2 270 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Solpanel
Hej
Jag tänker lägga solpanel hemma hos oss.
Det jag undrar är
1. kan man bara köpa panelen själv och anlita installatörer som monterar det? Har någon gjort det på det sättet eller måste man köpa allt från en och samma säljare?
Känner ni till någon/några duktiga installatörer i södra Stockholm?
Mvh
Jag tänker lägga solpanel hemma hos oss.
Det jag undrar är
1. kan man bara köpa panelen själv och anlita installatörer som monterar det? Har någon gjort det på det sättet eller måste man köpa allt från en och samma säljare?
Känner ni till någon/några duktiga installatörer i södra Stockholm?
Mvh
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag har kikat länge på olika lösningar, även om det är ett tag innan vi kan komma till skott (pga övriga projekt)...J John Lee skrev:
Du kan försöka driva det själv och köpa in grejer och tom göra visst takmontage själv (utom av paneler + eldelar). Men sen gäller det att du hittar någon elektriker/montör som vill åta sig resten, och det kan vara väldigt svårt.
Särskilt i dagens marknad när leveranstiden är såpass lång och leverantörerna har mer att göra än dom hinner med. Då kan dom välja och vraka kunder lite...
Dessutom får du ju solcellsbidrag om du gör allt via samma firma. Är lite oklart hur du kan dra av det annars, utom vanligt ROT...
Tack så mycket för ditt svarklaskarlsson skrev:
Jag har kikat länge på olika lösningar, även om det är ett tag innan vi kan komma till skott (pga övriga projekt)...
Du kan försöka driva det själv och köpa in grejer och tom göra visst takmontage själv (utom av paneler + eldelar). Men sen gäller det att du hittar någon elektriker/montör som vill åta sig resten, och det kan vara väldigt svårt.
Särskilt i dagens marknad när leveranstiden är såpass lång och leverantörerna har mer att göra än dom hinner med. Då kan dom välja och vraka kunder lite...
Dessutom får du ju solcellsbidrag om du gör allt via samma firma. Är lite oklart hur du kan dra av det annars, utom vanligt ROT...
Det stämmer verkligen det du säger det är riktigt svårt att få någon som ska montera och göra "bara jobbet"
Det är lika bra bra att vänta kanske och se va som ska hända med el priser framåt det kommer för hoppningsvis ändras till det bättre. Det billigaste offert jag har fått hitintills är 250.000kr
Det alltså inte värt det tycker jag.
Klicka här för att svara