P
F frasen_36 skrev:
"Dagisprat" att skylla på andra än de som HAR ansvarer.
 så byter vi regering... Så är det den nyas fel att vi har som vi har det i dagens pandemi läge och viljan att höja skatterna? :thinking:

nå nå.. just det...

P
L Lutande skrev:
Det är ju rimligt att man är mitt i en global kris ser till att föra en politik där privata lån drivs upp till absurdum... helt i linje med logik
Utveckla gärna.

G
Visst kan detta pyramidspel som genererar massor med omsättningen vara bra för vissa ett tag. Tex i Stockholm säljer kommunen tomtmark dyrt till ett byggbolag, sen är det massor med tillstånd och annat kommunen kan fakturera byggaren. Sen byggs bostadsrätter som byggaren säljer för hutlösa summor. Byggaren skrattar hela vägen till banken, köparna lånar billigt 10 brutto årslöner och kommer troligen inte kunna amortera någon större del av lånet på sin livstid. Bankerna lånar ännu billigare och skrattar också. Win Win Win. Vi är nu uppe i 6,7 biljoner i bostadsrelaterade lån till hushåll.

D Daniel 109 skrev:
Visst finns det problem med alla förändringar.
Har man en bostad med ett värde på 10Mkr har man nog möjlighet att hitta ett billigare boende. Sedan borde det finnas rimligare möjligheter att låna i den situationen. Det skulle även kunna införas tak baserade på inkomst. Det finns en hel del möjliga lösningar. Jag är inte odelat positiv, men någonstans ska skatten tas in. Vi har extremt låg beskattning på boende.
Man skulle väl t.ex. kunna höja taket för fastighetsskatten i nuvarande system med någon tusenlapp. Säg 10 000/år. Det blir ju en ökad taxering för de flesta men sannolikt ändå överkomligt. Ev skulle man kunna ändra lite i var taxeringsvärdet når max också, på så vis kanske en höjd skatt blir något mer riktad mot högre inkomst (förutsätter då att det överlag är personer med högre inkomst som äger bostäder med högre taxeringsvärde). Men att ta bort taket enligt förslag i artikeln där man kan få en höjd skatt på en hel massa tusenlappar känns urbota dumt. Ligger man nära gränsen på 750 000 kr/år i hushållet så kan ju extra inkomst genom t.ex övertid, att gå upp från deltid till heltid, eller att tonåringen jobbar extra bli en förlustaffär.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G
Det du förutsätter kan man inte förutsätta, finns ju ingen direkt koppling över tid.

Det man från enat politiskt håll borde göra är ett utspel som bromsar prisökningen. Inget annat land i världen har dessa skuldkvoter mot inkomst/förmögenhet. Kanske införa en återbetalningsplan?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
G
L Lutande skrev:
Det man från enat politiskt håll borde göra är ett utspel som bromsar prisökningen. Inget annat land i världen har dessa skuldkvoter mot inkomst/förmögenhet. Kanske införa en återbetalningsplan?
Har väldigt många ekonomer även internationella sagt i flera år, man gjorde det till slut med amorteringskraven men väldigt sent och just nu är det väl pausat? Och då får ju kommun och stat mindre av pengarna (som är lånade) så lätt är det inte.

G OMathson skrev:
Ja, hur va det? Hade jag räknat fel?
Nej, jag hade inte fått mitt förmiddagskaffe.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Hoppsan,det var inte lite det,vilka bidrag tänker du på då?
Jag kan tänka mig fusket.
Det brukar väl komma fram fall där det handlar om ett antal miljoner per individ som inte skulle haft ett öre.
Jag kände en snubbe som inte skulle haft en krona med sitt fusk. =)
Men om jag minns rätt så fick man inte granska folk för mycket.
Men ännu har väl ingen regering lyckats ta tag i det. Det är den oskyldige som drabbas istället.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag vet inte vad S vill, men V vill införa skatt på det som överstiger ett visst värde. Så om gränsvärdet 4 000 000 och ens hus är värt 5 000 000 så skattar man på en miljon.

Tycker det känns mer rimligt än att en person med hus för 4 milj betalar ungefär lika mycket som en med hus för 14 milj.

Beskattning för vinsten vid försäljning av fastigheter höjdes i samband med att taket infördes på fastighetsskatten.
Om man tar bort taket på fastighetsskatt, då måste vinstbeskattningen minskas.

Jag förstår inte vitsen med fastighetsskatt.
Det finns inga vinster medan man bor i fastigheten bara kostnader.
"Vinst" kommer då man säljer, men om du då köper ett annat boende har det med ökat i pris.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Förslaget kommer från finanspolitiska rådet och ligger som ett paket. Bland annat bort med taket på fastighetsskatt, men även exempelvis sänkt skatt på arbete. Förslaget är neutralt på så sätt att total skatt in ska bli lika som innan. Skatt på arbete är väldigt skadligt, medans skatt på fastighet ett av de minst skadliga skatterna. Det hela är väldigt bra för landet Sverige om reformen går igenom.

D Daniel 109 skrev:
Fastighetetspriserna skulle behöva komma ner något efter de senaste årens rusning.
Det håller jag fullständigt med om, men på vilket sätt?
Det blir ju inte billigare med virke i nuläget direkt.......
Nybyggnation måste förenklas så alla har råd med ett vettigt och fint hus.
Bromma flygplats hoppas jag inte blir lekstuga för penningstinna klåpare utan en möjlighet för fler att bygga bra enkelt billigt, fast helst vill jag behålla flygplatsen förstås.

G
J jonitz skrev:
Förslaget kommer från finanspolitiska rådet och ligger som ett paket. Bland annat bort med taket på fastighetsskatt, men även exempelvis sänkt skatt på arbete. Förslaget är neutralt på så sätt att total skatt in ska bli lika som innan. Skatt på arbete är väldigt skadligt, medans skatt på fastighet ett av de minst skadliga skatterna. Det hela är väldigt bra för landet Sverige om reformen går igenom.
J jonitz skrev:
J jonitz skrev:
Det tycker du ja. Är ju inte alls skadligt om värdena sjunker som är högt belånade! Och det ska vara dyrt att flytta om värdet är högt! Nu va vi ju där igen, avundsjuka, "ta från dom rika" osv för den som byggt upp något ska vi ta ifrån! Vi skulle ju sluta med politik!
T Tom_And skrev:
Jag vet inte vad S vill, men V vill införa skatt på det som överstiger ett visst värde. Så om gränsvärdet 4 000 000 och ens hus är värt 5 000 000 så skattar man på en miljon.

Tycker det känns mer rimligt än att en person med hus för 4 milj betalar ungefär lika mycket som en med hus för 14 milj.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det blir inga stora rörelser i värden, eftersom även skatt på arbete ska minskas. Exempelvis så har räntan mycket större betydelse hur värdena utvecklas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.