Byggahus.se

Solcellers påverkan på totalförsvaret utreds

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 416 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. S
    Medlem · 1 306 inlägg
    Vilket totalförsvar? Något som man redan sålt ut och kört i botten kan knappast påverkas till det sämre

3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 898 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Går det att störa ut med en solcellsanläggning så är det ju inte mycket att ha...

4. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Viktigt att tänka på är att det är endast anläggningar med optimerare på varje panel, som varit problem med. (Solar edge)
    Har man anläggning med strängväxelriktare är det inte ett problem.

Redigerat 6 aug 2020 21:20
  5. R
    Medlem · 1 465 inlägg

RoAd

Medlem
    Nu har väl inte försvaret gått ut med exakt vad problemet består i så jag tycker det är svårt att göra några uttalande likt ditt.

Det kan exempelvis handla om signalspaning vilket förstås är väldigt lätt att störa om man befinner sig nära den som spanar.

6. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Inlägget var tänkt sarkastisk, men det kanske inte framgick. ;)
    Jag förstår att det inte stör allt men det är ändå lite komiskt.
    Är ju samma med vindkraft.
    Med grundproblemet är att en tillverkare Solar Edge har produkter som inte uppfyller EMC kraven, och det är detta som ESV utreder nu.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 1 465 inlägg

RoAd

Medlem
    Nej, det missade jag :)

Sakarsm kan vara svårt över textmedia och jag har hört det du skrev från andra som på riktigt varit upprörda över "hur dåligt vårt försvar är om det går att slå ut med solceller".

Jag lägger alltid till en smiley om jag är det minsta orolig över att inte alla förstår att jag skojar.

Och i detta fallet (också) är det som sagt tillverkarna man ska vara upprörd över om de inte håller sig under godkända värden.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.