Hej alla...

Vi, Jag och min familj, är nu äntligen lyckliga ägare av en kolonilott, på vilken vi tänker bygga oss ett litet sommarhus typ "Attefall" men vi tänker bygga huset helt från grunden. Inga klara ritningar eller annat "fusk" utan vi vill bygga helt utifrån de skisser som finns i min lagom mogna skalle :D
Dock är det, som skrivet i rubriken & i min profil, så att jag är ganska novis på just husbygge och tänkte därför kolla runt här lite och hoppas på bra tips, råd & svar på mina frågor.
Planer är ganska framskridna idag, och jag tänkte försöka beskriva dem här:
Tomten är på knappt 280kvm och stugan är tänkt att bli ca 20kvm.
Enligt bygglovsansökan måste vi ha grannens tillstånd om vi vill bygga närmare tomtgränsen än 4½m (och det tänkte vi göra). Stugans mått är tänkt till 4000x5000mm Höjd i framkant 3000mm & i bakkant 2300mm. På så sätt räknar vi med att få ett tak som sluttar bakåt. Stugan tänkte jag bygga på Murblock (6st på längden och 8 jämnt fördelade på mittregeln och övriga, totalt 20st) -Räcker detta?
Bottenplattan är tänkt såhär: 8 + 8 Reglar 45x145mm x1977mm. 1 regel i mitten 45x145mm x5000mm. 1 regel 45x145mm x5000mm på varje långsida och 1 regel 45x145mm x4000mm på varje kortsida (gavel). Regelverket (Tryckimpregnerat NTR/AB) monteras med Balkskor (32st) samt långa skruvar 8x80mm. Samtliga hörn Runtom förstärks med Vinkeljärn invändigt. Vid behov används hålplattor för ihopmontering av korta reglar till längre. Låter detta vettigt eller kanske Överdrivet?
Plattan skall läggas Ovanpå Murblocken med takpapp mellan för att motverka fuktangrepp.
Marken under murblocken jämnas ut med hjälp av en minigrävare (underlaget sluttar en aning) och min fråga här lyder: Måste jag gräva djupt eller räcker det att jämna ut ytan i våg (Lerjord under gräsmattan)?
Ja, det här blir ett långt inlägg, så kanske lika bra att bryta här "for now" och fortsätta mina frågor allteftersom istället...
Bifogar lite bilder på mina ritingar & så.
Ängsbacken Hejde Kolonistuga nr.18 [a01].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ängsbacken Hejde Kolonistuga nr.18 [a02].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ängsbacken Hejde Kolonistuga nr.18 [a03].jpg
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.