Tänkte sätta upp en solcellsanläggning i en off-grid stuga. Främst för att köra ett kylskåp, ladda mobil/verktyg och några lampor.

Gjorde en ritning hur det är tänkt att se ut så får ni gärna kolla om det finns några felaktigheter eller förbättringar ni kan tipsa om. T.ex. behövs brytare eller kan man använda smältpropparna? Hur ska DC sidan jordas? Har för mig invertern har separerad jord mellan DC och AC.

Det jag har är en solcell, Victron solar charger 100/30, Victron inverter 12/1200 med 50mm2 kablage och 250A säkring. Tänkte använda vanliga smältproppar som är utmärkta 16A och 25A på ritningen. Sen finns allt på AC-sidan förutom kylskåpet.

Behöver köpa ett batteri och tänkte köra på ett Lifepo4 Eco-worthy 280Ah batteri.

Tanken är att kunna vara där några dagar/vecka i stöten varmare årstid och kör bara kylskåpet under den tiden, stänger av när man åker hem.

• Solcellsanläggning kopplad till en MPPT-laddningsregulator, batteri, växelriktare, strömuttagsmodul och lampor samt ett kylskåp med specificerade ampere och kabelarea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Och med den planeringen vad kostar grejerna då?

Den andra varianten kolla på grejer för camping husvagn husbil..

och kör allt i 12 volt med vanligt batteri fritid marin och köp några flera istället. eftersom det ska stå still så spelar ju inte vikten nån roll..

Köper man annars gasolgrejer så kan man ju med några gasoltuber förlänga sesongen betydligt och även klara ett par regniga veckor på senhösten utan problem

Man tappar ju en hel del ström i omvandlaren till 240 volt och enda fördelen är billigare kylskåp.. annars kan man ju hålla sig till 12 volt grejer och det andra utom 12 volt kompressorkyl blir billigare..

Att kyla saker i marken är kanske ofta en bättre lösning och bara ha ström till belysning och köra 12 volt led överallt

P polaris78 skrev:
Och med den planeringen vad kostar grejerna då?

Den andra varianten kolla på grejer för camping husvagn husbil..

och kör allt i 12 volt med vanligt batteri fritid marin och köp några flera istället. eftersom det ska stå still så spelar ju inte vikten nån roll..

Köper man annars gasolgrejer så kan man ju med några gasoltuber förlänga sesongen betydligt och även klara ett par regniga veckor på senhösten utan problem

Man tappar ju en hel del ström i omvandlaren till 240 volt och enda fördelen är billigare kylskåp.. annars kan man ju hålla sig till 12 volt grejer och det andra utom 12 volt kompressorkyl blir billigare..

Att kyla saker i marken är kanske ofta en bättre lösning och bara ha ström till belysning och köra 12 volt led överallt
Det som är kvar att köpa är kylskåp, batteri och kablage mellan solcell-laddare-batteri. Kylskåp går att hitta för runt 500kr, batteriet är cirkus 4500kr och kablaget har jag inte kollat exakt men blir väl några hundra till.
Jag har inte direkt några batterier liggande och biltema verkar ta runt 1500kr för ett 100Ah batteri så kommer nog inte undan billigare på det om jag ska få samma kapacitet.

Tanken först var att köra det på 12V och kylen genom invertern men vet inte om det blir krångligare om man vill ha eluttagen också sen behöver jag väl köpa mer grejer då, grövre kablage än på AC?

Håller med Polaris78, köp tex två begagnade UPS-batterier, ca 1500/st för 160 Ah så får du mer kräm till lägre peng.

Har 2 till övers om du finns i närheten av Norrköping.

tttomten tttomten skrev:
Håller med Polaris78, köp tex två begagnade UPS-batterier, ca 1500/st för 160 Ah så får du mer kräm till lägre peng.

Har 2 till övers om du finns i närheten av Norrköping.
Ja jag får se över vilken batterilösning som blir bäst och billigast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.