Rev bort träpanel i hallen och detta fanns bakom.

Huset byggt 1971. Var hittar jag luckan som kan skydda?

(Jo jag vet att hålet är livsfarligt, kusin som är elingenjör har satt över skyddstejp med varningstext så länge.)

• IMG_9068.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en polykarbonat skiva och gör ett lock själv, jag har svårt att tro att locken finns att köpa.
Plasten ska vara just polykarbonat (inte akrylat = plexi)

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
L
Du kanske har en kompis som kan 3D-printa ett lock till dig i lämplig storlek och färg.

• Gilla
LeSnow
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Du kanske har en kompis som kan 3D-printa ett lock till dig i lämplig storlek och färg.
Min elkunnige kusin säger att locket måste vara i plåt så det finns ett rejält skydd. Men jag mäter och söker på internet. Tack för tips!

Hur resonerar din elkunniga kusin om dagens godkända kopplingsdosor som är gjorda i plast?

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Då ska du veta att din kusin vet kanske inte så mycket som han tror.
Polykarbonat är mycket "stryktåligt", i princip okrossbart. Men det ska vara just den plastsorten. Plexiglas (akryl) är i stort sett värdelöst i det här fallet.
OCH det finns hela lådor att köpa så att du kan plocka ett lock.
ps
Det vimlar ju av plastdosor av diverse typer.

E elmont skrev:
Då ska du veta att din kusin vet kanske inte så mycket som han tror.
Polykarbonat är mycket "stryktåligt", i princip okrossbart. Men det ska vara just den plastsorten. Plexiglas (akryl) är i stort sett värdelöst i det här fallet.
OCH det finns hela lådor att köpa så att du kan plocka ett lock.
ps
Det vimlar ju av plastdosor av diverse typer.
Nja, han jobbar ju ute på våra kärnkraftverk så nog kan han detta men nu har jag inte hunnit fråga i detalj. Trakasserar släkten en hel del efter husinköpet ändå… 😅

mexitegel mexitegel skrev:
Hur resonerar din elkunniga kusin om dagens godkända kopplingsdosor som är gjorda i plast?
Då just denna lucka är för inkommande el och det finns ”blottade” delar som är direkt strömförande så krävs en lucka man inte ska kunna råka borra hål i av misstag. Det var så jag uppfattade detta.

Och vad får dig att tro att han vet nått om elinstallationer. Kärnkraftverk har ytterst få beröringspunkter med installationer i bostadsmiljö.
Ps
Här är en dosa och googlar du på "infälld stigardosa" får du upp många.
Så din bekante har fel.

Redigerat:
L LeSnow skrev:
Då just denna lucka är för inkommande el och det finns ”blottade” delar som är direkt strömförande så krävs en lucka man inte ska kunna råka borra hål i av misstag. Det var så jag uppfattade detta.
Det är ju inte farligare att borra in i den där dosan än i en kabel i ett plaströr i väggen.

Bara för att man jobbar på ett kärnkraftverk behöver man inte ha koll på vilka regler som gäller elinstallationer i vanliga hus. Där har nog elmont bättre koll då han jobbar just med sånt...

E elmont skrev:
Och vad får dig att tro att han vet nått om elinstallationer. Kärnkraftverk har ytterst få beröringspunkter med installationer i bostadsmiljö.
Ps
Här är en dosa och googlar du på "infälld stigardosa" får du upp många.
Så din bekante har fel.
Jag frågar ju här för jag vet nada och önskade tips på plåtlucka som också suttit där tidigare. Hade varit smidigt hitta sådan och då detta hus är typiskt från 70-talet tänker jag att det kanske finns att köpa? Jag kan knappt hantera en vanlig borrmaskin så därav min efterlysning.

L LeSnow skrev:
Jag frågar ju här för jag vet nada och önskade tips på plåtlucka som också suttit där tidigare. Hade varit smidigt hitta sådan och då detta hus är typiskt från 70-talet tänker jag att det kanske finns att köpa? Jag kan knappt hantera en vanlig borrmaskin så därav min efterlysning.
Som nybliven husägare är det nog bra om du övar på att hantera en borrmaskin för du lär behöva den kunskapen 😉.
Du lär nog få svårt att hitta en lucka till en dosa som monterades på 70-talet. Skulle möjligen då vara någon äldre elfirma som sparat gamla dosor... Är nog bättre om du låter tillverka en ny men det blir svårt att få till en "osynlig" lösning för alla varianter kommer att synas eftersom luckan blir utanpåliggande. Vad skall du gör med väggen eftersom den gamla träpanelen inte fick vara kvar? Den gamla luckan försvann nog i samband med panelmontaget eftersom den stack ut från väggen.

Farstatjej90
L LeSnow skrev:
Nja, han jobbar ju ute på våra kärnkraftverk så nog kan han detta men nu har jag inte hunnit fråga i detalj. Trakasserar släkten en hel del efter husinköpet ändå… 😅
Det känns väldigt långt ifrån varandra, kärnkraftverk och el i ett hem. Känns ju rätt tveksamt hur mycket som går att överföra. Blir uppenbart om du tänker åt andra hållet (från hem till kärnkraftverk)..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L LeSnow skrev:
Tja, skippa terminalerna och sätt wagos istället då.

En eldosa får inte döljas så då får man ju vara både stupfull och blind för att ”råka” borra i den.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.