Jag har ett infällt fasadmätarskåp på ett 70-tals hus där ramen och luckan rostat sönder, jag har sökt reservdelar men hittar inget. Sista utvägen blir kanske att försöka svetsa på en ny front.

Måste ramen/luckan sluta tätt mot mätarskåpet? Om inte finns det andra modeller som går att fälla in i fasaden.

• Röd dörr eller lucka med rost och slitage, på vit trävägg, stängd och låst, vertikal komposition.
Jag hade bytt ut hela mätatskåpet till ett nytt infällt mätarskåp.
Visserligen är de nya mätarskåpen bredare än det gammla så det blir lite jobb med bl.a. fasaden.

Totalkostnaden bör hamna under 10 kkr.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade bytt ut hela mätatskåpet till ett nytt infällt mätarskåp.
Visserligen är de nya mätarskåpen bredare än det gammla så det blir lite jobb med bl.a. fasaden.

Totalkostnaden bör hamna under 10 kkr.
Det var en tanke men vill hålla kostnaden nere men ändå ha ett godkänt och fungerande alternativ.

C
Frågan är hur skåpet ser ut i övrigt, alltså inuti?
Om du ändå måste väck med skåpet för att laga det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ramen ser bara ut att vara rostigt. Kanske räcker det med att slipa bort rost och måla om det?
Sedan kanske du kan få tag på en begagnad lucka hos någon elfirma.
Det låter som den finns en del pengar att spara på att renovera bef. skåp.

Det är väl ett skåp från Eldon/Nässjö.

C cpalm skrev:
Frågan är hur skåpet ser ut i övrigt, alltså inuti?
Om du ändå måste väck med skåpet för att laga det.
Skåpet ser bra ut, ingen rost. Det är enbart ramen och luckan som är dåliga.

Och om du lagar eller byter front så se till att det blir tätt uppåt som det ser ut nu kan ju regnvatten rinna in bakom ramen.

E elmont skrev:
Och om du lagar eller byter front så se till att det blir tätt uppåt som det ser ut nu kan ju regnvatten rinna in bakom ramen.
Det skall monteras överbleck ovan skåpet, men vill veta hur ramen/luckan kommer se ut eller om jag behöver byta hela skåpet.

S sonix1223 skrev:
Det skall monteras överbleck ovan skåpet, men vill veta hur ramen/luckan kommer se ut eller om jag behöver byta hela skåpet.
Som jag skrev tidigare så finns det ramar med lucka, det gäller att leta reda på en som passar eller går att modifiera så att den går att använda. Tex kan man kapa bort den befintliga, sätta en liten träram runt och montera den nya ramen/dörren.
Det finns många lösningar så låt fantasin flöda.

E elmont skrev:
Som jag skrev tidigare så finns det ramar med lucka, det gäller att leta reda på en som passar eller går att modifiera så att den går att använda. Tex kan man kapa bort den befintliga, sätta en liten träram runt och montera den nya ramen/dörren.
Det finns många lösningar så låt fantasin flöda.
Det låter kanske smidigast, jag håller på och söker efter en lucka som är ungefär samma storlek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.