M Mardigan skrev:
Blir det signal eller flodkräfta?
Det blir flodkräftor. Det är för övrigt det enda som är tillåtet att sätts ut sen 30 år eller så.

K Kluffe skrev:
Men frågan är ju hur mycket syresättning- och cirkulation i hela de där 3000 kbm vattenmängd man får utan att investera i en orimligt stor pumpanläggning.
En rimlig poäng. Jag är inte säker på att det egentligen krävs något alls. Jag vet att det i alla falm på youtube finns gott om folk som sätter i en ”syresten”, men jag misstänker att det egentligen är lite hittepå över det. Växter skapar syre i sig och vattnet tar också upp en del genom ytan. Och bara att man rör om lite påverkar nog positivt i sig.

Det här är dock inget jag vet. Är det någon som har koll på hur mycket man bör/behöver syresätta relativt stillastående vatten är jag intresserad.

Syresten låter överdrivet. Det är ju inte något akvarium.

Den viktigaste biten är *egentligen* inte omsättningen på vattnet, utan att du inte har allt för mycket som ligger och förmultnar på botten och förbrukar syre.

En dammpump hjälper ju till på två vis:
1: Du får flöde på vattnet, så att det inte är några "fickor" med sämre kvalitet i vissa områden.
2: Du kan montera en skimmer för att bli av med löst bös från ytan, UV-rening och ditt (sand?)filter som du pratade om tidigare som hjälper till med att ta bort en hel del alger och organiskt material som förbrukar syre.

(En syresten hjälper ju bara lokalt om du har stillastående vatten)

Vilken syrehalt flodkräftor behöver för att må bra har jag däremot inte koll på, men det måste väl finnas några intresseföreningar för sånt också?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I den bästa av världar kommer en version 1 av en solpumpsanläggning igång i helgen. Det som är köpt, och förhoppningsvis ska räcka exklusive lite MacGyver-grejer i boden är:
  • 400 W solpanel (tack för tips om Blocket, @pacman42)
  • 12 V DC-pump från Biltema
  • 8-40 V–>12 V-regulator från Amazon
  • 2*3 m solcellskablar
Allt i allt ca 1.500 kr.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Är det en DC-pump med borstad motor så lär den inte hålla så länge. det behövs helt andra konstruktioner när det skall köras i tusentals timmar med många timmar skörning per dag.

När du provar, kolla om motordelen blir onaturligt varmt eller om den håller sig sval, beroende på pump kan det vara avsedd för högst korta körningar i minuter-region med motor som har dålig kylning och det är tänkt ha mer eller mindre lång viloperiod för sakta avsvalning mellan körningarna - som vindruterspolarpumpar

Om det handlar om att hissa vattnet högst några få dm så skulle jag titta på mammuth-pump -lösning tillverkad av avloppsrör i lagom dimension och med en luftslang till botten som släpper ut luften där i röret

Där är man nog dessvärre utelämnad till membranpumpar för luftförsörjningen och dessa behöver 230V AC, 50 Hz för att driva dessa, oavsett liten akvarieluftpump eller större för minireningsverk.

Har man eller ändå tänker använda sinusväxelriktare så finns de i olika storleksklasser och en vanlig storlek för minireningsverk är på typ 50 liter/minuten vid 150 mBar övertryck (dvs. kan trycka luften ca 1,5 meter ned under vattenytan med angiven flöde)

Fördelen med membranpumpar är att de behöver inga stora startströmmar, till skillnad av många motorpumpar och därmed lättare att starta med växelriktare, men är ganska reaktiv last så växelriktaren bör klara detta utan allt för mycket egenuppvärmning av det, och tänker man gå på den lösningen så kan man faskompensera denna med en motorkondensator för att minska den reaktiva effekten och potentiellt minska strömförbrukningen till växelriktaren med mindre förluster och mindre egenuppvärmning.

Mätte precis upp den jag har till minireningsverket:

Ström (I) : 0,36 Ampere
Spänning (U) : 229,6 Volt
Effekt (P): 38 Watt
Skenbar effekt (S): 83 VA
Effektfaktor: 0.45

- tidigare vid mer eller mindre induktiva laster som elmotorer så skrev man det som Cos(fi)=0,45, idag tar man också med övertoner i mätvärdet för att lasten numera ofta är olinjär i förhållande mellan ström och spänning som switchade nätaggregat, men gäller inte fallet för en membranpump med elektromagnet och en ankare som vibrerar och samtidigt pumpar luft med en liten gummibälg.

Den som kan sin ellära kan med ovanstående data, räkna ut med vilken kapacitans motorkondensatorn som kopplas parallellt med pumpens matning behöver vara för att få effektfaktorn väldigt nära '1', vilket om jag inte räknade helt galet på ovanstående värden blev 4,46 µF.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack @xxargs!

Jag var ju också högst skeptisk till länspumpar, men det står att den är för kontinuerlig drift på den och det är en dränkpump, så delvis blir den ju kyld av vattnet. Jsg håller dock med, risken att det inte räcker till är högst reell. Men då har jag bara lagt hundralappar på det och funkar det så funkar det. 🤠

Det blir ett litet drifttest imorgon, men då ska jag i första hand bygga trappa, så det blir nog bara ett litet test på gräsmattan med pumpen i en balja.

• Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Behöver du batteri? Om det räcker med att bara driva när solen skiner...
Det går även att lägga slang till huset och sätta pumpen där. Vinsten är ochså att man kan ha pumpen frostfritt och en slang kostar nån tusing.
Lite belysning runt dammen är mer eller mindre gratis med alla soldrivna som finns i dag

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tack @xxargs!

Jag var ju också högst skeptisk till länspumpar, men det står att den är för kontinuerlig drift på den och det är en dränkpump, så delvis blir den ju kyld av vattnet.
~200:- på en pump i försök är klart överkomligt på experiment/nöjeskontot - efter sommaren lär du veta om pumpen höll för tiden eller att det blir att titta efter nya lösningar, eller köper en ny pump var år...

lurkar lite på lågvolts-dammpumparna - det är inte allt för komplicerat att bygga sig en 4-kantvåg omvandlare som arbetar direkt på 12 volt med pulsgenerator och transistorbrygga, kanske tom. finns färdiga block att köpa, som, när jag sökte lite på det https://www.ebay.co.uk/itm/39532880...0tDyOg1U9a1SM28A4tNrJUdldB|tkp:Bk9SR_zIns7RZQ

Det som är lite osäker är hur dammpumparna hanterar 4-kantvågström i jämförelse med sinusvåg, som uppvärmning av motorn, om rotorn förmår att starta åt rätt håll etc.

men skall man göra experiment på detta får det också gå på 'friskt kopplat och hälften brunnet'-kontot 🙂

• Gilla
4092
  • Laddar…
Då är testriggen igång!
Solpanel i en gräsbevuxen miljö kopplad till en svart plastlåda med vatten på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är mulet och solcellerna ger bara 8 V in, men det räcker för ett lite försiktigt pumpande, om än inga 95 liter pår minut som pumpen är typad för.

Hand håller en blå vattenpump i en behållare med vatten, där en svag vattenström ses flöda ur pumpen.
Skapa konto

En liten, liten rännil.

Så nu blir det till att bygga en vettig ställning och få upp grejerna vid dammen. Sen några veckors utvärdering av om det här fyller någon som helst syfte, eller om det måste fläskas på.

• Gilla
  • Älska
kingen101 och 4 till
  • Laddar…
Nu är version 1.0 igång. Har bara fyllt en tunna som ändå stod på logen med 50 % sand och kopplat ihop grejerna än så länge, så det här med om det tål kontinuerlig drift och annat kul får komma sen.

Tvekade in i det längsta om jag skulle sätta en backventil och sil inne i tunnan men valde bort det då det skulle bli så jobbigt att göra rent. Kan få ångra det.

Såhär blev det i alla fall. Ska anlägga ett lite bättre inlopp att ha pumpen i, och kanske ytterligare ett par genomföringar upptill i tunnan så det inte bara rinner över, men det ska få gå ett tag på test nu.
Blå tunna fylld med vatten och sand bredvid en sjö, med kopplingar till slangar. Träd och solpanel syns i bakgrunden.
Skapa konto
Solpanel i skogsmiljö vid en damm, en blå tunna fylld med sand ansluten till systemet som beskrivs i inlägget.
Skapa konto

Solpanel vid strandkant nära damm omgiven av skog.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
buffyin och 7 till
  • Laddar…
I den bästa av världar kommer en version 1 av en solpumpsanläggning igång i helgen. Det som är köpt, och förhoppningsvis ska räcka exklusive lite MacGyver-grejer i boden är:
  • 400 W solpanel (tack för tips om Blocket, @pacman42)
  • 12 V DC-pump från Biltema
  • 8-40 V–>12 V-regulator från Amazon
  • 2*3 m solcellskablar
Allt i allt ca 1.500 kr.
Halloj!
Jag är på jakt efter en pump av samma slag och den där biltemapumpen såg spännande ut, men hur har du kopplat slangen till den.
Vilka kopplingsdetaljer och slag använde du för att få ihop det?

Det är en vanlig enkel plastslang och slangklämmor. Röret på pumpen är 29 mm och jag satte på en 32 mm-slang och drog åt rejält med slangklämma.

Smartast hade säkert varit att köpa ett sånt här kit eller liknande till: https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/installationskit-till-lanspump-29-mm-2000054288 men nu ville jag ha en lite längre slang och då var 32 mm-slangen billig.

Det är inte så noga i mitt fall, pumpen ligger i sjön och inget är inomhus. Skulle det mot förmodan inte vara 100 % tätt någonstans så är det viktigaste för mig ändå att grejerna sitter ihop, inte att de inte läcker något alls.

Det är en vanlig enkel plastslang och slangklämmor. Röret på pumpen är 29 mm och jag satte på en 32 mm-slang och drog åt rejält med slangklämma.

Smartast hade säkert varit att köpa ett sånt här kit eller liknande till: [länk] men nu ville jag ha en lite längre slang och då var 32 mm-slangen billig.

Det är inte så noga i mitt fall, pumpen ligger i sjön och inget är inomhus. Skulle det mot förmodan inte vara 100 % tätt någonstans så är det viktigaste för mig ändå att grejerna sitter ihop, inte att de inte läcker något alls.
Jaja, det var så enkelt alltså, suveränt.
Blir så less när man måste köpa till en massa nipplar i tum och olika gängor, sånt som en annan inte begriper sig på 😉

Har du testat tryckhöjden på pumpen?
Vore intressant o se om den klarar dom utlovade 5m.
Jag kommer nog behöva en tryckhöjd på 3m så det borde den klara hoppas jag.

Nej, jag har nog bara en dryg meters lyfthöjd nu, men som synes är det ju rätt bra tryck även i överkant av tunnan, så att pumpen kan lyfta vatten ytterligare ett par meter betvivlar jag inte.

Då jag drog igång den en mulen dag var det dock uppenbart att den nog behöver sina 12 V och 8 A för att nå upp till det trycket. För tidvis när det var som mest mulet var trycket betydligt lägre.

Ur mitt perspektiv är det dock inte så noga om den trycker igenom två eller fem kubikmeter vatten om dagen. Så att pumpen funkar lite även vid kanske 4 A är för mig viktigare än lyfthöjden vid optimal effekt.

Nej, jag har nog bara en dryg meters lyfthöjd nu, men som synes är det ju rätt bra tryck även i överkant av tunnan, så att pumpen kan lyfta vatten ytterligare ett par meter betvivlar jag inte.

Då jag drog igång den en mulen dag var det dock uppenbart att den nog behöver sina 12 V och 8 A för att nå upp till det trycket. För tidvis när det var som mest mulet var trycket betydligt lägre.

Ur mitt perspektiv är det dock inte så noga om den trycker igenom två eller fem kubikmeter vatten om dagen. Så att pumpen funkar lite även vid kanske 4 A är för mig viktigare än lyfthöjden vid optimal effekt.
Jo jag såg på filmen att det rann över en aning 😁

Jag kommer använda min direkt mot batteri för att fylla vatten från sjön upp i en tunna som kommer stå på en ATV-kärra, no more no less.

Tack för svar!
Ser fram emot dina kommande inlägg om detta samt om dammen.
Väntar ivrigt på tegelpannor i lerduvekastaren 😂

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.