30 488 läst ·
107 svar
30k läst
107 svar
Solceller som inte är rätt monterade av företag
Du har inget som helst kritiskt tänkande när det gäller solceller det är tydligt. Vi kan följa upp om 5 år så kan vi se hur Spiltan gått, solcellerna står då om det gått bra på 50% av investeringen i röda siffror.Jonatan79 skrev:
Det vore trevligt om du slutar påstå saker jag aldrig skrivit! Vi vet idag att det finns solpaneler som fortfarande håller efter 30 år, vi vet att det finns stor del effekt kvar. Ingen vet dock hur länge de kan ge effekt , bortsett från att man behöver byta viss elektronik på väggen.
Det är alltså fel att jämföra dessa två typer av ”investeringar”.
Jag frågar igen: hur tror du SMR kan komma att påverka elpriserna?
https://www.energinyheter.se/202308...smr-park-planeras-av-karnfull-next-i-nykoping
Jag tror inget eller gissar inget, det ger mig inget. Tänk om jag både har solpaneler och fonder och har olika förväntningar på dessa investeringar? Kan du tänka dig det?Nissens skrev:
Inte på något sätt öht de närmaste 10 åren. Och tyvärr inte de närmaste 15 åren heller tror jag.Nissens skrev:
Du förväxlar mig med någon annan, jag har alltid förespråkat att få ner energiförbrukningen framför att satsa på solceller.F fsn skrev:
Möjligen har jag reagerat på att vissa soldyrkare tror att det endast är solenergi som kan ge den rabatten. Så är det naturligtvis inte.
Spottar och fräser kanske du och din umgängeskrets pysslar med, vad vet jag. Det är inget jag gör i alla fall. ☺️
”Nissens Förnekaren” jag förväxlar absolut inte dig med nån annan.Nissens skrev:
Du förväxlar mig med någon annan, jag har alltid förespråkat att få ner energiförbrukningen framför att satsa på solceller.
Möjlighen har jag reagerat på att vissa soldyrkare tror att det endast är solenergi som kan ge den rabatten. Så är det naturligtvis inte.
Spottar och fräser kanske du och din umgängeskrets pysslar med, vad vet jag. Det är inget jag gör i alla fall. ☺️
Jag orkar inte. Det spelar ingen roll om jag plockar fram det, det finns naturligtvis inte ändå i din skruvade lilla hjärna.Nissens skrev:
När och hur tror du själv en SMR park i Nyköping kommer att påverka elpriserna?
Tråkigt att frågan vrider sig mot en ekonomisk fråga. Vi vet inget om framtiden (oavsett aktier / energipriser / väder och vind). Allt handlar om tro (även för de otroende)
Denna artikel kommer från Nyteknik (vet inte hur mycket som ej prenumeranter kan läsa).
Men denna solcellsanläggning verkar fungera fortfarande efter 39år och gav 2022 den största produktionen på alla år som var uppmätta. Vem kunde ana det 1984?
https://www.nyteknik.se/energi/solcellerna-ar-39-ar-gamla-och-ger-mer-el-an-vid-starten/4154179
En sak de förbättrat genom tiderna är växelriktaren som ökat sin verkningsgrad - till idag 97%
(den verkar ha gått sönder 2ggr)
Gav aktierna den utdelning som förväntat?
Gav solcellerna det välmående som var tänkt?
eller blev installationen så dålig att TS fick "ge upp" och hens oro besannades? - installationen var inte proffsigt utförd.
Vi kan återkomma till denna tråd om 15år - Då vet vi vem som hade rätt.
Jag kan känna TS oro - Man vill göra det så bra och rätt som möjligt från början.
(lite som att renovera ett badrum och inte följa de regler och lagar som finns. När vattenskadan är konstaterad kollar försäkringsbolaget om renoveringen är gjord efter de regler som fanns när den renoverades.)
Nu finns inte liknade regler för solceller (vad jag vet).
Lycka till i var och ens tro.
Denna artikel kommer från Nyteknik (vet inte hur mycket som ej prenumeranter kan läsa).
Men denna solcellsanläggning verkar fungera fortfarande efter 39år och gav 2022 den största produktionen på alla år som var uppmätta. Vem kunde ana det 1984?
https://www.nyteknik.se/energi/solcellerna-ar-39-ar-gamla-och-ger-mer-el-an-vid-starten/4154179
En sak de förbättrat genom tiderna är växelriktaren som ökat sin verkningsgrad - till idag 97%
(den verkar ha gått sönder 2ggr)
Gav aktierna den utdelning som förväntat?
Gav solcellerna det välmående som var tänkt?
eller blev installationen så dålig att TS fick "ge upp" och hens oro besannades? - installationen var inte proffsigt utförd.
Vi kan återkomma till denna tråd om 15år - Då vet vi vem som hade rätt.
Jag kan känna TS oro - Man vill göra det så bra och rätt som möjligt från början.
(lite som att renovera ett badrum och inte följa de regler och lagar som finns. När vattenskadan är konstaterad kollar försäkringsbolaget om renoveringen är gjord efter de regler som fanns när den renoverades.)
Nu finns inte liknade regler för solceller (vad jag vet).
Lycka till i var och ens tro.
Just den rabatten kan man ju inte få om man inte har A då den är finansierad på ett annat sätt internt hos banken. Du kan alltså tjata till dig hur mycket som helst och det finns alltid 0,1% att få på A. Det är speciellt intressant med solceller och alla som ”vet” så jävla mycket (tex @Nissens) och skall ha en kalkylränta på 8% eller som alltid hänvisar till vad börsen ger. Men är solceller det som tippar ett nybyggt och rätt högt belånat hus till A så blir de solcellerna rätt billiga.E enoch85 skrev:
Jag har ju som nämnts tidigare mina solceller betalda under första halvåret 2024, jag hade räknat fel och hade för lite egenanvändning så kalkylen blev ett par månader bättre. Jag tänker nu återinvestera de pengarna (runt 100k) i ett batteri. Funderar på att samtidigt avsätta samma peng i en eller ett par aktiefond och jämföra.
Man undrar ju varifrån du fick 8% kalkylränta, första gången jag ser det.F fsn skrev:Just den rabatten kan man ju inte få om man inte har A då den är finansierad på ett annat sätt internt hos banken. Du kan alltså tjata till dig hur mycket som helst och det finns alltid 0,1% att få på A. Det är speciellt intressant med solceller och alla som ”vet” så jävla mycket (tex @Nissens) och skall ha en kalkylränta på 8% eller som alltid hänvisar till vad börsen ger. Men är solceller det som tippar ett nybyggt och rätt högt belånat hus till A så blir de solcellerna rätt billiga.
Jag har ju som nämnts tidigare mina solceller betalda under första halvåret 2024, jag hade räknat fel och hade för lite egenanvändning så kalkylen blev ett par månader bättre. Jag tänker nu återinvestera de pengarna (runt 100k) i ett batteri. Funderar på att samtidigt avsätta samma peng i en eller ett par aktiefond och jämföra.
Köp du ett batteri till din fina anläggning. Det får vara oerhört stor fluktration på elmarknaden om de skall löna sig innan de är utslitna. Men räkna inte på det.
Kul att du jämför med fonder. Du har 100% av insatsen tillgänglig redan första dagen. Dit tar det 10 år med en solcellsanläggning idag. ☺️
Nja, jag har väl varit tydlig med att det är ca 5 år för min del, eller hur (kanske tom lite under 5år efter korrigering av egenförbrukningen)? Vi får se hur det går med batteriet, jag kommer som sagt att lägga motsvarande pengar i en representativ fond. Funderar på Avanza Auto långsiktig offensiv med låg förvaltningsavgift, eller du kanske har ett bättre förslag?Nissens skrev:
Man undrar ju varifrån du fick 8% kalkylränta, första gången jag ser det.
Köp du ett batteri till din fina anläggning. Det får vara oerhört stor fluktration på elmarknaden om de skall löna sig innan de är utslitna. Men räkna inte på det.
Kul att du jämför med fonder. Du har 100% av insatsen tillgänglig redan första dagen. Dit tar det 10 år med en solcellsanläggning idag. ☺️