Vilken upplevelse av bygglovsavdelningen i Umeå har ni? Är dom ovanligt stelbenta o går enbart efter paragrafer? Tex 4,5 metersregeln från tomtgräns i detaljplanerat område. I mitt fall kan handläggaren inte acceptera att jag ställer garaget 2 m ifrån tomtgräns fastän jag har grannars tillåtelse.! Placeringen stör ingen ,snarare skulle det bli positivt för grannarna.
 
  • Gilla
Saaallss
  • Laddar…
Du får nog berätta lite mera. Gäller det ett garage med bygglov, eller ett bygglovsfritt garage (det som tidigare kallades attefallsbyggnad)?

Vad exakt står det i detaljplanen. Det finns en mytr om att 4,5m är en generellt gällande regel. Men det är som sagt en myt.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
tokjävel tokjävel skrev:
Vilken upplevelse av bygglovsavdelningen i Umeå har ni? Är dom ovanligt stelbenta o går enbart efter paragrafer? Tex 4,5 metersregeln från tomtgräns i detaljplanerat område. I mitt fall kan handläggaren inte acceptera att jag ställer garaget 2 m ifrån tomtgräns fastän jag har grannars tillåtelse.! Placeringen stör ingen ,snarare skulle det bli positivt för grannarna.
Jag hade ett liknande fall för ngt år sen i Håbo kommun.

Problemet är att dom inte får godkänna placering närmare än 4,5 m även med grannars godkännande om det inte finns i detaljplan (detta var fom 2012 och frammåt har jag för mig). I vår kommun kan dom göra undantag i särskilda fall, dvs om tex uppfarten ligger så till att ett garage måste stå där, men inte annars.

Min handläggare tog även upp detta i ett internmöte, men samma resultat...vi har nu istället börjat bygga en "attefallare" - dvs en bygglovsfri komplementbyggnad, på samma plats. Den blir dock då bara 30 kvm enligt de nya reglerna, men då är det ok med närmare 4,5m om grannarna har givit ett skrifligt medgivande (vilket jag har)
 
H hempularen skrev:
Du får nog berätta lite mera. Gäller det ett garage med bygglov, eller ett bygglovsfritt garage (det som tidigare kallades attefallsbyggnad)?

Vad exakt står det i detaljplanen. Det finns en mytr om att 4,5m är en generellt gällande regel. Men det är som sagt en m
H hempularen skrev:
Du får nog berätta lite mera. Gäller det ett garage med bygglov, eller ett bygglovsfritt garage (det som tidigare kallades attefallsbyggnad)?

Vad exakt står det i detaljplanen. Det finns en mytr om att 4,5m är en generellt gällande regel. Men det är som sagt en myt.
Det handlar om ett befintligt garage som jag önskar flytta på tomten, gjuta ny sula o lyfta garaget.Garaget är på 34m2. Alltså 4 m2 för stort för att kvala in för bygglovsbefriad komplementbyggnad vilket handläggaren envist hänvisar till. Löjligt o fånigt tycker jag, var tog sunt förnuft vägen?
 
Du har ju två möjligheter. Antingen inom reglerna för bygglovsfri byggnad. Där finns ett regelverk som man inte får bryta mot, bokstavligen på mm nivå Antingen är du inom reglerna eller inte. Bygger du 1/10 dels kvm för stort så är det ett svartbygge, det finns ingen laglig möjlighet att "godkänna" en överträdelse. Däremot kan man ev. aktivt vara blind för svartbyggen.

Eller

Så söker du bygglov, då kommer reglerna i detaljplanen in som ett ramverk för vad du kan få bygglov för. Det kan finnas regler om avstånd till gräns, regler om max byggnadsyta på tomten, höjd, takvinkel osv. Men här kan byggnadsnämnden godkänna en "liten avvikelse". Det kan vara någr procent för stor yta, eller delvis placering för nära en gräns osv.

Men detta är två helt olika regelsystem.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
tokjävel tokjävel skrev:
Det handlar om ett befintligt garage som jag önskar flytta på tomten, gjuta ny sula o lyfta garaget.Garaget är på 34m2. Alltså 4 m2 för stort för att kvala in för bygglovsbefriad komplementbyggnad vilket handläggaren envist hänvisar till. Löjligt o fånigt tycker jag, var tog sunt förnuft vägen?
Läs detaljplanen och se så inga bestämmelser där förstör dina planer, sen söker du bygglov. Det är ju för stort för att gå under komplementbyggnadsreglerna.

Är det kostnaden för bygglovet du egentligen irriterar dig på?
 
H hempularen skrev:
Du har ju två möjligheter. Antingen inom reglerna för bygglovsfri byggnad. Där finns ett regelverk som man inte får bryta mot, bokstavligen på mm nivå Antingen är du inom reglerna eller inte. Bygger du 1/10 dels kvm för stort så är det ett svartbygge, det finns ingen laglig möjlighet att "godkänna" en överträdelse. Däremot kan man ev. aktivt vara blind för svartbyggen.

Eller

Så söker du bygglov, då kommer reglerna i detaljplanen in som ett ramverk för vad du kan få bygglov för. Det kan finnas regler om avstånd till gräns, regler om max byggnadsyta på tomten, höjd, takvinkel osv. Men här kan byggnadsnämnden godkänna en "liten avvikelse". Det kan vara någr procent för stor yta, eller delvis placering för nära en gräns osv.

Men detta är två helt olika regelsystem.
Jo jag har även försökt med vanligt bygglov, men då hävdar handläggaren lika stelbent 4,5 meters regeln. ( Jag önskar placera det 2 m från tomtgräns, har godkännande av grannar.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Läs detaljplanen och se så inga bestämmelser där förstör dina planer, sen söker du bygglov. Det är ju för stort för att gå under komplementbyggnadsreglerna.

Är det kostnaden för bygglovet du egentligen irriterar dig på?
Nej det är det inte, men det är ju mot allt sunt förnuft att 4 m2 skulle göra allt. Gör jag garaget mindre blir det värdelöst.
 
tokjävel tokjävel skrev:
Jo jag har även försökt med vanligt bygglov, men då hävdar handläggaren lika stelbent 4,5 meters regeln. ( Jag önskar placera det 2 m från tomtgräns, har godkännande av grannar.
Har du sökt ett bygglov som blev nekat? Eller bara pratat med en handläggare?

Har du länk till detaljplanen över området?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
tokjävel tokjävel skrev:
Nej det är det inte, men det är ju mot allt sunt förnuft att 4 m2 skulle göra allt. Gör jag garaget mindre blir det värdelöst.
Som sagt söker jag vanligt bygglov så kan handläggaren inte acceptera avvikelse från 4,5meters regeln o går jag på bygglovsbefriad komplementbyggnad så är garaget 4 m2 för stort. Jag fattar att regler behövs men förr i tiden fanns nått som kallades för sunt förnuft!
 
Hemingway Hemingway skrev:
Har du sökt ett bygglov som blev nekat? Eller bara pratat med en handläggare?

Har du länk till detaljplanen över området?
Har sökt bygglov o i detaljplanen står det 4,5 m i vad som diffust går att tyda. Men typ åttio procent av fastigheterna i närmaste kvarteren har någon byggnad närmare tomtgräns än 4,5 m. ( Ligger inte i en stad)
 
tokjävel tokjävel skrev:
Har sökt bygglov o i detaljplanen står det 4,5 m i vad som diffust går att tyda. Men typ åttio procent av fastigheterna i närmaste kvarteren har någon byggnad närmare tomtgräns än 4,5 m. ( Ligger inte i en stad)
Hur då diffust? För står det 4,5 meter i detaljplanen är det en sak. Annars när pratar om 4,5 meters regeln så kan det vara ett långlivat missförstånd.

https://www.umea.se/download/18.208...79/Plankarta Ersmark 2.7 m.fl. Granskning.pdf

Här står det tydligt 2 meter som exempel. Vilken detaljplan gäller för ditt område? Om du länkar till den kan vi prata om den istället för runt den.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Hur då diffust? För står det 4,5 meter i detaljplanen är det en sak. Annars när pratar om 4,5 meters regeln så kan det vara ett långlivat missförstånd.

[länk] Ersmark 2.7 m.fl. Granskning.pdf

Här står det tydligt 2 meter som exempel. Vilken detaljplan gäller för ditt område? Om du länkar till den kan vi prata om den istället för runt den.
Gäller Eriksdals området i Holmsund
 
tokjävel tokjävel skrev:
Gäller Eriksdals området i Holmsund
Bra! Då får du gärna länka till den. Du hittar den nog snabbare än jag eftersom du vet vilken det är.
 
tokjävel tokjävel skrev:
Gäller Eriksdals området i Holmsund
Dokumentet man får upp är en gammal avfotad kopia som knappt går att tyda på mobilen, kanske du ser den bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.