R Robert-san01 skrev:
Du får läsa på konsumenttjänstlagen lite. Det är alltid avtalspart som har garantin mot konsumenten.

Sedan kan den i sin tur ha en garanti eller försäkring som täcker upp åt dem.
Självklart.
Därför ska man inte "mippla själv" och delvis ta över ansvaret genom egna lösningar.
TS var orolig för huruvida garanti gäller om montörsföretaget "försvinner"
Vi vet inte hur inbördes avtal mellan leverantör och installatör är utformad.
Rådet kvarstår:
Håll inne med pengarna tills installationen är fullgod.
Låt problemet ligga kvar knäet på leverantören.

Garanti?? På 80-talet, fick man inte lämna längre garanti, än 5 år. Har det förändrats?
Där jag jobbade, så måste kunden in efter 5 år å få garanti för ytterligare 5 år..
Har garantitid ändrats så mycket?

Kaj54 Kaj54 skrev:
Garanti?? På 80-talet, fick man inte lämna längre garanti, än 5 år. Har det förändrats?
Där jag jobbade, så måste kunden in efter 5 år å få garanti för ytterligare 5 år..
Har garantitid ändrats så mycket?
Vi vet inte hur TS avtal ser ut.
TS uttryckte oro för huruvida garanti gäller vid felaktigt montage.
Rådet är forfarande att TS lägger ansvaret på installatören och undviker de råd om att "mippla själv" som kommit i tråden

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Farstatjej90
M Micke7700 skrev:
Har du precis gått ut online kursen i härskarteknik? Pinsamt.
Är ditt inlägg då ett exempel på något annat menar du?

E
Nissens Nissens skrev:
Att betala 200 000:- för att få lägre elräkningar är ju inte lite galet…
Tror du missar poängen. Man räknar ju med avkastning, och ser det som en investering.

Om 10 år är allting på pluskontot. Garantin brukar ligga på 20-30 år, så dubbla de där 200K så har du anledningen till att så många är sugna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag skulle kontaktat din kommuns konsumentvägledare. Jag gjorde det i ett liknande ärende och då denne person även hade suttit med i ARN(vilket många av dom gjort) hade hen bra råd och tips samt kunskap om eventuella utfall. Att betala hälften och hålla inne med andra visar att man konsument är villig att betala för utfört arbete och samtidigt ett incitament för företaget att lösa problemet för att få resterande och enligt rådgivaren lite av praxis.

• Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
Tror du missar poängen. Man räknar ju med avkastning, och ser det som en investering.

Om 10 år är allting på pluskontot. Garantin brukar ligga på 20-30 år, så dubbla de där 200K så har du anledningen till att så många är sugna.
Finns ingen garanti som i praktiken gäller längre än 5 år. Allt över det är inte värt något i praktiken.

Det är alltså ingen vinst de första ca 10 åren. Jämför med en aktie tex. Går den upp 4% första året så är det 4% vinst direkt. Med solceller får du vänta typ 10 år innan du kan få in de första 4% i vinst.

Den poängen gick dig nog förbi..

E
Nissens Nissens skrev:
Finns ingen garanti som i praktiken gäller längre än 5 år. Allt över det är inte värt något i praktiken.
Var har du läst det? Så du menar att tillverkaren ljuger när de lovar 25 års garanti? Det är ju ett lagbrott. Det är ganska orimligt. Jag har läst databladen, och det skiljer sig bland olika tillverkare såklart, men i just mitt fall är jag garanterad 92% efter 25 år, men det tar ju inte slut där - solcellerna fortsätter ju producera.

Aktier ja... Kan ju även går ner 4%. Med solceller är du mer eller mindre garanterad 100% avkastning efter ~20 år.

• Graf som visar Meyer Burger-garanti jämfört med marknadsgenomsnitt över 25 år, inkluderar degraderingstakt.
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
Var har du läst det? Så du menar att tillverkaren ljuger när de lovar 25 års garanti? Det är ju ett lagbrott. Det är ganska orimligt. Jag har läst databladen, och det skiljer sig bland olika tillverkare såklart, men i just mitt fall är jag garanterad 92% efter 25 år, men det tar ju inte slut där - solcellerna fortsätter ju producera.

Aktier ja... Kan ju även går ner 4%. Med solceller är du mer eller mindre garanterad 100% avkastning efter ~20 år.
Lek med tanken att det blir problem med solcellerna säg om 5 år, det kanske är lite sämre kvalitet än förväntat. Då lär de gå i konken.

Du tror väl inte att de fonderar potentiella garantikostnader i 20 år? Det tillåter aldrig aktieägarna.

Efter 20 år kan du räkna med att solcellerna är föråldrade och att det finns betydligt bättre teknik tillgänglig som folk hellre vill ha.

E enoch85 skrev:

Har du läst villkoren för garantin? I 99,9% av dem åligger det dig att bekosta demontering och test hos acrediterat lab för att kunna påvisa att det är fel på dem.

Är det sedan ett fysiskt fel eller yttre åverkan gäller inte effekt garantin.

Så i praktiken är de flesta av garantierna på solceller knappt värda papperet.

Garanti på montagesystem täcker oftast bara material. Inte följdskador, arbete, plastdetaljer eller kosmetiska saker som färg.

• Gilla
Sorken50 och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Lek med tanken att det blir problem med solcellerna säg om 5 år, det kanske är lite sämre kvalitet än förväntat. Då lär de gå i konken.

Du tror väl inte att de fonderar potentiella garantikostnader i 20 år? Det tillåter aldrig aktieägarna.

Efter 20 år kan du räkna med att solcellerna är föråldrade och att det finns betydligt bättre teknik tillgänglig som folk hellre vill ha.
Producenterna är ofta återförsäkrade faktiskt så just den frågan är troligtvis den enkla biten. Då är jag mer inne på det Robert tar upp i inlägget efter ditt, att bevisbördan, och kostnaden för det åligger dig. Som jag ser det så kommer ingen att lyckas med det där. Det är nog bättre att bara acceptera att panelerna är en så okomplicerad, mogen och stabil produkt och har ett fantastiskt MTBF bara dom kommer upp på taket och monteras på ett acceptabelt sätt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kan du förklara vad du menar med "överhäng". Gärna med en bild också.
Om vi får dom uppgifterna kanske diskussionen kan bli lite sakligare 🤔
Troligtvis menar TS att solpanelen som är fäst på de 2 skenorna inte är monterat enligt datablad. Skenorna sitter nog för nära varann med resultatet att man totalt får ett 10cm överhäng för mycket.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Har du läst villkoren för garantin? I 99,9% av dem åligger det dig att bekosta demontering och test hos acrediterat lab för att kunna påvisa att det är fel på dem.

Är det sedan ett fysiskt fel eller yttre åverkan gäller inte effekt garantin.

Så i praktiken är de flesta av garantierna på solceller knappt värda papperet.

Garanti på montagesystem täcker oftast bara material. Inte följdskador, arbete, plastdetaljer eller kosmetiska saker som färg.
Har inte läst det finstilta, men ska göra det och återkomma. Tror det skiljer mycket från leverantör till leverantör.

Nissens Nissens skrev:

Slutsats:
Satsa aldrig på teknik som eventuellt är under utveckling, allt kan bli bättre, eller misslyckas.
!????

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B Bernt Ö97 skrev:
Slutsats:
Satsa aldrig på teknik som eventuellt är under utveckling, allt kan bli bättre, eller misslyckas.
!????
Nä, men tro inte på glädjekalkyler.
Sannolikt är det ekonomiskt mer lönsamt att investera de 200 000:- i aktiefonder och betala elräkningar med avkastningen.

Om man investerar av andra skäl än ekonomiska så är det en helt annan sak. Jag bara reagerar på att de som gått på glädjekalkylerna försvarar dem. Bättre man säger att man gjort det av ideella skäl. ☺️

• Haha
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.