69 925 läst ·
672 svar
70k läst
672 svar
Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Jag skiter i att det är fake, det är fördjävligt ändå"!
Det kan ju vara bra att veta att Miljöpartiet inte har något kongressbeslut på att återinföra fastighetsskatten.
Min personliga åsikt är att det är rätt onödigt att vara förbannad på förslag som inte finns.
Det kan ju vara bra att veta att Miljöpartiet inte har något kongressbeslut på att återinföra fastighetsskatten.
Min personliga åsikt är att det är rätt onödigt att vara förbannad på förslag som inte finns.
Själv funderar jag på om inte platt skatt egentligen vore det bästa ur nationalekonomisk synvinkel.J jonitz skrev:Förslaget kommer från finanspolitiska rådet och ligger som ett paket. Bland annat bort med taket på fastighetsskatt, men även exempelvis sänkt skatt på arbete. Förslaget är neutralt på så sätt att total skatt in ska bli lika som innan. Skatt på arbete är väldigt skadligt, medans skatt på fastighet ett av de minst skadliga skatterna. Det hela är väldigt bra för landet Sverige om reformen går igenom.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vad är det som är fake? Stadskassan (även kommuner och landsting) kommer att behöva massor med mer intäkter. Detta med att höja skatt på vissa boendeformer är och har varit under diskussion.Hornstäve skrev:
Såg en artikel ang Bromma i går, det anses att man kan arrendera ut marken till tex bostadsrätter för enorma summor varje år, alltså ren inkomst till komunen för att stoppa i andra svarta hål.
Innevånarna är alltså till för kommunen?
Vi som sett till att skaffa billigt boende för att inte behöva jobba så mycket...... hur ska vi göra?J jonitz skrev:
Sälja gården och flytta till en hyreslägenhet?
Eller kanske ta livet av oss så vi slutar vara en belastning?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Och piskan som kittlar, kittlar inte heller, deras FEEEEEETA nackarrrrr.......T Taxture skrev:
I princip - JA! Du som givits den oerhörda förmånen att få leva skall tacka din Gud, dvs Sosseminister för detta och se till att arbeta som en slav tills du dör. Helst vid kaffeautomaten på jobbet så vi slipper vårda dig.
En slackerlivsstil med lite jobb och enkelt leverne producerar inte tillräckligt med mervärde för statskassan för att du skall anses profitabel (värdig att leva). Fastighetsskatten är bra för den piskar folk att prestera sitt yttersta så att finansministerna får in mer skatt som partiet kan använda för det allmännas bästa, för DU förstår uppenbarligen inte vad som är bäst för landet.
När du väl fattat detta så blir resten glasklart.
OBS! Spår av jordnötter, GMO-soja och sarkasm kan förekomma i detta inlägg.
Tvärtom skulle jag vilja säga. Från dessa utspel från div. tankesmedjor är det tydligt att det handlar om att slackern förtjänar samma levnadsstandard som den som arbetar och därmed måste mer pengar fördelas om.A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Snacka med PARTIET om vem som förtjänar vad....en tradionell socialdemokratisk finansminister brukar ha en syn på mänskliga rättigheter som Martin Schartau skull tycka vara väl hård. Tankesmedjor är väl sådana där skäggiga farbröder som levt på forskningsanslag hela livet.C cpalm skrev:
Tag bort taket men sänk skattesatsen. Värdet är en betydligt bättre grund för skatteuttag än antal fastigheter. Om nu fastighetsavgiften ska vara kommunal kan man ju tänka sig att varje kommun fick bestämma hur stor avgiften ska vara (inom vissa gränser). Sänk också ränteavdraget stegvis.M MrDizzy skrev:Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.
[länk]
Sen tillkommer det att det kommer nya taxeringsvärden från skattemyndigheten nu 1 Juli ... varvid alla fastigheter kommer att bli upptaxerade rätt mycket (gissar jag iaf)
Lite enkla expempel på hur det kommer att slå
(inkomst i hushållet 75000 före skatt)
villa 2M -> 11500 extra per år mot idag
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500
kolla här var som gäller för just dig
[länk]
Detta om något kommer att framkalla en fastighetskrash, då folk inte kommer att ha råd att bo kvar och måste sälja husen till under vad de köpt dem för.
Så vill ni inte drabbas av en fastighets krash (vilket resultatet kommer att bli om det genomförs)
Se till att sprida att detta är en väldigt dålig ide