Har precis köpt hus där takomläggning kommer behöva ske inom något år (gamla betongpannor som behöver bytas ut samt delar av råsponten under). Jag kommer göra mycket av jobbet själv (takbytet, ej solcellerna) för att spara pengar.
Det är ett ganska stort tak med mycket vinklar (se bilder), så jag kommer troligen göra omläggningen i sektioner av tidsskäl.
framsida.JPG Tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på att skaffa solceller i samband med detta.
Mina funderingar:
  1. Är det rimligt/värt att sätta solceller på detta tak öht? Söderläge är uppåt i ovanstående flygfoto.
  2. Solceller i norrläge känns onödigt, men kan man ha i väst/öst? (inte så mycket bra yta åt söder här)
  3. Vilken solcellsteknik är aktuell att satsa på just nu?
    3b. Finns vettiga solceller som helt kan ersätta takpannor idag? Om så, är det värt det?
  4. Huset är byggt -77 och kabelstammar är troligen original (utan JFB). Borde man uppdatera elen i huset innan solcellsinstallation?
  5. Skulle vilja ha batterilagring, kan man lägga till detta efteråt?
  6. Något annat bra att tänka på?
  7. Några tips gällande pålitliga och billiga leverantörer i västra götaland/Göteborgstrakten?

K kurre_kul skrev:
Har precis köpt hus där takomläggning kommer behöva ske inom något år (gamla betongpannor som behöver bytas ut samt delar av råsponten under). Jag kommer göra mycket av jobbet själv (takbytet, ej solcellerna) för att spara pengar.
Det är ett ganska stort tak med mycket vinklar (se bilder), så jag kommer troligen göra omläggningen i sektioner av tidsskäl.
[bild][bild]

Funderar på att skaffa solceller i samband med detta.
Mina funderingar:
  1. Är det rimligt/värt att sätta solceller på detta tak öht? Söderläge är uppåt i ovanstående flygfoto.
  2. Solceller i norrläge känns onödigt, men kan man ha i väst/öst? (inte så mycket bra yta åt söder här)
  3. Vilken solcellsteknik är aktuell att satsa på just nu?2
    3b. Finns vettiga solceller som helt kan ersätta takpannor idag? Om så, är det värt det?
  4. Huset är byggt -77 och kabelstammar är troligen original (utan JFB). Borde man uppdatera elen i huset innan solcellsinstallation?
  5. Skulle vilja ha batterilagring, kan man lägga till detta efteråt?
  6. Något annat bra att tänka på?
  7. Några tips gällande pålitliga och billiga leverantörer i västra götaland/Göteborgstrakten?
1. Troligen inte.

2. Öst väst ger lägre mängd energi, men ger å andra sidan när elpriserna är högre.

3. Stora standardpaneler. Specialmoduler blir dyrt och dåligt.

4. Nej.

5. Bättre att lägga pengarna på stor batterilagring och en liten solcellsanläggning så att du får bidrag. Batterier sänker kostnaden hela året. Solceller bara den halva på året man förbrukar lite.

6. Det går att lägga solceller på garage eller carport, kan vara bättre i ditt fall.

7. Bor inte där.

• Gilla
kurre_kul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.