Hej, jag har dragit igång badrumsrenovering i sommarstugan. Badrummet är i en tillbyggnad på sidan av en större huskropp. Jag är dock bekymrad över mängden fukt, mögel, och allmänt äckel-päckel som vi hittat när vi rivit bort tapet och matta.
Hörnet där det är som värst är där duschutrymmet är men jag tror det är fukt från utsidan eller från marken som letat sig in (se första bilden, gipset är alldeles svart). De två väggarna som möts i hörnet hade inga reglar eller luftspalt. Gipset satt direkt på nåt slags råspontliknande virke (fast ganska tjockt). Den ena väggen vetter dessutom mot norr och på utsidan är det ett invändigt hörn då tillbyggnaden inte sitter i linje med den stora huskroppen. På utsidan ser man att det är ganska mycket fuktskador. På utsidan sitter träpanel.
Det känns som att det är fri passage för fukt rakt in i konstruktionen. Misstänker att fukt letar sig upp i väggen då väggvirket vilar direkt på betongsockeln.
Funderar på att lägga in en ångbroms i väggen för att begränsa fuktvandringen och att försöka lyfta upp väggen från sockeln och peta in takpapp för att spärra där. Sen ska vi även regla ut väggen som vetter mot norr då vi ska bygga in PEX-rör för vatten.
Tänker jag rätt? Har ni några tips på hur jag ska göra?
Hörnet där det är som värst är där duschutrymmet är men jag tror det är fukt från utsidan eller från marken som letat sig in (se första bilden, gipset är alldeles svart). De två väggarna som möts i hörnet hade inga reglar eller luftspalt. Gipset satt direkt på nåt slags råspontliknande virke (fast ganska tjockt). Den ena väggen vetter dessutom mot norr och på utsidan är det ett invändigt hörn då tillbyggnaden inte sitter i linje med den stora huskroppen. På utsidan ser man att det är ganska mycket fuktskador. På utsidan sitter träpanel.
Det känns som att det är fri passage för fukt rakt in i konstruktionen. Misstänker att fukt letar sig upp i väggen då väggvirket vilar direkt på betongsockeln.
Funderar på att lägga in en ångbroms i väggen för att begränsa fuktvandringen och att försöka lyfta upp väggen från sockeln och peta in takpapp för att spärra där. Sen ska vi även regla ut väggen som vetter mot norr då vi ska bygga in PEX-rör för vatten.
Tänker jag rätt? Har ni några tips på hur jag ska göra?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vet inte vad du menar med "ångbroms" - i badrummet skall du naturligtvis bygga så det är fuktsäkert inifrån. Oom du använder matta+kakel/klinker, eller våtrumstapet osv spelar mindre roll, det beror på vad du tänkt dig, men du ska inte lägga dubbel fuktspärr.J Jakob72231 skrev:Hej, jag har dragit igång badrumsrenovering i sommarstugan. Badrummet är i en tillbyggnad på sidan av en större huskropp. Jag är dock bekymrad över mängden fukt, mögel, och allmänt äckel-päckel som vi hittat när vi rivit bort tapet och matta.
Hörnet där det är som värst är där duschutrymmet är men jag tror det är fukt från utsidan eller från marken som letat sig in (se första bilden, gipset är alldeles svart). De två väggarna som möts i hörnet hade inga reglar eller luftspalt. Gipset satt direkt på nåt slags råspontliknande virke (fast ganska tjockt). Den ena väggen vetter dessutom mot norr och på utsidan är det ett invändigt hörn då tillbyggnaden inte sitter i linje med den stora huskroppen. På utsidan ser man att det är ganska mycket fuktskador. På utsidan sitter träpanel.
Det känns som att det är fri passage för fukt rakt in i konstruktionen. Misstänker att fukt letar sig upp i väggen då väggvirket vilar direkt på betongsockeln.
Funderar på att lägga in en ångbroms i väggen för att begränsa fuktvandringen och att försöka lyfta upp väggen från sockeln och peta in takpapp för att spärra där. Sen ska vi även regla ut väggen som vetter mot norr då vi ska bygga in PEX-rör för vatten.
Tänker jag rätt? Har ni några tips på hur jag ska göra?
Utifrån ska du inte sätta någon fuktspärr ! Då stänger du ju in ev fukt från två håll.
Däremot måste du ju ta reda på var fukten kommer ifrån inann du bygger igen väggen/golvet.
Du skall förstås byta angripet virke också innan: Är det mild påväxt på något ställe så kan det räcka att tvätta och torka ur ordentligt.
Är det utifrån så måste du åtgärda det (vad det nu kan vara: vattenavrinning, panel, syllpapp osv). Är det inifrån så är du ju på gång redan, se till att du bygger badrummet på rätt sätt inifrån så inte ny fukt kommer in i väggen.
Ångbroms - en diffusionsöppen duk som stoppar eventuellt vatten men ändå låter byggnaden andas. Det kanske brukar kallas vindskyddsfolie egentligen?klaskarlsson skrev:
Vet inte vad du menar med "ångbroms" - i badrummet skall du naturligtvis bygga så det är fuktsäkert inifrån. Oom du använder matta+kakel/klinker, eller våtrumstapet osv spelar mindre roll, det beror på vad du tänkt dig, men du ska inte lägga dubbel fuktspärr.
Utifrån ska du inte sätta någon fuktspärr ! Då stänger du ju in ev fukt från två håll.
Däremot måste du ju ta reda på var fukten kommer ifrån inann du bygger igen väggen/golvet.
Du skall förstås byta angripet virke också innan: Är det mild påväxt på något ställe så kan det räcka att tvätta och torka ur ordentligt.
Är det utifrån så måste du åtgärda det (vad det nu kan vara: vattenavrinning, panel, syllpapp osv). Är det inifrån så är du ju på gång redan, se till att du bygger badrummet på rätt sätt inifrån så inte ny fukt kommer in i väggen.
Jag ska sätta riktigt tätskikt inifrån (matta och tapet). Det här var mer ett bekymmer mer ytterväggen.
Jag är medveten om problematik med två fuktspärrar så det var därför jag funderade på en diffusionsöppen duk.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mjo.J Jakob72231 skrev:Ångbroms - en diffusionsöppen duk som stoppar eventuellt vatten men ändå låter byggnaden andas. Det kanske brukar kallas vindskyddsfolie egentligen?
Jag ska sätta riktigt tätskikt inifrån (matta och tapet). Det här var mer ett bekymmer mer ytterväggen.
Jag är medveten om problematik med två fuktspärrar så det var därför jag funderade på en diffusionsöppen duk.
Men på utsidan ska du ha just vindpapp eller vindduk.
Det finns också "ångbroms" - som man använder istället för ångspärr i vissa konstruktioner på insidan, men det skall INTE vara på utsidan.
Och vindpappen hindrar egentligen inte fukt från att komma in i ngn större utsträckging, utan just vind och blåst. Panelen skall hålal regn borta, och får du ändå in fukt så är det något annat problem du måste åtgärda som tex hur väggen ansluter mot grunden, dränering, vattenavrinning eller tom att det läcker in från tacket (vatten tendera att leta sig ned och i sidled i en del fall så det kan vara en bit ifrån om det läcker)
Klicka här för att svara

