Hej! Jag funderar på att köpa en fabriksny, aldrig monterad, solcellsanläggning på auktion.
Såvitt jag kan avgöra välkända fabrikat, inget skräp.
Någon som vet hur en installatör ställer sig till att montera en anläggning hen inte sålt själv?
Man kan också ställa frågan så här: Att köpa komponenter så här -
är det bara vettigt om man kan göra hela installationen själv?

Mvh
Lars W

Jag gjorde det, men monterade allt själv och hade bara en elektriker att koppla in till växelriktare/elnät. Att sätta upp panelerna på taket behöver man bara behöva vara snickare/normalhändig för.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag gjorde det, men monterade allt själv och hade bara en elektriker att koppla in till växelriktare/elnät. Att sätta upp panelerna på taket behöver man bara behöva vara snickare/normalhändig för.
OK, tack. Följdfråga: Ungefär vad kostar en ny anläggning? Storlek ca 15kW, växelriktare men inga batterier?

Jag satte upp min för 12 år sedan, priserna har gått ner sedan dess. Du får fråga någon som säljer.

I InsidersUnited skrev:
Vill du berätta mer? Köpte du paneler nya/gamla? Vad kostade allt totalt?

Mina paneler för 12 år sedan på 250w/panel kostade då i handeln 1700 kr/st. Jag köpte dom för 900 kr/styck. Idag kostar en 450w panel under 500 kr. Så det är ingen mening med att jämföra mina kostnader med vad du kommer betala. 👍

I InsidersUnited skrev:
Mina paneler för 12 år sedan på 250w/panel kostade då i handeln 1700 kr/st. Jag köpte dom för 900 kr/styck. Idag kostar en 450w panel under 500 kr. Så det är ingen mening med att jämföra mina kostnader med vad du kommer betala. 👍
Hade du svårt att hitta elektriker som ville koppla in dem? Går i samma tankar själv att köpa paneler och sätta upp själv.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.