J jonaserik skrev:
Inte som spekulativt eller faktum. Bara en undran hur det är i verkligheten.
Kommer viskan att slå in i fogarna och fräsa ur dom, kanske inte direkt men efter några år.
Bruket är inte stenhårt, som cement, utan har en mjukare konsistens. I alla skorstenar så påverkas
ytan av bruket, så det blir lite poröst och med en viska som slår in i fog, så kommer en liten del att falla ur.
Med påföljd att det blir djupare fogar som sot kan fastna i, inte bra. Sen att fogarna blir djupare och hur lång tid som det tar, innan skorstenen börjar bli s.k. dålig i bärighet/täthet. Har jag inga kunskaper om.
Allt är en tanke på hur det förhåller sig med att rotera något i skorstenen, som kan fräsa

L Liljeros skrev:
Och sen undrar man varför bygg har så mycket olyckor i arbetet…
Ja, som de här jepparna som sköter stenkross någonstans. Som valigt i flipflops, han hade ju iaf hjälm som hjäpte föga och "Michael Jackson " vantar.... tur att ljudet är mutat. (hoppa fram till 40sekunder)

Instämmer helt med inlägg #6, inte om takstegar och grannar Ni som inte kan hålla er till ämnet i tråden, lägg upp en egen så slipper vi som är intresserade av "just detta ämne" en massa ordbajseri om andra saker.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Jonas Persson
Hos oss har de sotat underifrån i tre år. Kakelugnen är inga problem, men den gamla Ankarsrumsspisen går det inte att komma upp genom, så den måste sotas från taket.

Det har fungerat bra tills förra sommaren då en ny ung sotare dök upp. Han hävdade att de inte fick gå upp på taket och måste sota underifrån. Självklart misslyckades han och lämnade oss utan att ha sotat vedspisen.

Han kom tillbaks någon månad senare. Jag trodde han hade en plan, och ny lösning, men icke, det blev inget sotat denna gång heller. I november kommer en annan äldre sotate. Han visste inte historiken, utan åkte bara ut på jobbet. Berättade om problemet vår sotate haft och han bara skrattade.

Den nya unga killen är HÖJDRÄDD och vågar inte gå upp på tak. Hans kommentar var att han inte blir långvarig som sotare... Han for upp på taket med den roterande viskan och allt var klart på mindre än fem minuter.

Arbetarskydd ligger bakom, men de kan inte bygga om befintliga anläggningar. Samtidigt minskar olycksrisken om de behöver besöka färre tak.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad för insatsrör, stålrör eller slang har du.
Jag minns tyvärr inte exakt. Men en slang av vad jag tror nån syrafast rostfri stål. Kostade för många år sen runt 1500kr/metern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.