tommib
Den uppgiften var från Filip om jag minns rätt. Jag hade också borrat djupare (eller ja, jag borrade djupare när det begav sig).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib
F fixarmicke skrev:
De flesta som bygger med LiFePO4 använder oftast prismatiska celler där det vanligaste som jag byggt med ligger på 100 eller 280Ah 3.2V

Någon av dessa går bra där den förstnämnda är en A klassad cell och alla finns i Svenska lager:
[länk]
[länk]

Det du pratar om är helt orelevant strunt och så har man inte byggt på 10 år.

Det krävs således 4 celler för ett 12V batteri eller 8 för motsvarande 24V. Och det är 2 st muttrar per batteri.
Säg att han kör 280Ah som jag länkade, det blir då 900Wh per cell och totalt 3.5kWh i ett 12V konfiguration.

Byggde ett eget batteri på 24V med 8 celler som gav 7.1kWh, det var alltså hela 16! muttrar att skruva åt och det tog kanske 1-2 timmar att programmera BMS och bygga batteriet.

I en vanlig Bms finns det 1-4 men oftast temperatur sensorer som ska monteras i mitten av batteripacken, i alla färdigköpta pack är dessa bara limmade rakt på någon cell oftast.
Sen går det balanseringskablar till varje cell. Dessa fäster man enkelt under muttern, tar kanske 2 minuter per cell och sen får man cykla batteriet för att kalibrera.
Ok. Jag tog bara ett snabbt exempel på den första cellen jag hittade. Vi tar dina celler då.

3,2 V, 280 Ah = 896 Wh.
150 000 Wh / 896 = 168 celler (avrundat)

168 celler * 3360 kr/cell = 564 480 kr

Filip påstod att han kunde bygga ett 150 kWh batteri för 100 kkr. Jag tror inte på det. Vi kom närmare (men inte hela vägen) med de batterier Filip länkade.

Vi kan räkna på det billigare batteriet också om du vill.

168 celler * 1995 kr/cell = 335 160 kr

Dvs inte heller det i närheten av påståendet 100 kkr för 150 kWh. Observera att detta är utan BMS i bägge fallen. Busbars ingår dock så det var ju bra. Sparar några kronor kopparskena.

Visst är det lättare att skruva ihop det av prismatiska celler men kostnaden är fel med en faktor 3-5, drygt.

Så, för att parafrasera dig; det du pratar om är irrelevant strunt eftersom du jämför äpplen och potatisar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Göran.W
K karlmb skrev:
Tveksam, hur djupt borrar du då? Däremot håller jag helt med dig om att "energilagring" i berg är helt meningslöst, ev solvärme spolas bort på några dagar. Som alternativ till att borra djupt skulle jag sikta på ett energilager under huset som kan spara solvärme i typ borrkax eller annan fint material. Sedan kollektorslingor i det fr en värmepump. Då kan man säkerligen nå COP 6.
Har man en 5kw pump och borrar 180-200 meter kan man komma över cop 6.
Men det förutsätter en låg framlednings temperatur.

Men i regel borrar man bara runt 80-100 meter till en 5KW pump.
Då får man en cop på 3-4.
Jag har aldrig förstått varför man borrar så grunda hål, när det är foder rörs drivningen och etableringen som är den stora kostnaden.
Att borra hålet extra djupt kostar i det hela inte så mycket mer.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Har man en 5kw pump och borrar 180-200 meter kan man komma över cop 6.
Men det förutsätter en låg framlednings temperatur.

Men i regel borrar man bara runt 80-100 meter till en 5KW pump.
Då får man en cop på 3-4.
Jag har aldrig förstått varför man borrar så grunda hål, när det är foder rörs drivningen och etableringen som är den stora kostnaden.
Att borra hålet extra djupt kostar i det hela inte så mycket mer.

Det beror nog på att de flesta räknar på vad det kostar. Enligt de offerter jag fick i somras kostar det mellan 300 och 350 kr/meter plus moms att borra i berg. Plus kollektorslang och sprit.
Installerar man en värmepump på 5 kW i dag så är det i ett hus med väldigt låg energiförbrukning. Att då lägga ner 40-50000:- spänn extra på borrhålet för att spara 500:- om året på elräkningen känns inte som någon genomtänkt kalkyl.
 
  • Gilla
Filip David Bjurling och 3 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Har man en 5kw pump och borrar 180-200 meter kan man komma över cop 6.
Men det förutsätter en låg framlednings temperatur.

Men i regel borrar man bara runt 80-100 meter till en 5KW pump.
Då får man en cop på 3-4.
Jag har aldrig förstått varför man borrar så grunda hål, när det är foder rörs drivningen och etableringen som är den stora kostnaden.
Att borra hålet extra djupt kostar i det hela inte så mycket mer.
Vilken framledningstemp räknar du med då?
 
Göran.W
useless useless skrev:
Det beror nog på att de flesta räknar på vad det kostar. Enligt de offerter jag fick i somras kostar det mellan 300 och 350 kr/meter plus moms att borra i berg. Plus kollektorslang och sprit.
Installerar man en värmepump på 5 kW i dag så är det i ett hus med väldigt låg energiförbrukning. Att då lägga ner 40-50000:- spänn extra på borrhålet för att spara 500:- om året på elräkningen känns inte som någon genomtänkt kalkyl.
Jag fick det till 31900 kr för 50 meter extra hål.
Du missar att man spar rätt bra på kompressorn när den har varmare vatten i borrhålet.
Med rätt pump och ett överdimensionerat hål kan man spara långt över 500 kr om man inte behöver tillsats värme i form av el, samt värmepumpens liv kan förlängas med flera år om kompressorn slipper gå 24\7 när det blir kallt.

Sen har man framtids säkrat om man en dag bygger ut huset.
 
  • Gilla
Filip David Bjurling
  • Laddar…
Göran.W
K karlmb skrev:
Vilken framledningstemp räknar du med då?
Runt en 35 grader.
 
K karlmb skrev:
6 Kan gälla som bäst. Inte mitt i vintern när behöver är som störst. Då kryper det ner mot 3 eller möjligen 4.
Nej, copt varierar väldigt lite över året. Temperaturen i berget är nästan konstant. Tappar möjligen någon grad. och temperaturen på framledningen kommer att variera mellan ca 23-27 grader. Skillnaden i Cop kommer alltså att variera med cirka 15 procent. Om 6 är som bäst så blir det 5,2 som sämst.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Jag har borrat energi brunnar innan och vet med säkerhet att cop på 6 är fullt möjligt mitt i smäll kalla vintern.
Ska man komma upp i ett cop värde på 6 på vintern krävs att man borrar betydligt djupare än vad man normalt gör.
Det krävs även en väldigt låg framledningstemperatur.

Att det skulle vara lönt att ladda ett borrhål på sommaren är mer eller mindre en skröna som kommit till för det låter bra.
Grundvattnet i berget står inte still utan flyttar sig med runt 1 meter per dygn, och drar då med sig värmen man pumpat ner.
Den eventuelle vinsten är så marginell att den äts upp av cirkulationspumpens elförbrukning.
Ja jag vet att det knappast lönar sig om man bara har ett hål. Däremot om man gör ett borrhålslager med ca 20 hål så är det fullt möjligt och görs på många håll. Men i mitt fall kommer jag som sagt ha en stor överproduktion på sommaren och då kan jag lika gärna göra lite kyla. Får jag upp tempen bara lite grann så kan det vara värt.
 
F Filip David Bjurling skrev:
Nej, copt varierar väldigt lite över året. Temperaturen i berget är nästan konstant. Tappar möjligen någon grad. och temperaturen på framledningen kommer att variera mellan ca 23-27 grader. Skillnaden i Cop kommer alltså att variera med cirka 15 procent. Om 6 är som bäst så blir det 5,2 som sämst.
Framledning varierar mer än några enstaka grader nellen vår/höst och vinter...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Min kritik gällde att det i dina första inlägg framstod som att detta var en baggis och att det i stort sett redan var gjort. Detta inlägg justerar den bilden rätt mycket.

Som projekt betraktat så är det intressant. Jag tror dock att du kommer stöta på betydligt mer patrull än vad du tror och att kostnaden för bygget kommer dra iväg. Det är synnerligen oekonomiskt att ha en så överdimensionerad solcellsanläggning att du klarar vintern på det sättet du tänkt.

Några små nedslag:

Batteri: Cellen du länkar till finns inte tillgänglig. Det må väl vara hänt att det är ett tillfälligt problem men det är inte så ovanligt med lockprodukter. Man undrar också lite varför en produkt som är byggd 2022 är på väg till lagret nu, i en bransch som borde omsätta sin produkt snabbare än man kan bygga den. Din beräkning är för rena cellpack, du har inte räknat med några andra komponenter som t.ex. BMS eller kablage, vilket inte kommer vara jättebilligt för att hantera de effekter du tänker dig. Jag gissar på att du kommer behöva slanta upp betydligt mer än dina planerade 100 kkr (vilka du redan överskrider med 10% ändå). Eller har du tänkt att BMS ingår i punkten "styrsystem"?

Solceller: Ej möjligt att värdera i detalj men du skriver 15 kWp. Kollar man snabbt på google får man ett pris på ca 9 - 15 kkr per kW men det är oklart om det avser bara panelerna eller en komplett anläggning. Lite mer googling ger ca 10 kr/W för större solpaneler så 150 kkr för bara panelerna då. Till det kommer en växelriktare som kan hantera de effekter som behövs och all installationshårdvara. Det vill också till att ditt hemmabyggda batteri är kompatibelt. Med de aktuella effekterna är det inte toppen om det blir fel någonstans.

De övriga punkterna är lite knepigt att värdera utan att veta vad som är baslinjen men en bergvärmeinstallation för 150 kkr får nog anses vara i underkant om du inte gör massa jobb själv. Visst, du tänker dig att du bara ska borra 100 m men det blir nog ändå bra mycket dyrare. Bättre FTX, är det en totalkostnad? Eller är det bara upp från ett aktivt ventilationssystem som du ändå räknar med att installera. Det är förvisso billigare i samband med nybygge men inte så billigt om det är hela systemet du räknar på.

Byggkostnaden kommer sticka iväg. Rejält. Mängden isolering du tänker dig i väggar kommer kräva väldigt mycket extra trä i stommen också och framför allt extra arbete med stommen. Du kommer också behöva tänka väldigt mycket på planlösningen för att huset inte ska kännas som en bunker. Därför är jag jätteintresserad av en ev ritning. Jag vet att passivhus finns, däremot har jag inte undersökt extrakostnaden för dem.

Din plan att bygga på otillgänglig plats kommer också öka byggkostnaden påtagligt. Du måste också lösa vatten och framför allt avlopp. Det kostar.

Jag vet inte hur du räknat på en återbetalningstid på 60 år men om du jobbar i fastighetsbranschen så vet du att de flesta av grejerna du räknar upp där är avskrivna efter betydligt kortare tid. Även i ett väldigt gynnsamt fall kommer du nog byta BVP 2-3 gånger på den tiden. Växelriktare fler gånger. Panelerna är svåra att sia om men de levererar nog inte några 15 kWp efter 60 år. Batteriet är slut sen länge även om du cyklar väldigt konservativt (och då har du inte 150 kWh tillgängligt, den cellen du länkar specificerar 70% DoD).

Som sagt, många detaljer. Om du någon gång gör det så vore det dock väldigt intressant att följa det.
Tack för ett lite mer nyanserat svar med bra poänger. Nej, isf uttryckte jag mig tokigt innan. Jag förstår absolut att det kommer att bli en utmaning.

Ja de tillkommande kostnaderna var alltså utöver ett passivhus som är anslutet till elnätet och har följande installation:
* Lvvp som gör vv och vs till ftx
* Ftx med eftervärmningsbatteri.

Det huset är jag också intresserad av att bygga. Jag tror mig kunna hamna på ca 5000 kWh/år i total elförbrukning med ovanstående lösning inklusive hushållsel. 😁

Men mest intresserad är jag av att bygga off grid huset. Det kommer helt klart bli billigare än ett stort vätgaslager iaf. Just nu letar jag tomt och försöker övertyga frun...

En annan lösning är för övrigt solceller och batteri endast för hushållsel och pelletspanna för värme och vatten. Lär bli klart billigare.
 
K karlmb skrev:
100m borra? Var det inte extremt djupt det skulle bli för att nå cop 6? Får nog lägga på 100' till för den.
Det som avgör hur djupt hål man behöver är hur mycket värme man ska hämta upp.

Normalt när man borrar för ett 200 kvm hus så behöver det runt 10 kW värme när det är som kallast och så borrar man upp emot 250 meter. Då får man alltså ut 40 W/m värme ur hålet.

Mitt hus kommer att dra 1,5 kW när det är som kallast. Jag räknar alltså med att bara plocka ut 15 W/m ur mitt borrhål. Det är "externt djupt" i förhållande till den värme som ska plockas ut. Jag kommer att få upp brine med nästan samma temp som berget.
 
K karlmb skrev:
Framledning varierar mer än några enstaka grader nellen vår/höst och vinter...
Normalt ja, men inte för mig. Inte när jag kommer att ha golvvärme och en halv meter tjocka väggar.

På höst och vår kommer jag ha 23 grader fram och 22,5 grader inne typ. Alltså en drivande kraft på 0,5 grader.

På vintern när det är som kallast kommer det att vara 27 grader framledning som mest. Med 22 grader inne då så får jag en drivande kraft på 5 grader. 10 ggr mer värme än vår och höst. På vintern värmer jag med 1,5 kW och på vår/höst kommer jag att värma med 300 W.

Jag kommer eventuellt inte ens ha någon styrning på golvvärmen, det kommer att reglera sig själv. Om jag har 27 grader fram och jag lägger ut slingorna lite strategiskt så kommer jag att få ut dubbelt så mycket värme som golvvärmen i ett rum som är 21 grader varmt jämfört med ett rum som är 24 grader varmt. Självreglerande 👍
 
tommib
F Filip David Bjurling skrev:
Tack för ett lite mer nyanserat svar med bra poänger. Nej, isf uttryckte jag mig tokigt innan. Jag förstår absolut att det kommer att bli en utmaning.

Ja de tillkommande kostnaderna var alltså utöver ett passivhus som är anslutet till elnätet och har följande installation:
* Lvvp som gör vv och vs till ftx
* Ftx med eftervärmningsbatteri.

Det huset är jag också intresserad av att bygga. Jag tror mig kunna hamna på ca 5000 kWh/år i total elförbrukning med ovanstående lösning inklusive hushållsel. 😁

Men mest intresserad är jag av att bygga off grid huset. Det kommer helt klart bli billigare än ett stort vätgaslager iaf. Just nu letar jag tomt och försöker övertyga frun...

En annan lösning är för övrigt solceller och batteri endast för hushållsel och pelletspanna för värme och vatten. Lär bli klart billigare.
Det är ovanligt med LVVP + FTX, en FLVP är billigare och ofta det som erbjuds på "basnivå" av hustillverkarna. Därmed utgår du från en redan dyrare installation än basnivån (men LVVP+FTX är bättre iofs).

Du kommer definitivt undan billigare än med vätgaslager. Säkrare också troligen. Ett mer realistiskt alternativ än massivt överdimensionerad solcellsanläggning + enorm batteribank är en dieselgenerator för topplast samt vedkamin för värme.

Lova att skapa en projekttråd om du faktiskt kommer igång med detta. Det är en intressant tanke även om jag tror att du är väl optimistisk i beräkningarna.
 
tommib tommib skrev:
Det är ovanligt med LVVP + FTX, en FLVP är billigare och ofta det som erbjuds på "basnivå" av hustillverkarna. Därmed utgår du från en redan dyrare installation än basnivån (men LVVP+FTX är bättre iofs).

Du kommer definitivt undan billigare än med vätgaslager. Säkrare också troligen. Ett mer realistiskt alternativ än massivt överdimensionerad solcellsanläggning + enorm batteribank är en dieselgenerator för topplast samt vedkamin för värme.

Lova att skapa en projekttråd om du faktiskt kommer igång med detta. Det är en intressant tanke även om jag tror att du är väl optimistisk i beräkningarna.
Mitt förslag med lvvp + ftx är som sagt UTAN vattenburen värme. Ingen golvvärme, inga radiatorer. En flvp + golvvärme och radiatorer lär kosta mer än en lvvp med ett vattenbatteri på tilluften på ftxen.

Jag kommer absolut starta en tråd om jag väl kommer igång. Måste börja med att hitta drömtomten bara. 😁
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.