3 043 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Solcellspengarna är redan slut
Man kan antingen mäta all el som produceras (dvs även den som konsumeras lokalet) eller endast den som passerar ut mot elnätet. Det är endast det senare fallet som är värt att hantera för mindre villainstallationer. Annars behöver man en egen mid-godkänd elmätare samt ett avtal med en rapportör för detta. Ingen kommer nog få ekonomi i en sådan lösning.
Merbanan: En sådan mätarlösning skulle inte vara särskilt dyr. Nuvarande lösning beror snarare på hur man vill debitera.
Finns redan, 3000kr + installationskostnad. Tror inte man når break-even på 15år. Speciellt om man jämför med att elnätsbolaget sköter det utan extrakostnad. För villor brukar det vara i medel 50% egenförbrukning. Så man kan enkelt räkna fram om det skulle kunna vara lönsamt. Jag skulle alla dagar i veckan välja att skippa egen mätare pga att det skulle öka komplexiteten i systemet.
Skulle pengarna gå upp i rök då menar du?
Även mat har högre moms än noll.
I mitt fall är det är lånade pengar som skulle användas. Utan bidrag skulle nog inte investeringen göras. Dock så är en stor del av vinsten med solceller minskad skatt. Att tro att solceller nu skulle vara en fantastisk lösning för elförsörjning är nog lite naivt att tro. Utan en kompletterande energilagringskomponent kan den mest liknas som skatteplanering. Om/när energilagring blir ekonomiskt så kommer solenergi bli en mer kapabel komponent för elförsörningen.
Och de pengar som du sedan betalar av lånet med hade du troligen använt till att köpa något annat med, varor som du betalar moms på.M merbanan skrev:I mitt fall är det är lånade pengar som skulle användas. Utan bidrag skulle nog inte investeringen göras. Dock så är en stor del av vinsten med solceller minskad skatt. Att tro att solceller nu skulle vara en fantastisk lösning för elförsörjning är nog lite naivt att tro. Utan en kompletterande energilagringskomponent kan den mest liknas som skatteplanering. Om/när energilagring blir ekonomiskt så kommer solenergi bli en mer kapabel komponent för elförsörningen.
Att reda ut var skatt och moms eventuellt skulle ha hamnat är komplext. Men det förändrar inte faktum att man nu får bidrag för att minska sina beskattningsbara utgifter. I mitt fall skulle dessa helt täcka investeringskostnaden efter ca 10 år. Så de pengar som betalar lånet är de som el och skattekostnaden minskar med.pacman42 skrev:
Utan bidrag skulle denna investering eventuellt inte genomföras. Då skulle pengarna fortsatt köpa el med de skatter som nu gäller.
Nu när jag tittar efter så var det 10 år med 30% bidrag och jag hade räknat på det själv. Men då hade jag ej räknat med själva försäljningen av el och det var på en mindre anläggning än den som beställdes. Leverantören har inte fått räkna på det då de skulle ha på tok för bra betalt för en utredning. Förstudiepengarna lades istället på själva anläggningen.
Klicka här för att svara