Håller på att kolla på ett hus för ev köp.
Huset har ett ute-spa och huset har luftvatten värmepump. Det sitter ett fåtal solpaneler på taket och min fråga är om någon kan se i elcentralen ifall någon del är dedikerad för solpanelerna.

Det är ett dödsbo så tyvärr finns det ingen som har koll.

• Elcentral med gamla porslinssäkringar, modern elmätare och automatsäkringar monterade på en grön vägg med träpanel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med svarta och blå kablar ovanpå en grön vägg.
    Skapa konto
  • Bild av en elcentral med flera säkringar och mätare. Vägg av träpanel omger centralen.
    Skapa konto
  • Luftvatten värmepump, modell VVM 300, med manometer, i ett förrådsutrymme. Hylla med verktyg syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Music Man Music Man skrev:
Huset har ett ute-spa och huset har luftvatten värmepump. Det sitter ett fåtal solpaneler på taket och min fråga är om någon kan se i elcentralen ifall någon del är dedikerad för solpanelerna.

• Bara för att man kan se ena änden av en kabel eller elledning betyder det inte att man vet var de andra änden finns. Man kan aldrig vara säker utan att mäta upp. Tyvärr är det verkligheten.Naturligtvis kan man gissa men gissningar brukar oftast vara fel.

• Med det sagt, så är det ägaren som är ansvarig för att elanläggningen är i ordning och enligt alla regler. Denna behöver definitivt ses över. Det tycker jag man skall kräva av säljaren att ordna. Då skall det oxo framgå av dokumentation/märkning om och i så fall vad som har med solpanelerna att göra.

Solceller ska vara tydligt märkta. Men finns det någon växelriktare?

Kan det vara så att ”solpanelerna” är vatten solfångare?

K
Det ska vara skyltat vid mätaren om det är solceller. Det är ingen växelriktare på bilderna. Kan vara mikroinverters på taket, med AC ner. Då har man ingen växelriktare där nere. Men ska vara uppmärkt oavsett. Men av den övriga elen att dömma så kan det ju vara hemma-mek? Elen behöver verkligen ses över

Du har helt rätt .
Jag kommer inte att kräva detta från dödsboet utan jag kommer att ta med mig någon av mina elektriker vänner som får göra en omfattande kontroll och göra om och göra rätt.

Kan det vara den här möjligtvis?
Den svarta där det står St ERIKS

• En elektrisk installation med säkringar, kablar och utrustning från Tufvassons och S:t Eriks, placerad mot en grön vägg.
    Skapa konto
Du har helt rätt .
Jag kommer inte att kräva detta från dödsboet
Det behöver man såklart inte göra, men eftersom det är ägarens ansvar har man all rätt att göra det.

Det är omöjligt att från bilderna bedöma vad kostnaden för att fixa till elen i hela huset kan kosta. Oavsett vad man betalar i arbetskostnad är materialet inte gratis.
utan jag kommer att ta med mig någon av mina elektriker vänner som får göra en omfattande kontroll och göra om och göra rätt.
Har man den möjligheten förstår jag bättre.
Det sitter ett fåtal solpaneler på taket och min fråga är om någon kan se i elcentralen ifall någon del är dedikerad för solpanelerna.
Vad säger dina elektriker vänner om saken? Smidigast brukar vara att fråga den som skall göra jobbet.

K
Kan det vara den här möjligtvis?
Den svarta där det står St ERIKS
Nej, ser ut att vara en transformator som gör om 230v till 12v. Så till några spottar eller liknande

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Han har bara sett bilder och dömt ut anläggningen .
Han jobbar ju även som lärare deltid och utbildar elektriker. Han sa att det är bara att sanera elen och göra om.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.