matildaaaaaaaaa
Hej!

Har haft en låssmed över för att byta lås samt att installera nytt lås. Det har krånglat från start och arbetet tog flera gånger så lång tid om han hade offererat. Till slut blev det halvbra och jag var nöjd bara personen var klar och åkte härifrån.

Men nu till frågan. En av cylindern till låset sticker ut ca 7-8 mm. Jag ifrågasatte om det var rätt installerat för att jag tyckte det såg konstigt ut men han försäkrade mig om att det var okej och jag tänkte inte mer på det. Det är en certifierad låssmed.

Nu några månader senare får jag information till mig att den max får sticka ut 2 mm.

Hur blir ansvarsfördelningen här? Om jag får inbrott kan jag hänvisa till att jag har anlitat en certifierad låssmed eller kommer försäkringsbolag vara på mig för att jag har ett ej godkänt lås?
 
  • Gilla
  • Wow
BorisL och 1 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagen kan kräva godkända lås av en viss klass om du har mycket dyrbara grejor hemma.
Vid en "normal" försäkring krävs inga speciella godkända lås. Vid ev. inbrott/försäkringsärende ska du kunna göra det troligt att det har varit ett inbrott, typiskt då med brytskador etc på dörr/lås.
 
Sticker cylindern utanför cylinderingen med 7-8 mm?
Om så är fallet är det monterat med felaktig cylinderring, men lätt att byta. En "riktig" låssmed ska inte lämna det så.
Ta gärna foto.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Sätt dit en högre cylinderring så har du fixat det.
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
matildaaaaaaaaa
Tack för svar! Problemet är att detta lås sitter i garageporten, så en klassisk cylinderring fungerar nog inte? Någon som vet någon produkt som gör det?
 
  • Gilla
  • Wow
boaps och 1 till
  • Laddar…
Bild hjälper oss förstå.
Det finns duktiga låstekniker här
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lärde mig också det där när jag höll på med låset i vår altandörr. Och kikar man runt lite på cylindrarna som sitter i lås så är det lika ofta för stort utstick som det är rätt tycker jag..
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Troligtvis sitter cylindern i en ”kopp” anpassad för en gammal 5stift-cylinder.

Googla på assa cylinderskylt 707, det är troligtvis den du behöver.

Sedan behövs en distansring för att täcka förskjutningen mot garageporten.
 
H
Ladda upp en bild på eländet.
 
janwide
H hus520 skrev:
Ladda upp en bild på eländet.
På låssmeden? 😅
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
orutti och 9 till
  • Laddar…
matildaaaaaaaaa
Här har ni en bild på ”eländet”. Mitt ögonmått svek mig, det är närmare 5-6 mm utstick.

Vad jag kan se sitter den inte i en sån kopp. Så tror inte det blir rätt produkt. Någon som har något annat tips?
 
  • IMG_3615.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Baserat på bilden kan jag inte se några större problem. Jag vet att i Spanien är det ganska vanligt att cylindrarna står ut, ibland mer än en cm. Står de ut för långt kan man slå av dem, men det ser jag inte så troligt här.
(Rätta mig gärna)
 
Z zniff skrev:
Baserat på bilden kan jag inte se några större problem. Jag vet att i Spanien är det ganska vanligt att cylindrarna står ut, ibland mer än en cm. Står de ut för långt kan man slå av dem, men det ser jag inte så troligt här.
(Rätta mig gärna)
Möjligen med en huggmejsel och en liten slägga..?
 
Z zniff skrev:
Baserat på bilden kan jag inte se några större problem. Jag vet att i Spanien är det ganska vanligt att cylindrarna står ut, ibland mer än en cm. Står de ut för långt kan man slå av dem, men det ser jag inte så troligt här.
(Rätta mig gärna)
Problemet år att befintligt handtag uppfyller inte svensk låsstandard och därför passar det inte
 
  • Gilla
  • Wow
Sillre och 1 till
  • Laddar…
J
Det gäller att klaga på precis allt som sker i sitt liv. Det är låset till en garageport. Acceptera det hela och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Wow
Björne T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.