Byggahus.se

marshall eller sonos?

1. J
    Medlem · Värmland · 281 inlägg

Jimmu

Medlem
    Julen närmar sig och min sambo önskar sig en Marshall högtalare i julklapp.
    Jag är lite mera skeptisk och har ögonen mot Sonos

En normal människa hade förmodligen köpt en Marshall för att göra sambon nöjd, men jag tänker steget längre.
    Får hon en Marshall högtalare så kommer det bara att bli en skulle jag tro, köper jag en Sonos så kommer jag förmodligen att köpa fler om inte annat :)

Om jag förstått det hela rätt så streamas ljudet från Sonos via wi-fi vilket gör att man kan streama musik utan att det avbryts om det ex ringer.
    Nyligen släpptes nya Sonos One som är röststyrnings förberedda, något som inte släppt i Sverige ännu men kommer förmodligen.

Det som tilltalar min sambo är förmodligen designen och ljudet i Marshall högtalaren, få hennes bror har en.
    Visst är de fina och ljudet är bra, och jag har ingen erfarenhet av Sonos, men jag tycker att Sonos högtalarna är mer stilrena och kan integreras på ett mera diskret sätt i hemmet och jag gissar på att ljudet är lika bra?

2. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Sonos eller annan multirumshögtalare skulle jag satsa på. Vi har Sonos och bygger kontinuerligt ut vårt system. På sommaren tar vi ut en Sonos till altanen och kan då lyssna på musik överallt. Vi har också mindre blåtandshögtalare som får följa med på resor. Min Bose var tänkt till sovrummet men även där övertog Sonos rollen som musikanläggning.

3. Robert63
    Medlem · 1 142 inlägg
    Helt ok ljud i Sonos och korrekt att ljudet streamas via wifi med de fördelar det innebär. Lite fräsigt att kunna styra andras Sonos när man är på besök. nackdelen tycker jag är att någon som inte har Sonos-appen inte kan nyttja högtalarna via blåtand. Tror inte att jag hade köpt Sonos med facit i hand, så bra är dom inte plus att de kostar mer än de smakar.

4. J

Jimmu

Medlem
    Marshall har också multiroomhögtalare, om det innefattar alla deras högtalare eller PM det är ett tillval är jag osäker på, men det finns iaf.
    Lite så jg tänker, smidigt att ha en ute vid grillen på sommaren, samtidigt som sambon står i köket och fixar en sallad samtidigt som gästerna som sitter på uterummet får ta del av musiken.

5. J

Jimmu

Medlem
    Jag förstår dock inte problematiken med att någon gäst inte kan styra musiken hemma hos oss så länge de inte har appen.
    Varför hade du inte köpt dem med facit i hand?
    Visst kostar dem en slant så frågan är hur dyrt
    Kommer det att bli innan hela systemet är utbyggt till önskad nivå

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 932 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Sony SRS-X99

Har lite fler uppkopplingsalternativ än Sonos. Google play, airplay, Multiroom, Bluetooth etc. Vad man tycker är smidigare. Själv föredrar jag att slippa kludda i Sonos appens inbyggda "appstöd"

• Laddar…
  7. Robert63
    Medlem · 1 142 inlägg
    Min son kan inte spela sina listor i Sonos, till exempel. Det och att den är för dyr gör att jag inte hade valt den igen. Absolut bra, men en trendprodukt med lite mindre pang för pengen.

8. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Trendprodukt? Du måste skämta. Sonos har väl funnits i över 10 år? Det är ju nu konkurrenterna kommit ifatt. Länge var ju Riku Soundbridge det enda alternativet.

9. J

Jimmu

Medlem
    Varför kan han inte spela upp sina listor i Sonos? Är det för att han inte har appen installerad? Värt att ha i åtanke!

10. I
    Medlem · Jämtland · 282 inlägg

icho

Medlem
    Uppdatera Spotify-appen om ni inte gjort det. Den har nämligen stöd för att spela mot dina sonosprodukter, så slipper du deras app om Du inte gillar den.

11. macgunde
    Renoverare · Västervik · 109 inlägg

macgunde

Renoverare
    Provlyssna på Bluesound som alternativ till Sonos, enligt mina öron bättre ljud när jag testade i butik.

12. F
    Medlem · 379 inlägg
    Skulle köpa Sonos alla gånger före Marshall. Har massor av sonos i orlika storlekar och är överlag väldigt nöjd. Fantastiskt skönt att fylla varje vrå av huset med musik
    Däremot är jag extremt orolig inför framtiden då de gett sig in på en väg som delas med Google, Amazon och Apple och jag tror inte de överlever den resan. Hifi-anläggningen våra föräldrar köpte för 30000 låter fortfarande bra idag. Men motsvarande Sonos-system kan vara oanvändbart om 4-5 år då appar slutat utvecklas och Streamingtjänsterna ändrat sina API:er.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    Jag har 2st play5. Om jag fick åka tillbaka i tiden hade jag inte köpt dessa. Då hade jag köpt en riktig stereo som inte har appintegration. Jag hade nog köpt ett sonos mediainterface men skippat att ha allt i ett. Det som är kass är att om du inte längre vill köra Spotify eller liknande streamingtjänster så är spelaren ganska värdelös. Sedan har jag märkt att om man har kopplat ett Spotify till sonos så stjäl användarna av sonos Spotify, Spotify från min telefon:(

14. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Fast du kan ju streama från ett eget NAS ex, jag menar om nu Sonos skulle sluta leverera mot nya API. Och som någon sa ovan. Spotify kan redan och jag tror faktiskt windows 10 kan stream direkt snart. Men Chromecast på en bra högtalare är nog ett mer prisvärt alternativ men lite lite krångligare...

15. Robert63
    Medlem · 1 142 inlägg
    Jag skämtar verkligen inte. Roku Soundbridge tror jag inte många normalt intresserade hört talas om, däremot Canton och Bose som levererar väl så bra ljud som Sonos, fast till en trevligare peng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.