Du frågade inte sotaren om varför man gått över till roterande? Misstänker som sagt arbetsmiljökrav.

Tror ganska få ägare av en gammal skorsten av lerbruk är intresserade av att uppdatera sin taksäkerhet till dagens krav samt löpande besikta detta så man får nog acceptera att man får renovera skorstenen tids nog istället.

Farstatjej90
L Liljeros skrev:
Det är ju en ren arbetsmiljöfråga. Helt omöjligt för arbetsgivaren att säkerställa arbetsmiljön för sina anställda när dom ska upp och vingla på villatak och det kommer nog breda ut sig löpande i takt med att avtalen med kommunerna omförhandlas.

Problemet är helt relaterat till äldre skorstenar som nog också då troligtvis har äldst taksäkerhet. Med en metallpipa finns inget problem med metoden.

Alternativet skulle vara att kravställa att taksäkerheten ska uppfylla gällande arbetsmiljökrav samt besiktas av löpande. Man kommer inte kunna lägga ansvarat för att garantera säkerheten på en villaägare. Tror inte gruppen med murade skorstenar eller TS är intresserade av detta.
Jag har sotat en gång på min villa. En snubbe i tjugoårsåldern kom hit, tog stegen, knatade upp på taket på takstegen utan att hålla i sig i något. Han promenerade upp alltså. Ställde sig vid nocken och fipplade med skorstenen och gick sen ner igen.

För mig såg det fullkomligt livsfarligt ut men han var gediget oberörd av höjden 🤔

Nissens
F fribygg skrev:
Tror du ditt inlägg hjälper TS? Tror du det hjälper nån annan som har fundering ang sotning med roterande viska?
Det hjälper definitivt inte ts att prata om stålpipor, så det är supermärkligt att det tas upp öht.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Du frågade inte sotaren om varför man gått över till roterande? Misstänker som sagt arbetsmiljökrav.

Tror ganska få ägare av en gammal skorsten av lerbruk är intresserade av att uppdatera sin taksäkerhet till dagens krav samt löpande besikta detta så man får nog acceptera att man får renovera skorstenen tids nog istället.
En takstege av god kvalitet kostar ca 3500 kr + montering. Det är nog bara 1/3 del av vad kostar att mura om en skorsten invändigt. Klart det är en arbetsmiljöfråga förr sotaren, att inte behöva gå på taket.
Men vid brandskyddskontroll måste sotaren upp på taket ändå. Nu när sotaren var på taket hos mig och med roterande viska, så satte han ett munskydd på sig, det dammade rätt bra ur pipan när han viskade.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En takstege av god kvalitet kostar ca 3500 kr + montering. Det är nog bara 1/3 del av vad kostar att mura om en skorsten invändigt. Klart det är en arbetsmiljöfråga förr sotaren, att inte behöva gå på taket.
Men vid brandskyddskontroll måste sotaren upp på taket ändå. Nu när sotaren var på taket hos mig och med roterande viska, så satte han ett munskydd på sig, det dammade rätt bra ur pipan när han viskade.
Du behöver ju även en plattform och om huset är mer än 1 plan en fasadstege.

Sotaren var till oss den 14 jan och det var andra gången på 2 år han körde med borrmaskin och roterande borste inifrån. Jag kände på borstens spröt och kan inte tänka mig att de mjuka spröten kan skada skorstenen.

Det är lite trångt vid braskaminens inlopp så jag hjälpte sotaren att hålla dammsugarens slang och sög sotet som borstades loss. Man hörde och kände att det var mjukt sot som gick igenom slangen, inget grus från bruk öht. Så jag känner absolut ingen oro för skorstenens framtid pga denna typ av sotning.

Sotaren sa själv att det inte skall vara någon fara med denna sotning,

Skulle man få slitage är det väl bara göra en glidgjutning, finns trådar om hur man kan göra det själv.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jaha nu har sotaren varit här, sotat och brandskydd, min skorsten är OK.
Fick kontakt med min pensionerade sotare och framförde mina åsikter om roterande viska.
Det är rätt tänkt av mig. Men han framhöll att på 40 talet och en bit framåt så var der lermurning som
gjordes, gammla skorstenar då. Där var det inte bra med roterande, då leran inte är hård. Så en vanligt viska ska det vara där. Likaså med kakelugnar och lerbruk.
I början av 70 talet så började det muras med som han sa T -bruk som är mycket hårdare och där var inte risken så stor att fräsa ur fogarna. Lika sa sotaren idag om detta.
Så mina tankar om roterande viska är inte helt fel, men har en tidsrram på sig.
vänta här nu, har du jagat tag i din gamla sotare som gått i pension för att reda ut detta?

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
vänta här nu, har du jagat tag i din gamla sotare som gått i pension för att reda ut detta?
Jepp måste börja på ruta ett, är det något fel med det. Bor nästan granne med honom. För att få info om det som gnagde lite i mina tankar, men nu vet jag hur det är. Sover nog lungt nu, men har inte haft mardrömmar.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
sysmali
J jonaserik skrev:
Jepp måste börja på ruta ett, är det något fel med det. Bor nästan granne med honom. För att få info om det som gnagde lite i mina tankar, men nu vet jag hur det är. Sover nog lungt nu, men har inte haft mardrömmar.
Vad bjöd du honom på som tack för hjälpen?

• Arg
  • Wow
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har sotat en gång på min villa. En snubbe i tjugoårsåldern kom hit, tog stegen, knatade upp på taket på takstegen utan att hålla i sig i något. Han promenerade upp alltså. Ställde sig vid nocken och fipplade med skorstenen och gick sen ner igen.

För mig såg det fullkomligt livsfarligt ut men han var gediget oberörd av höjden 🤔
Hade en plåtslagare med samma skills, han promenerade upp för stegen med verktyg och plåt i händerna utan att hålla i sig, och när han gick ner gick han bara ner framåt, helt sjukt!
Jag har lyckats gå upp för stegen (länge sen) utan att hålla i mig, men faen att jag kunde ta sista steget upp på taket, att sen gå framlänges nedför är ju helt sjukt!
/W

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Har du möjlighet att plåta insidan av din skorssten och se utvecklingen över tid? Mitt insatsrör i min skorssten är tyvärr förstört av sotning med vanlig viska, vet inte om det i mitt egna fall faktiskt hade varit bättre med roterande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Har du möjlighet att plåta insidan av din skorssten och se utvecklingen över tid? Mitt insatsrör i min skorssten är tyvärr förstört av sotning med vanlig viska, vet inte om det i mitt egna fall faktiskt hade varit bättre med roterande.
Vad för insatsrör, stålrör eller slang har du.

sysmali sysmali skrev:
Vad bjöd du honom på som tack för hjälpen?
Inget, det är att ge och ta mellan grannar. Men du är kanske är en som alltid ska förvänta/ha dig något som ersättning, med kontakter mellan grannar. Det kallas grannsämja, men kanske inte finns i dina tankar.

• Älska
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hade en plåtslagare med samma skills, han promenerade upp för stegen med verktyg och plåt i händerna utan att hålla i sig, och när han gick ner gick han bara ner framåt, helt sjukt!
Jag har lyckats gå upp för stegen (länge sen) utan att hålla i mig, men faen att jag kunde ta sista steget upp på taket, att sen gå framlänges nedför är ju helt sjukt!
/W
Och sen undrar man varför bygg har så mycket olyckor i arbetet…

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu när ursprungsfrågan är avklarad och besvarad av TS själv, kan jag inflika:

Här gjordes precis en brandskyddskontroll och då använde man just stavar och visp för att göra rent. Sotaren föreslog att jag skulle skaffa sådan utrustning eftersom jag sotar själv. Lite fick han kämpa eftersom jag har en modulskorsten med 3m diagonaldragning som följer takvinkeln på 22 grader, men han fick faktiskt stavarna att passera båda böjarna utan att gå upp på taket. Han föreslog att jag skulle skippa de billigaste kitten givet böjradien som behövs här, men har man en rak skorsten kan man ju köpa nästan vad som helst av det som säljs.

Hos mig är det enkelt att gå upp på taket, så ett alternativ är också att göra en del uppifrån och andra halvan från kaminen. Det skulle fortfarande vara enklare än dagens arbete med viska och lod, eftersom jag måste knuffa viskan manuellt på den diagonala delen.

• Gilla
Pärarvid och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.