Ska ta ett beslut kring solcellsanläggning med batteri och hade varit tacksam för lite råd innan vi bestämmer oss.
Vi bor i villa i Kalmar län och planen är att installera 12 paneler i sydvästläge och 9 paneler i sydöstläge. Systemet vi tittar på består av Huawei Sun2000 MAP0 10 kW växelriktare, Huawei Luna 2000 S1 batteri på 21 kWh samt EMMA AI-styrning.
Anläggningen är på totalt 9,34 kWp.
Vår årsförbrukning ligger på cirka 15 500 kWh, varav ungefär 250–300 kWh per månad går till elbilsladdning.
Ni som är duktiga på att räkna på detta – hur många kWh per år tror ni att vi realistiskt kan använda själva/spara med en anläggning på 9,34 kWp och ett 21 kWh batteri?
Tar gärna emot tankar och erfarenheter från liknande installationer.
Vi bor i villa i Kalmar län och planen är att installera 12 paneler i sydvästläge och 9 paneler i sydöstläge. Systemet vi tittar på består av Huawei Sun2000 MAP0 10 kW växelriktare, Huawei Luna 2000 S1 batteri på 21 kWh samt EMMA AI-styrning.
Anläggningen är på totalt 9,34 kWp.
Vår årsförbrukning ligger på cirka 15 500 kWh, varav ungefär 250–300 kWh per månad går till elbilsladdning.
Ni som är duktiga på att räkna på detta – hur många kWh per år tror ni att vi realistiskt kan använda själva/spara med en anläggning på 9,34 kWp och ett 21 kWh batteri?
Tar gärna emot tankar och erfarenheter från liknande installationer.
Ca 0 kWh i produktion under december och januari, i bästa fall en tredjedel egen förbrukning av vad du kan producera såhär i juni
Har eller planerar ni pool som ni kan dumpa överskottet i sommartid?
Har eller planerar ni pool som ni kan dumpa överskottet i sommartid?
Ingen plan för pool. Förstår att det blir typ 0 kWh de månader men batteriet börde göra nåt nytja genom att köpa från nätet de billiga timmar o förbruka de dyra timmar. Mer intresserad vad jag kan spara med denna anläggningen som jag beskrevF fribygg skrev:
Du har en poäng men det kostar inget att ladda upp det med solel o den mörka årstiden kan det vara ganska drastisk svängningar i spotpris. Kan skilja typ 4 till 5 kr. Verkar även vara så det här årstid också konstig nog.F fribygg skrev:
Jag installerade (förvisso på marken, inte taket, för att kunna sopa av panelerna på vintern) 16 kW solceller (dimensionerat efter husets förbrukning om ca 16 kWh/år) och egenförbrukningen på årsbasis låg först på ca 30%. Efter att ha installerat batteri om 16 kW har egenförbrukningen ökat till 50%. Batteriet införskaffades för att råda bot på hotet om effektavgifter (som i vårt fall som har E.ON, åtminstone för tillfället, inte blev av), men jag har fått träna på att skruva på peak shaving om det i framtiden blir av.Csm84 skrev:
Ska ta ett beslut kring solcellsanläggning med batteri och hade varit tacksam för lite råd innan vi bestämmer oss.
Vi bor i villa i Kalmar län och planen är att installera 12 paneler i sydvästläge och 9 paneler i sydöstläge. Systemet vi tittar på består av Huawei Sun2000 MAP0 10 kW växelriktare, Huawei Luna 2000 S1 batteri på 21 kWh samt EMMA AI-styrning.
Anläggningen är på totalt 9,34 kWp.
Vår årsförbrukning ligger på cirka 15 500 kWh, varav ungefär 250–300 kWh per månad går till elbilsladdning.
Ni som är duktiga på att räkna på detta – hur många kWh per år tror ni att vi realistiskt kan använda själva/spara med en anläggning på 9,34 kWp och ett 21 kWh batteri?
Tar gärna emot tankar och erfarenheter från liknande installationer.
Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag skaffat den större modellen av det utbyggbara batteriet (kan idag bara utöka till det dubbla, dvs 32kW). En tumregel är husets årsförbrukning delat med 365. I mitt fall skulle 42 kW batteri vara optimalt. Tittar just nu på hur jag kan köpa en Nissan Leaf som har stöd för V2H med 40 kW batteri att använda som mobilt batterilager.
När minuspriserna understiger nätnyttan stänger jag av exporten för att slippa betala för att bli av med överskottet, dvs runt -12 öre/kWh. Hittils i år (med de elpriser som råder) har min anläggning sparat ca 65 kr/dag.
Har precis skaffat laddhybrid som körs ca 8 mil om dagen (2 mil fram och tillbaka till sonens skola, två gånger om dagen). Med en elräckvidd på 55km så hinner den med råge ladda fullt tills det är dags att hämta och när vi är hemma igen så stoppar jag den i väggen så är den laddad till morgonen. Laddar enbart på 10A eftersom bilen bara står där ändå. Har inte sett vad effekterna av detta är ännu då den precis är införskaffad), men förmodar att egenförbrukningen kommer öka till ca 60-65%.
Min RoI för hela anläggningen ligger med nuvarande priser på 110 månader (med 50% egenförbrukning). Gissar att detta kommer sjunka rejält när jag stoppar in laddhybridens besparingar i kalkylen eftersom den ersatte min trogna Outback. Räknar att med nuvarande bränslepriser spara 25.000 kr/år i soppa.
Min uppfattning är att ni kommer spara på mängden el ni behöver köpa. Är ni drabbade av effektavgifter så kommer peak shaving kunna skapa stora besparingar. Minns inte hur utbyggbart LUNA är (jag har bytt ut min Huawei 17kW (som inte var en hybrid) till en Solax X3 Ultra och fixade samtidigt ö-drift).
Eftersom ni redan har elbil, se till att ni har möjlighet att bygga till V2X-funktionalitet så att ni, beroende på hur era resmönster ser ut, använda bilens batterikapactiet för att lagra överskottet och använda när det passar). Då slipper ni bygga ut de dyra husbatterierna och borde klara er gott på 21 kW.
Min RoI-uppföljning utan laddhybriden inräknad. Att mina inköpskostnader ser ut som de gör beror på att jag inte varit berättigat till de gröna avdragen (som vissa envisas med att kalla bidrag) pga jag inte behövt ta ut lön i mitt företaget utan enbart prel-skattat.
| Inköp 21/24 | RoI 22 | RoI 23 | RoI 24 | RoI 25 | RoI 26 | Rest 25 | Years | Months | Per day | |
| Solceller | 204 000 kr | 182 291 kr | 165 194 kr | 146 141 kr | 123 027 kr | 112 363 kr | 45 % | 2,23 | 27 | -66 kr |
| Batterier | 0 kr | 0 kr | 0 kr | 164 457 kr | 145 404 kr | 122 290 kr | 26 % | 3,90 | 47 | |
| RoI | 0 kr | -21 709 kr | -17 097 kr | -19 053 kr | -23 114 kr | -10 665 kr | -91 637 kr | |||
| Summa | 204 000 kr | 182 291 kr | 165 194 kr | 310 598 kr | 287 484 kr | 276 820 kr | 11 % | 9,20 | 110 | -24 117 kr |
2025
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2026
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
https://www.solenerginyheter.se/20260609/4374/19-000-oanvanda-solcellspaneler-saljs-pa-auktion
19220 sprillans nya solpaneler med stativ auktioneras ut. Utmärkt tillfälle för den som har lite markyta att ha lite paneler på för att gå off grid eller något annat.
19220 sprillans nya solpaneler med stativ auktioneras ut. Utmärkt tillfälle för den som har lite markyta att ha lite paneler på för att gå off grid eller något annat.
Klicka här för att svara