Hej!
Har haft en låssmed över för att byta lås samt att installera nytt lås. Det har krånglat från start och arbetet tog flera gånger så lång tid om han hade offererat. Till slut blev det halvbra och jag var nöjd bara personen var klar och åkte härifrån.
Men nu till frågan. En av cylindern till låset sticker ut ca 7-8 mm. Jag ifrågasatte om det var rätt installerat för att jag tyckte det såg konstigt ut men han försäkrade mig om att det var okej och jag tänkte inte mer på det. Det är en certifierad låssmed.
Nu några månader senare får jag information till mig att den max får sticka ut 2 mm.
Hur blir ansvarsfördelningen här? Om jag får inbrott kan jag hänvisa till att jag har anlitat en certifierad låssmed eller kommer försäkringsbolag vara på mig för att jag har ett ej godkänt lås?
Har haft en låssmed över för att byta lås samt att installera nytt lås. Det har krånglat från start och arbetet tog flera gånger så lång tid om han hade offererat. Till slut blev det halvbra och jag var nöjd bara personen var klar och åkte härifrån.
Men nu till frågan. En av cylindern till låset sticker ut ca 7-8 mm. Jag ifrågasatte om det var rätt installerat för att jag tyckte det såg konstigt ut men han försäkrade mig om att det var okej och jag tänkte inte mer på det. Det är en certifierad låssmed.
Nu några månader senare får jag information till mig att den max får sticka ut 2 mm.
Hur blir ansvarsfördelningen här? Om jag får inbrott kan jag hänvisa till att jag har anlitat en certifierad låssmed eller kommer försäkringsbolag vara på mig för att jag har ett ej godkänt lås?
Försäkringsbolagen kan kräva godkända lås av en viss klass om du har mycket dyrbara grejor hemma.
Vid en "normal" försäkring krävs inga speciella godkända lås. Vid ev. inbrott/försäkringsärende ska du kunna göra det troligt att det har varit ett inbrott, typiskt då med brytskador etc på dörr/lås.
Vid en "normal" försäkring krävs inga speciella godkända lås. Vid ev. inbrott/försäkringsärende ska du kunna göra det troligt att det har varit ett inbrott, typiskt då med brytskador etc på dörr/lås.
Troligtvis sitter cylindern i en ”kopp” anpassad för en gammal 5stift-cylinder.
Googla på assa cylinderskylt 707, det är troligtvis den du behöver.
Sedan behövs en distansring för att täcka förskjutningen mot garageporten.
Googla på assa cylinderskylt 707, det är troligtvis den du behöver.
Sedan behövs en distansring för att täcka förskjutningen mot garageporten.
Baserat på bilden kan jag inte se några större problem. Jag vet att i Spanien är det ganska vanligt att cylindrarna står ut, ibland mer än en cm. Står de ut för långt kan man slå av dem, men det ser jag inte så troligt här.
(Rätta mig gärna)
(Rätta mig gärna)
Möjligen med en huggmejsel och en liten slägga..?Z zniff skrev:
Problemet år att befintligt handtag uppfyller inte svensk låsstandard och därför passar det inteZ zniff skrev:

