. efter kontakt med trebema så konstaterades att det tydligen blivit någon miss vid tillverkningen av den plåtbiten i min panna. jag ska nu svetsa dit ett plattjärn för att förlänga plåten neråt för att glipan ska försvinna. (månne om man behöver heta arbeten när man svetsar i en panna?)
nu har jag svetsat dit ett plattjärn, 40 mm högt. lite trångt att slipa svetsarna...
bild på modifieringen:
http://pellespanna.googlepages.com/DSCN2895.JPG/DSCN2895-large;brt:77.JPG
bild på modifieringen:
http://pellespanna.googlepages.com/DSCN2895.JPG/DSCN2895-large;brt:77.JPG
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Måttligt rolig arbetsställning måste det ha varit.
Du, fick du något mått på rätt höjd på hålet när du snackade med Trebema? Det kan ju inte vara dumt med en kontrollmätning på pannan hemma.
Du, fick du något mått på rätt höjd på hålet när du snackade med Trebema? Det kan ju inte vara dumt med en kontrollmätning på pannan hemma.
inget mått, men "bakväggen" bakom undre keramiken skulle gå ner ca 10mm nedanför övre kant på keramiken- i mitt fall nådde inte plåten ner ens. det syns ganska bra när man lyser in med en ficklampa ifall det är en glipa, man kan ju göra en rits på plåten när keramiken är i o sen ta ut den så ser man överlappet. surt att jag inte såg det från början så kanske jag hade sparat någon kubik med ved....
å sniket att dom inte gör en nog lång plåt...
å sniket att dom inte gör en nog lång plåt...