Tjo! På vår ytterdörr så ser man ett ganska tydligt ljusinsläpp på nedre halvan av dörren.
Dörren tar inte i karmen någonstans, och är inte svår att öppna eller stänga.
Funderar mest på om det är värt att försöka åtgärda pga kyla, och om man isåfall ska försöka rikta upp dörren, eller bara försöka sätta en något grövre list på nedre halvan?

• 1D0F9406-2C93-47D8-878C-CE3B05C5D00B_1_102_o.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 031E09A7-61E6-499F-A5FF-A85BD5134CA5_1_102_o.jpeg
    Skapa konto
D Dallastower skrev:
Tjo! På vår ytterdörr så ser man ett ganska tydligt ljusinsläpp på nedre halvan av dörren.
Funderar mest på om det är värt att försöka åtgärda pga kyla, och om man isåfall ska försöka rikta upp dörren, eller bara försöka sätta en något grövre list på nedre halvan?
Det räcker inte med att justera dörr eller karm ?

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
You tell me 😅 Hur ska jag justera isåfall så att dörren faller in mot glipan så att säga?

Düsseldorff
Ja, det är klart att det är värt att fixa. Tänk samma glipa i ett fönster, satan vad värme som går åt pipan på vintern.

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Frerider
D Dallastower skrev:
Kan du ta en bild utifrån så vi ser dörrbladets anslutning mot karmen på låssidan?

Har det alltid varit glipa eller har dörren slagit sig? Lättaste lösningen är att släppa på skruvarna i karmen på handtagssidan och trycka den utåt tills dörren sluter tätt hela vägen. Är den fogad eller kilad kan den dock sitta ganska hårt och det är lätt att skruvarna hoppar tillbaks i samma hål om justeringen är för liten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Kan du ta en bild utifrån så vi ser dörrbladets anslutning mot karmen på låssidan?
Såhär ser det ut på utsidan

• IMG_8743.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8744.jpeg
    Skapa konto
L Liljeros skrev:
Har det alltid varit glipa eller har dörren slagit sig? Lättaste lösningen är att släppa på skruvarna i karmen på handtagssidan och trycka den utåt tills dörren sluter tätt hela vägen. Är den fogad eller kilad kan den dock sitta ganska hårt och det är lätt att skruvarna hoppar tillbaks i samma hål om justeringen är för liten.
Jag skulle säga att det alltid har varit så. Från början var det även lite svårt att stänga dörren, men justerade gångjärnen uppåt vilket löste det problemet. Men glipan fanns där redan innan.

Frerider
D Dallastower skrev:
Såhär ser det ut på utsidan
Ligger dörrbladet jäms med karmen i det nedre hörnet? IMG_2238.jpeg
Skapa konto

Har du något långpass eller en rätskiva så du kan lägga på dörrbladet för att se om den buktar?

Redigerat:
D Dallastower skrev:
Jag skulle säga att det alltid har varit så. Från början var det även lite svårt att stänga dörren, men justerade gångjärnen uppåt vilket löste det problemet. Men glipan fanns där redan innan.
Då skulle jag säga att karmen troligtvis bara är slarvigt monterad, antingen är gångjärnssidan eller anslagssidan ur lod. Om inte dörren vandrar skulle jag bara justera utifrån min beskrivning ovan på anslagssidan. Eventuellt behöver du investera i en karmnyckel om du inte har det. Sitter den med hylsor slipper du. Släpp alla skruv utom översta släpp lite på foder på utsidan och tryck karmen utåt nertill tills den blir tät när du stänger dörren så har du löst problemet sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.