Hej,

Håller på och målar en vägg och tog då bort eluttaget. När jag tittar på insidan så är det sotigt runt ett av hålen (se bild). Är det något jag borde vara orolig för. Kan det vara något fel på eluttaget?

• Insidan av ett eluttag med sot runt ett av hålen ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut på anslutningssidan?

Centano Centano skrev:
Hur ser det ut på anslutningssidan?
Lite sot på motsvarande ställe

• Vägg med en öppen eluttag utan frontpanel, synliga ledningar och metallskruvar, målartejp nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det finns kanske någon annan förklaring med men jag gissar att ni dragit ut sladden från en apparat som varit i drift och att det då uppstått gnistbildning som sotat plåten och plasten.

Det har uppstått en/flera ljusbågar när man satt i något som var en lite tyngre last och då har det blivit "brännskador på uttaget.
Köp ett nytt uttag och byt då kontaktförmågan har minskat genom den oxidation/brännskada som uppstått.
OBS köp inte det billigaste uttaget utan köp ett av bra kvalitet. Samt titta på stickpropparna och se om även någon sådan är skadad och bör bytas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Okej är detta något jag kan göra själv eller bör jag plocka in en elektriker?

Kan jag använda det andra uttaget (det som inte är sotigt) så länge?

Det är tillåtet att byta vägguttag själv. Men du bör förstås veta hur du skall göra. Jag skulle inte oroa mig för att använda uttaget till små laster innan det byts. Men om du skall koppla in en värmefläkt eller en vattenkokare kan du ju välja ett annat uttag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Super, stort tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.