Hej!

Vill ha solpaneler (och batteri) men har papp-tak.

Går det att göra paneler utan att byta tak? Undviker gärna en dubbel-investering just nu.

Har någon tips på 1 om det är värt att göra med papp tak och 2 en bra och snabb installatör i sthlm området? Jag har sett att mycket av recensionerna på solcells-företag handlar om att de tar evigheter att göra klart arbetet men vet inte om det bara är att de negativa rösterna syns och hörs mest.

Tack!

S
Hur gammalt är taket? Det är dumt att inte fixa till taket innan solcellerna eftersom de kommer sitta där i 30 år eller så.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Du behöver ändå ha en pappläggare ,fästena skruvas i taket och behöver tätas ordentligt..

S
Såg att de installerar solpaneler med några nya slags fästen som de bara kläggar någon gucka under fästet.
Om det är bra vet jag inte men då behövs ingen pappläggare.

T
Om det är ett platt tak så kan man lägga tynger på ställningen istället för att skruva fast.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hör av dig till https://sollux.se/ som installerade mina paneler ärven om det va på enkupigt så kan de säkert ge offert och berätta vad som fungerar på papptak.

K
Hur gammal är takbeläggningen? Det är stor risk att man skadar ett äldre papptak under installationen har jag förstått. Utöver att man riskerar att få lägga om taket före panelerna uppnått sin livslängd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.