Priser i olika länder/regioner på alibaba.com . Vad svenska ÅF tar bevisar endast för mig att djungelns lag råder i en sjuk eller åtminstone inte mogen marknad) med allt från extrema högprisföretag (t ex några av elbolagen) till små företag som i princip bara förmedlar ditt inköp "a la alibaba.com" för varierande ersättningar.

Priserna på solceller/paneler är dock knappast något långsiktigt problem. Det finns en uppsjö av leverantörer om man vill ta risken direktimportera. Jag har gjort sådant och tjänat rejält på att eliminera mellanhänder. Jag skissar nu på en ny 12 kWs anläggning,som pga EUs strafftullar kanske uppskjuts till 2016.

För mig är priserna på 3-fas invertrar svårare förstå. De kommer rimligen att sjunka snabbt, när kineserna får fart på även denna tillverkning (dvs till en nivå som överensstämmer med Kinas enorma solpanelstillverkning). Ännu ett motiv för mig att avvakta med installation.

Så det verkar för min del inte vara läge att satsa på solpaneler under år 2014, om inte nya fakta gör att bilden klarnar och rådande djungel blir begriplig för mig. Min jakt på sådana fakta gör att jag (som nybörjare i solpanelsbranschen) nu följer detta forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.