5 553 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Sota skorsten med roterande viska
Sida 1 av 3
Dags för sotning igen
Numera börjar eller har sotarna börjat med att sota med roterande viska av glasfiber och en sladdlös borrmaskin.
Hur bra är det igentligen. Det finns ingen skorsten som fogarna är som betong, utan ett kalkbruk, som det murats med.
Fogarna är lite lösare, närmast rökkanalen och i mitt tycke så viskas det rakt in i fogarna vid rotation.
Det innebär enligt mig att fogarna kommer att grävas ur vid varje sotning lite grann och inte bra, för skorstenen.
Är lite betänksam med att viska med rotation och urgröpning av fogarna. Kan man yrka på att släpviska ska användas.
Vad för åsikter har ni om den arbetsmetoden, kontra en viska som dras rakt upp och ner, med viskans delar som släpar
mot nästan bara stenarna och inte in i fogarna.
Numera börjar eller har sotarna börjat med att sota med roterande viska av glasfiber och en sladdlös borrmaskin.
Hur bra är det igentligen. Det finns ingen skorsten som fogarna är som betong, utan ett kalkbruk, som det murats med.
Fogarna är lite lösare, närmast rökkanalen och i mitt tycke så viskas det rakt in i fogarna vid rotation.
Det innebär enligt mig att fogarna kommer att grävas ur vid varje sotning lite grann och inte bra, för skorstenen.
Är lite betänksam med att viska med rotation och urgröpning av fogarna. Kan man yrka på att släpviska ska användas.
Vad för åsikter har ni om den arbetsmetoden, kontra en viska som dras rakt upp och ner, med viskans delar som släpar
mot nästan bara stenarna och inte in i fogarna.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det har jag inte reflekterat över men jag har iofs stålrör från pannan till toppen i min skorsten.J jonaserik skrev:Dags för sotning igen
Numera börjar eller har sotarna börjat med att sota med roterande viska av glasfiber och en sladdlös borrmaskin.
Hur bra är det igentligen. Det finns ingen skorsten som fogarna är som betong, utan ett kalkbruk, som det murats med.
Fogarna är lite lösare, närmast rökkanalen och i mitt tycke så viskas det rakt in i fogarna vid rotation.
Det innebär enligt mig att fogarna kommer att grävas ur vid varje sotning lite grann och inte bra, för skorstenen.
Är lite betänksam med att viska med rotation och urgröpning av fogarna. Kan man yrka på att släpviska ska användas.
Vad för åsikter har ni om den arbetsmetoden, kontra en viska som dras rakt upp och ner, med viskans delar som släpar
mot nästan bara stenarna och inte in i fogarna.
Med roterande verktyg blir skorsten ren! Och det är därför man man sotar. En vanlig krejs är långt ifrån lika effektiv. Om de nu ramlar ur en massa bruk i din skorsten är det ett tecken på att den behöver ses över då den ska tåla att sotas. En pipa med urgröpta fogar ger sämre drag och sot fastnar lättare vilket inte är önskvärt. Så fortsätt med roterande verktyg.J jonaserik skrev:Dags för sotning igen
Numera börjar eller har sotarna börjat med att sota med roterande viska av glasfiber och en sladdlös borrmaskin.
Hur bra är det igentligen. Det finns ingen skorsten som fogarna är som betong, utan ett kalkbruk, som det murats med.
Fogarna är lite lösare, närmast rökkanalen och i mitt tycke så viskas det rakt in i fogarna vid rotation.
Det innebär enligt mig att fogarna kommer att grävas ur vid varje sotning lite grann och inte bra, för skorstenen.
Är lite betänksam med att viska med rotation och urgröpning av fogarna. Kan man yrka på att släpviska ska användas.
Vad för åsikter har ni om den arbetsmetoden, kontra en viska som dras rakt upp och ner, med viskans delar som släpar
mot nästan bara stenarna och inte in i fogarna.
Har du hört om lerbruk och kalkbruk........troligen inte.......B Belastar skrev:Med roterande verktyg blir skorsten ren! Och det är därför man man sotar. En vanlig krejs är långt ifrån lika effektiv. Om de nu ramlar ur en massa bruk i din skorsten är det ett tecken på att den behöver ses över då den ska tåla att sotas. En pipa med urgröpta fogar ger sämre drag och sot fastnar lättare vilket inte är önskvärt. Så fortsätt med roterande verktyg.
Med den gamla metoden blev uppenbart skorstenen tillräckligt ren. Den är verkligen inte gjord för att gröpas ur i fogarna med en roterande nylontråd. Det verkar som om sotaren mer ägnar sig åt skadegörelse än skorstensfejning.B Belastar skrev:Med roterande verktyg blir skorsten ren! Och det är därför man man sotar. En vanlig krejs är långt ifrån lika effektiv. Om de nu ramlar ur en massa bruk i din skorsten är det ett tecken på att den behöver ses över då den ska tåla att sotas. En pipa med urgröpta fogar ger sämre drag och sot fastnar lättare vilket inte är önskvärt. Så fortsätt med roterande verktyg.
TS. Börja med att be sotaren använda klotet istället så vore det väl tusan om han inte gör det.
Här kör sotaren fortfarande med den traditionella viskan, däremot har jag själv intresserat mig för stavsotnings-systemet (Rodtech) för rensning av kajbon. Produkten/metoden kommer ju från Storbritannien, och där är det ju om något ännu mer vanligt med gamla kalkmurade skorstensstockar. Ändå beskrivs metoden som både skonsammare och effektivare. (Dock tycker tydligen de svenska sotarna att den är för tidskrävande.)
Att det skulle gröpa ur fogarna - är det ett konstaterat faktum eller spekulation?
Så förbaskat hårda ser inte borsten ut att vara, och det finns ju dessutom en uppsjö varianter av olika borstar.
https://www.renifoam.se/stavteknik-rodtech/
Att det skulle gröpa ur fogarna - är det ett konstaterat faktum eller spekulation?
Så förbaskat hårda ser inte borsten ut att vara, och det finns ju dessutom en uppsjö varianter av olika borstar.
https://www.renifoam.se/stavteknik-rodtech/
Inte som spekulativt eller faktum. Bara en undran hur det är i verkligheten.C cpalm skrev:Här kör sotaren fortfarande med den traditionella viskan, däremot har jag själv intresserat mig för stavsotnings-systemet (Rodtech) för rensning av kajbon. Produkten/metoden kommer ju från Storbritannien, och där är det ju om något ännu mer vanligt med gamla kalkmurade skorstensstockar. Ändå beskrivs metoden som både skonsammare och effektivare. (Dock tycker tydligen de svenska sotarna att den är för tidskrävande.)
Att det skulle gröpa ur fogarna - är det ett konstaterat faktum eller spekulation?
Så förbaskat hårda ser inte borsten ut att vara, och det finns ju dessutom en uppsjö varianter av olika borstar.
[länk]
Kommer viskan att slå in i fogarna och fräsa ur dom, kanske inte direkt men efter några år.
Bruket är inte stenhårt, som cement, utan har en mjukare konsistens. I alla skorstenar så påverkas
ytan av bruket, så det blir lite poröst och med en viska som slår in i fog, så kommer en liten del att falla ur.
Med påföljd att det blir djupare fogar som sot kan fastna i, inte bra. Sen att fogarna blir djupare och hur lång tid som det tar, innan skorstenen börjar bli s.k. dålig i bärighet/täthet. Har jag inga kunskaper om.
Allt är en tanke på hur det förhåller sig med att rotera något i skorstenen, som kan fräsa i fogarna.
Nä, jag förstår hur du tänker. Samtidigt rätt uppenbart att de roterande nylonviskorna är betydligt mjukare än de traditionella fjäderstålsviskorna. Skulle vara intressant med input från någon sotare med längre erfarenhet av systemet. Kanske går att hitta mer info på brittiska forum?J jonaserik skrev:
Det är ju en ren arbetsmiljöfråga. Helt omöjligt för arbetsgivaren att säkerställa arbetsmiljön för sina anställda när dom ska upp och vingla på villatak och det kommer nog breda ut sig löpande i takt med att avtalen med kommunerna omförhandlas.
Problemet är helt relaterat till äldre skorstenar som nog också då troligtvis har äldst taksäkerhet. Med en metallpipa finns inget problem med metoden.
Alternativet skulle vara att kravställa att taksäkerheten ska uppfylla gällande arbetsmiljökrav samt besiktas av löpande. Man kommer inte kunna lägga ansvarat för att garantera säkerheten på en villaägare. Tror inte gruppen med murade skorstenar eller TS är intresserade av detta.
Problemet är helt relaterat till äldre skorstenar som nog också då troligtvis har äldst taksäkerhet. Med en metallpipa finns inget problem med metoden.
Alternativet skulle vara att kravställa att taksäkerheten ska uppfylla gällande arbetsmiljökrav samt besiktas av löpande. Man kommer inte kunna lägga ansvarat för att garantera säkerheten på en villaägare. Tror inte gruppen med murade skorstenar eller TS är intresserade av detta.
Här i Sverige, och säkerligen även annorstädes, har det ju förts fram som ett alternativ för att hantera dilemmat med arbetsmiljökraven vs. byggreglernas krav på taksäkerhet.L Liljeros skrev:
Men, som sagt, metoden påstås ju även vara betydligt bättre på många andra sätt, så man skall nog inte avfärda det som en undermålig kompromiss som endast kan motiveras av arbetsmiljöskäl, utan här kan det nog vara en win-win som jag ser det.
Jaha nu har sotaren varit här, sotat och brandskydd, min skorsten är OK.
Fick kontakt med min pensionerade sotare och framförde mina åsikter om roterande viska.
Det är rätt tänkt av mig. Men han framhöll att på 40 talet och en bit framåt så var der lermurning som
gjordes, gammla skorstenar då. Där var det inte bra med roterande, då leran inte är hård. Så en vanligt viska ska det vara där. Likaså med kakelugnar och lerbruk.
I början av 70 talet så började det muras med som han sa T -bruk som är mycket hårdare och där var inte risken så stor att fräsa ur fogarna. Lika sa sotaren idag om detta.
Så mina tankar om roterande viska är inte helt fel, men har en tidsrram på sig.
Fick kontakt med min pensionerade sotare och framförde mina åsikter om roterande viska.
Det är rätt tänkt av mig. Men han framhöll att på 40 talet och en bit framåt så var der lermurning som
gjordes, gammla skorstenar då. Där var det inte bra med roterande, då leran inte är hård. Så en vanligt viska ska det vara där. Likaså med kakelugnar och lerbruk.
I början av 70 talet så började det muras med som han sa T -bruk som är mycket hårdare och där var inte risken så stor att fräsa ur fogarna. Lika sa sotaren idag om detta.
Så mina tankar om roterande viska är inte helt fel, men har en tidsrram på sig.
