Hej,

Sen jag bytte ut min Somfy RTS mottagare (den gamla var död) så går markisen åt fel håll. Dvs när man trycker att den ska gå ut så går den in och tvärtom. Det gör i sin tur att vindsensorn skickar ut markisen vid stark vind... Inte helt bra.

När jag googlar lite så verkar man kunna ändra rotationsriktning genom att trycka upp och ner samtidigt samt någon kombination av att hålla in MY-knappen. Inget av detta reagerar markisen på.

Har även testat att återställa mottagaren (2-8-2) men den är fortfarande "felvänd" efter återställning.

Mottagaren är en Somfy RTS receiver slm och fjärrkontrollen är en Somfy Telis 1 mod/var.

Purre
Du får nog länka till vad det är för produkter du har så det går att hitta något kopplingsschema. Söker man på Somfy RTS får man upp en hel del olika och svårt att hjälpa då. Men kanske är felkopplat?

En konstig sak till...

Sen jag installerade vindsensorn så går markisen ut automatiskt typ 20 min efter att man tagit in den. Detta trots att jag tagit bort vindsensorn, tagit ut batterierna ur den samt återställt mottagaren (vilket ska radera alla kopplade sensorer).

Blir GALEN på det här jävla systemet...

Löste det nu genom att öppna mottageren och byta plats på kablarna för upp/ner. Oklart om det är rätt åtgärd men det verkar fungera i alla fall...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.