402 läst ·
4 svar
402 läst
4 svar
Olja in redan hårdvaxoljad bordsskiva med vitpigmenterad hårdvaxolja?
Renoverade ett gammalt slagbord. Slipade bordsskivan så nytt trä kom fram. Blev en fin vitare trären yta. När jag sedan använde Osmo hårdvaxolja fick den tyvärr den typiska furugula nyansen.
Har nu haft det så ett år. Funderar nu på att köpa vitpigmenterad oljevax eller hårdvaxolja för att lägga på ett lager. Önskar den där nyslipade vitare känslan, men vill naturligtvis skydda mot fläckar från diverse mat och dryck etc.
Funkar detta? Eller kommer hårdvaxet kanske förhindra att den nya vitpigmenterade oljan tränger in och dessutom kanske färgar skivan ojämnt, flammigt eller inte alls? Vad kan man göra i så fall? Svårt att få bort all befintlig hårdvaxolja.
Har nu haft det så ett år. Funderar nu på att köpa vitpigmenterad oljevax eller hårdvaxolja för att lägga på ett lager. Önskar den där nyslipade vitare känslan, men vill naturligtvis skydda mot fläckar från diverse mat och dryck etc.
Funkar detta? Eller kommer hårdvaxet kanske förhindra att den nya vitpigmenterade oljan tränger in och dessutom kanske färgar skivan ojämnt, flammigt eller inte alls? Vad kan man göra i så fall? Svårt att få bort all befintlig hårdvaxolja.
Har nu försökt tolka alla trådar på olika sidor. Det verkar som man måste slipa bort vaxet och den härdade oljan till trärent. Och sedan verkar det bästa vara att börja med ett tunt lager vitpigmenterad hårdvaxolja. Är nyansen bra kan jag lägga på en neutral hårdvaxolja som extra skydd.
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västergötland
· 140 inlägg
Jag gav mig på en ekskiva med ungefär samma tanke. Efter ett par mer eller mindre lyckade försök så landade jag i att lägga två lager med utblandad vitpigmenterad lösningsmedelsbaserad hårdvax olja, fabrikat Liberon. (det var Liberon och Herdins som fanns på det lokala byggvaruhuset). Jag blandade den vitpigmenterade oljan 1:1 med ofärgad vaxolja, för att två lager pigmenterat annars gav för mycket vitt. Efter dessa två lager med pigment, lade jag ytterligare ett lager ofärgad vaxolja.
Erfarnehter:
Slipningen var inte enkel. Det är svårt att se om det ligger lite vaxolja kvar eller om man är igenom till trärent. Jag sprayade vatten på den slipade ytan. Om det fanns vaxolja kvar så pärlade sig vattnet rätt tydligt. Ingen olja kvar => vattnet sögs upp av träet. Möjligt att bättre arbetsbelysninghade löst det.
Ett lager vitpigmenterad olja gav just en viss flammighet när den ofärgade oljan las på, så det blev att slipa igen och lägga två lager.
MINST ett dygns torkning mellan varje lager krävs, för i alla fall detta fabrikat. Det står 8 timmar på burken, men då löser man upp underliggande lager => flammigt är bara förnamnet....O så börja om...
Vänta inte för länge med att torka bort överskott av olja. Det tog inte så många minuter innan det började bli kladdigt och då är det bara att vänta o börja om.
Några drag med en slipduk/slippad mellan varje lager är lämpligt. Jag använde Mirka Mirlon VF. Tror den motsvarar 340 i korn. Efter sista lagret några försiktiga drag med ännu finare UF (korn 1200-1300) gjorde ytan slät o riktigt fin.
Erfarnehter:
Slipningen var inte enkel. Det är svårt att se om det ligger lite vaxolja kvar eller om man är igenom till trärent. Jag sprayade vatten på den slipade ytan. Om det fanns vaxolja kvar så pärlade sig vattnet rätt tydligt. Ingen olja kvar => vattnet sögs upp av träet. Möjligt att bättre arbetsbelysninghade löst det.
Ett lager vitpigmenterad olja gav just en viss flammighet när den ofärgade oljan las på, så det blev att slipa igen och lägga två lager.
MINST ett dygns torkning mellan varje lager krävs, för i alla fall detta fabrikat. Det står 8 timmar på burken, men då löser man upp underliggande lager => flammigt är bara förnamnet....O så börja om...
Vänta inte för länge med att torka bort överskott av olja. Det tog inte så många minuter innan det började bli kladdigt och då är det bara att vänta o börja om.
Några drag med en slipduk/slippad mellan varje lager är lämpligt. Jag använde Mirka Mirlon VF. Tror den motsvarar 340 i korn. Efter sista lagret några försiktiga drag med ännu finare UF (korn 1200-1300) gjorde ytan slät o riktigt fin.
Tack. Ja det verkar som att jag blir tvungen att slipa ner allt. Hade fundering på vitpigmenterad redan från början, men den nyslipade ytan såg så neutralt vitt ut, så trodde inte den skulle gulna så mycket som den gjorde med enbart neutral hårdvaxolja.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden